וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנמשיך לשבור שיאים: נסגרו 2 מכרזי ענק להקמת פרויקטים סולאריים בנגב

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 17:37

רשות מקרקעי ישראל מדווחת: היום הסתיימו בהצלחה שני מכרזים חשובים להקמת מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת בנגב; זאת, כעבור שנתיים רצופות של שבירת שיאים ברישום עסקאות לאנרגיה מתחדשת

אנרגיה סולארית. pixabay,
שנמשיך לשבור שיאים: נסגרו 2 מכרזי ענק להקמת פרויקטים סולאריים בנגב/pixabay

לאחר כשנתיים ברציפות שרשות מקרקעי ישראל מדווחת על "שנת שיא" ברישום עסקאות לאנרגיה מתחדשת, היום (ד') נסגרו בהצלחה שני מכרזים חשובים נוספים להקמת מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת בנגב, בהיקף של כ-5000 דונם ובקיבולת של כ-850 מגה וואט.

בשנים האחרונות נחתמו כ-68 עסקאות מאושרות בפטור ממכרז בהן שווקו כ-8,990 דונם לייצור ואגירת אנרגיה סולארית בהיקף של 750 מגה וואט. בתוך כך, נסגרו היום בהצלחה 2 מכרזים נוספים ל-6 מתחמים בתחום המועצה המקומית התעשייתית נאות חובב ובתחום שטח שיפוט גלילי בנגב בהיקף של כ-850 מגה וואט בשטח של כ-5,000 דונם. הכנסות רמ"י מעסקאות פטור סולארי בין השנים 2017-2022 עמדו על 184,580,885 שקל.

התכנון העתידי של רמ"י, מנהל התכנון ורשות החשמל עומד על תוספת של אתרי ייצור נוספים. כמו כן, המתחמים ששווקו במכרזים אלה כוללים הקמת מתקן לייצור חשמל לצד קיבולת אגירה, נמצאים בקרבה לתשתית הולכת חשמל ונמצאים בשטחים שאינם מיועדים לחקלאות כלומר אינם באים על חשבון הקרקעות הנדרשות לשימושים חקלאים בנגב.

המכרזים הזוכים: כל הפרטים

המכרז הראשון: ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה על זכייתן של 'או.פי.סי תחנות כוח בע"מ' ועל 'אנרג'קס רמת בקע צפון מכרז 39, שותפות מוגבלת' במכרז פומבי להתקשרות בחוזה למתן הרשאה לתכנון ואופציה לרכישת זכויות במקרקעין להקמת מתקן לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בשילוב קיבולת אגירה ברמת בקע, מ.מ תעשייתית נאות חובב. במכרז זה הוגשו 4 הצעות.

תוצאות המכרז הראשון בתמונה הבאה:

תוצאות המכרז הראשון. רשות מקרקעי ישראל, צילום מסך
תוצאות המכרז הראשון/צילום מסך, רשות מקרקעי ישראל

המכרז השני: ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה על "שיכון ובינוי אנרגיה בע"מ" ו-"נאות חובב סאן" כזוכים במכרז פומבי מקוון להתקשרות בחוזה למתן הרשאה לתכנון ואופציה לרכישת זכויות במקרעין להקמת מתקן לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, ברמת בקע במועצה המקומית התעשייתית נאות חובב ובתחום שטח שיפוט גלילי. במכרז זה הוגשו 5 הצעות.

תוצאות המכרז השני בתמונה הבאה:

תוצאות המכרז השני. רשות מקרקעי ישראל, צילום מסך
תוצאות המכרז השני/צילום מסך, רשות מקרקעי ישראל

המגרשים בשני מכרזים אלה ממוקמים בתחום תכנית אזור תעשייה מיוחד רמת בקע המתפרשת על שטח של כ-112,838 דונם בשטח שבין כביש 40 לכביש 25. התכנית כוללת מתחם "רמת בקע", אזור תעשייה מיוחד עבור תעשיות ביטחוניות ושטחי ניסויים לתעשיות מסוג זה עם שטחים למתקני הנדסה, תעשיה ומלאכה, דרכים, ושטחים פתוחים.

במסגרת יישום מדיניות הממשלה לקידום יעדי אנרגיה מתחדשת בישראל והגדלת היצע בשש השנים האחרונות פעל אגף עסקאות ברמ"י להגדלת ההיצע ושיווק עסקאות סולאריות בהיקף רחב, חלקן בפטור ממכרז וחלקן במכרזים לייצור ואגירה של אנרגיה סולארית. בשנתיים האחרונות שווקו שיא של 43 עסקאות סולאריות, בשנת 2022 שווקו 23 עסקאות בפטור ממכרז בשטח של כ-3,442.5 דונם להספק של כ-356.2 מגה וואט; ב-2021 נסגרו 20 עסקאות בפטור ממכרז בשטח של כ-2,449.2 דונם בהספק של כ-185.7 מגה וואט.

מכרזים נוספים לאנרגיה מתחדשת יפורסמו בתקופה הקרובה במאגר הלל, סובב תלמי יוסף במועצה האזורית אשכול בשטח של 1,413 דונם, בהספק של כ-140 מגה וואט; אתר נוסף במערב העיר ערד (כ-3,300 דונם, בהספק של כ-300 מגה וואט); אזור דרום ים המלח (כ-1,000 דונם, בהספק של כ-100 מגה וואט); תמנע, נחל רחם (כ-5,000 דונם, בהספק של כ-500 מגה וואט) ו-אזור אורון, צין (כ-50,000 דונם). כל אלה צפויים להרחיב את היצע הקרקעות למתקני ייצור ואגירה של אנרגיה סולארית.

להלן פירוט עסקאות סולאריות מאושרות בפטור ממכרז בחמש השנים האחרונות:

פירוט עסקאות סולאריות מאושרות בפטור ממכרז בחמש השנים האחרונות. רשות מקרקעי ישראל, צילום מסך
פירוט עסקאות סולאריות מאושרות בפטור ממכרז בחמש השנים האחרונות/צילום מסך, רשות מקרקעי ישראל

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "שני המכרזים שנסגרו בהצלחה, יתרמו ליצירת אנרגיה מתחדשת ואגירתה, לקידום יעדי הממשלה בתחום ולתחרות במשק האנרגיה. אני מודה למנכ"ל רמ"י ינקי קוינט ומאחל הצלחה לחברות הזוכות".

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "המכרזים שנסגרו בהצלחה בהיקף של כ-5000 דונם וכ-850 מגה וואט לטובת פתרונות אנרגיה מתחדשת, הם בשורה של ממש למשק הישראלי. הרשות תמשיך לפעול במלוא המרץ להרחבת סל הפתרונות לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת ולהגדיל את היצע הקרקעות למתקני ייצור ואגירת אנרגיה מתחדשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully