וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפיכת תלושי השכר לעובדים פלסטינים

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 17:31

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, בטור אישי על השינוי המבורך שיחול בענף הבניין, החקלאות והתעשייה בישראל

חריגות בנייה. ShutterStock
תלושי השכר של כל העובדים הפלסטינים בעניף הבניין יונפקו באופן דיגיטלי/ShutterStock

בחודש הקרוב תחל מהפכה בתלושי השכר של העובדים הפלסטינים בענף הבניין, החקלאות והתעשייה בישראל.

לראשונה, תלושי השכר של כל העובדים הפלסטינים בעניף הבניין יונפקו באופן דיגיטלי עבור אלו המעסיקים עובדים פלסטינים בישראל. החל מחודש מאי 2023, המעסיקים יקבלו את מבנה תלושי השכר של העובדים כקובץ בהתאם לתנאי השכר לפי ההסכם הקיבוצי הכללי וצו ההרחבה לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם, המעודכנת במערכת, באופן אוטומטי ומאובטח. לאחר קבלת התלושים, יהא על המעסיק להדפיס את התלושים ולמסור אותם לעובדיו באופן מיידי. תלוש השכר מונפק לעובדים על בסיס הדיווחים החודשיים שהעבירו מעסיקי העובדים לאגף שירות למעסיקים. מדובר במהלך שהוא חלק משינויים מתמשכים בצורת העסקת עובדים בענף הבניין בישראל. מטרתו העיקרית היא להוביל שינוי שיביא לסדר ומינהל תקין, דיווחי שעות אמינים ושמירה על זכויות כלל העובדים בענף, ללא קשר למוצאם, דתם ומינם.

מהלך זה, אשר מוביל מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה, הינו חלק משורת צעדים שמוביל המינהל ליצירת הליך שקוף, פשוט ומהיר בהעסקת עובדים פלסטינים. רק בתחילת חודש ינואר 2023 החלה הרפורמה להעברת תשלומי שכר לעובדים פלסטינים אך ורק באמצעות העברה בנקאית לחשבון הבנק האישי של העובד ברשות הפלסטינית.

ראש מינהל עובדים זרים, עינבל משש אמרה בנושא: "אנו שואפים לשפר ולייעל את השירותים למעסיקים וכך גם לעובדים. השיטה החדשה תבטיח כי התלושים יגיעו לידי המעסיקים בסמוך להוצאתם ודרכם לעובדים המועסקים על ידם ללא דיחוי. בנוסף, זו דרך חשובה לאפשר שקיפות המידע לעובדים והבטחת זכויותיהם".

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

זהו עוד צעד ענק בהסדרת תנאי העבודה והזכויות של העובדים הפלסטינים. ענף הבניין בישראל הוא היחידי בו יש שוויון מלא ואמיתי בין כלל העובדים: גברים ונשים, ישראלים, פלסטינים וזרים. הזכויות הסוציאליות שוות לכולם ואין כל הבדל בין עובדת לעובד, מכל מקום ומכל מדינה. לכך גרמתי בהסכם הקיבוצי הכללי שנחתם. דאגתי שלא תהיה אפליה בין כל המועסקים.שכר המינימום שווה לכולם ומסלולי ההתקדמות פתוחים לכל עובדת ועובד, על פי אותם קריטריונים. זו גאווה אמיתית של ענף הבניין, התשתיות והשיפוצים.

הסדרת תלושי השכר יכולה אולי להיראות תיקון שולי, אך היא חלק משינויים נוספים שמטרתם להגביר את הבטיחות בענף. תלוש שכר דיגיטלי מונע העסקה לא חוקית, חריגה משעות עבודה ומחזק את השמירה על התנאים הסוציאלים של העובדים. כשהכל מתועד וממוחשב, הרבה יותר קשה לעשות פעולות לא חוקיות.

ולראייה כל התביעות שמטופלות ע"י הוועדה הפריטטית העליונה היא בנושא של אי תשלום שכר ואי עמדה בתנאים הסוציאלים. לדוגמה, בשנת 2021 הוגשו בנושאים אלו כ-1,600 תיקים לוועדה. גם בשנת 2022 רוב התביעות שהגיעו לוועדה היו על כל המשתמע מהתנאים הסוציאליים והשכר ולכן, המהלך של הוצאת תלוש דיגיטלי יפחית באופן משמעותי ביותר את התביעות של העובדים מול המעסיקים.

אנו נמשיך להקפיד ונעקוב בל מה שקשור באופן העסקת העובדים, שכר וכו' ונמשיך להיות שותפים לשינויים עד שנסדר את כל הקשור בהעסקתם בענף הבניין, התשתיות והשיפוצים.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully