וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל על סף פיצוץ אוכלוסין: "אנו בפתחו של משבר אקולוגי חמור"

עודכן לאחרונה: 8.5.2023 / 17:39

לקראת 10 מיליון תושבים בשנה הקרובה, ותחזיות לכ-20 מיליון אנשים בשנת 2055, מתקיים מחר בירושלים, ולראשונה בישראל, כנס חירום של מומחים מרחבי העולם בנושא ההתמודדות עם הצפיפות

רציף רכבת עמוס אנשים, ניו דלהי, הודו. ShutterStock
ניו דלהי: תחנת רכבת עמוסה באנשים. בקרוב אצלנו?/ShutterStock

לקראת 10 מיליון תושבים, ישראל על סף פיצוץ אוכלוסין: כנס מומחים בין לאומי בנושא הצפיפות יתקיים מחר (ג') לראשונה בישראל, בבצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים.

זהו כנס חירום ראשון מסוגו וישתתפו בכירים בינלאומיים מהארץ ומהעולם בתחום הארכיטקטורה, ביניהם: מומחי UN Habitat (תכנית האו"ם לעיור ולהתיישבות), שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף, נציגים מהרל"י חוקרות וחוקרים בתחומי בינוי עירוני ואדריכליות ואדריכלים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם.

בכנס יחברו לראשונה המגזר הציבורי, הפרטי, האקדמי והפרקטי על מנת להעלות לסדר היום את בעיית הצפיפות ההולכת וגוברת בארץ, המונה למעלה מ-10,000 איש, ובכדור הארץ כולו המונה כ-8 ביליון איש, ויוצגו בו כחמישים עבודות של חוקרות וחוקרים מאוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים מובילים ובהן נמנות, MIT בארה"ב, UCL בלונדון ואוניברסיטת מילאנו.

הכנס הנו פרי יוזמה של בית הספר לארכיטקטורה בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים ובהובלת פרופ' אדר' אלס ורבקל, ראש בית הספר לארכיטקטורה בבצלאל.

השאלה המרכזית על הפרק: איך מתמודדים עם הצפיפות?

אם לא יקרה משהו יוצא דופן, בשנה הקרובה ישראל תמנה כ-10 מיליון איש, כאשר ב-80 השנים האחרונות גדלה אוכלוסיית ישראל פי יותר מ-10 וכיום קצב הגידול בה הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD.

על פי התחזיות, ישראל תכפיל את האוכלוסייה בכל 35 שנים. אחוז גידול האוכלוסייה הופך מדאיג לאור העובדה כי הפער בין קצב ומספר סיומי הבנייה לבין ביקוש יחידות הדיור, הולך ומתרחב - נכון לשנת 2021, הפער עומד על כ-30% ועל פי תחזית צרכי הדיור בין השנים 2021-2025 תידרש המדינה בתוספת של כ-55 אלף יחידות דיור בכל שנה.

הפער, אשר הולך ומתרחב, מצמצם משמעותית את מידת השטח המוקצית לנפש ופוגע באופן ישיר באיכות החיים בעיר ומוביל לזינוק במחירי הנדל"ן.

במהלך השנה האחרונה, נערך מחקר בין-לאומי המנתח ומשווה את הצפיפות בין ישראל, הולנד, רואנדה ודרום קוריאה. נתונים ראשוניים חושפים כי מבין 13 הערים שהשתתפו במחקר, ביניהן ערי בירה וערים מרכזיות דוגמת אמסטרדם - תל אביב היא העיר השנייה הצפופה ביותר, כאשר היחס בה הוא 8,500 נפשות לכל ק"מ רבוע.

עוד עולה מהמחקר, כי בעשורים הבאים היקף האוכלוסייה בישראל צפוי לגדול לכ-20 מיליון נפש ומצפיפות של 420 נפש לקמ"ר לצפיפות הגבוהה בעולם המערבי. המחקר מתייחס גם לסוגיות חקלאות ואקולוגיה, וכבר בשלב זה מצביע - הקרקע החקלאית אוזלת מהר מדי.

בית קפה בשדרות רוטשילד בתל אביב. Shutterstock, ShutterStock
תל אביב: מהערים הצפופות ביותר באירופה, כאשר היחס בה הוא 8,500 נפשות לכל ק"מ רבוע./ShutterStock, Shutterstock

פרופ' ורבקל מסבירה: "אחת המסקנות שעלו מהמחקר היא הצורך בגיבוש עמדה חדשה בכל הנוגע לאורבניזם והשאלה המרכזית בתוכה: איך נגור ביחד? בכנס אנו קוראים לשקול את הרגע החולף הזה בזמן ובמרחב כמקרה בוחן ופלטפורמה להבנת מגמות גדולות יותר סביב ציפוף, מערכות אקולוגיות והתשתיות המקשרות ביניהן".

עוד מוסיפה פרופ' ורבקל: "העבודות והמחקרים שיוצגו בכנס שמתקיים בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים חושפות צורות שונות של 'עירוניות', הזולגת מעבר לגבולות העיר, לעיתים אירעיות ושונות מההגדרות המוכרות של מה שמכונה 'עירוני'. אורך החיים הדינאמי של ימינו דורש חשיבה מחודשת ומעבר לאורבניזם גמיש ומגיב - כזה שיכול להפוך את הנטיות הקפיטליסטיות המאוחרות של הנצח, לתפיסה הולכת ומתרחבת של ה'עירוני' והמנגנונים שלו לצמיחה בת קיימא. לצורך כך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים מכנסת חוקרים, קובעי מדיניות, מתרגלים, תלמידים ומורים לחלוק את חוויותיהם ולהצטרף אלינו בניסיון לערער על התפיסה המוכרת של מושגים כמו 'עיר', 'מטרופולין', 'כפר' ו'פרבר', ולגבש אלטרנטיבה חדשנית".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully