וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מיליונים: כמה נזקי השיפוצים ממגן וחץ יעלו למדינה?

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 10:31

על פי הדיווח, במהלך מבצע מגן וחץ ניזוקו יותר מ-125 מבנים ודירות, לא כולל פגיעה ברכבים, תשתיות וחקלאות; נכון להיום, ההערכות הן כי נזקי השיפוצים יעלו למדינה יותר מ-80 מיליון שקל

זירת נפילת הרקטה ברחובות. 12 במאי 2023. ראובן קסטרו
זירת נפילת הרקטה ברחובות. 12 במאי 2023/ראובן קסטרו

יממה לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש (א') במבצע "מגן וחץ", מעריכים בהתאחדות קבלני השיפוצים את היקף הפגיעות במבנים ודירות, כאשר על פי נתונים של מס רכוש (קרן הפיצויים), וכן לאחר ביקור באתרי הבניינים שנפגעו, עולה כי המדינה תצטרך לשלם למעלה מ-80 מיליון שקל עבור תיקון הנזק ומתן פיצויים - זאת, לא כולל פגיעה ברכבים, תשתיות וחקלאות.

על פי הנתונים של מס רכוש, דווח עד כה על למעלה מ-123 מבנים ודירות שניזוקו, כשבמוקד תל אביב רבתי ניזוקו 73 מבנים, כולל הפגיעה הישירה ברחובות, שגרמה לצערנו להרוג אחד ומספר רב של פצועים. במוקד אשקלון נפגעו 50 מבנים.

עיקר הנזקים שדווחו במבנים ודירות, הינם: שבר זכוכית; תריסים ואלומיניום; טיח וצבע כתוצאה מפגיעות רסיסים וכן פגיעה במשקופים ודלתות.

מה צריך לעשות בעל דירה שניזוקה?

"אדם שדירתו נפגעה צריך לפנות במיידי למוקד הטלפוני של מס רכוש ולדווח על הפגיעה", מסביר סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, "קרן הפיצויים במס רכוש שולחת שמאי מטעמה לבדוק את הפגיעה ולהעריך את הנזק. לבעלי הדירה קיימות שתי אופציות".

"האופציה הראשונה שבעל הדירה יסדר את התיקונים על ידי קבלני שיפוצים עצמאיים ויקבל החזר ממס רכוש, הכל בכפוף אישור מראש של מס רכוש והשמאי בשטח. חשוב לפני תחילת העבודה לקבל הצעת מחיר ולאשר אותה על ידי מס רכוש או על ידי שמאי, ורק אחרי זה להתחיל בעבודות. במידה ולא נעשה כך, יש מצב שבעל הדירה לא יעמוד בתנאי מס רכוש ולא יקבל החזר כספי. האופציה השניה היא שמס רכוש, על ידי החברות המשכנות, (חברות שעובדות ומאושרות על ידי מס רכוש), יתקנו את הנזקים וישלימו את העבודה לשביעות רצון הלקוח".

"חשוב להדגיש שמס רכוש חייב לתת תוצאה שוות ערך לשיפוץ הקודם. לדוגמה, במידה והריצוף היה במידה 100/100, לא סביר שנקבל ריצוף 60/60 שהוא פחות יקר, במידה והקירות היו עם שפכטל והחלקה, לא סביר שנקבל רק צבע. התיקון חייב להיות שווה ערך לרמת השיפוץ הקודמת".

חלקי יירוט בחניה בנתיבות, 13 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חלקי יירוט בחניה בנתיבות, 13 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עוד, טוען סיב כי "מבנים שנפגעו מבחינה קונסטרוקטיבית והפגיעה גם בשלד המבנה, מלבד שמאי חייבים להזמין גם מהנדס קונסטרוקציה שייתן הבחנה וחוות דעת מקצועית ויקבע האם דרוש שיפוץ במבנה בלבד או הריסתו ובנייתו מחדש".

במידה והרכוש האישי שלך (הדירה, הרכב וכו') נפגע כתוצאה מפגיעה ישירה או היקפית במהלך מבצע מגן וחץ, וכן כתוצאה ממלחמה או פעולת איבה - המדריך הבא מסביר כיצד לפעול כדי לקבל פיצויים מהמדינה, על פי חוק.

ערן סיב. ינאי דיטש,
ערן סיב/ינאי דיטש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully