וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מייסרת את התושבים": תביעה ייצוגית חריגה כנגד עיריית רעננה

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 8:21

תביעה ייצוגית בעלת פוטנציאל של עשרות מיליוני שקלים הוגשה כנגד עיריית רעננה - שלכאורה גורמת למפגעי רעש קשים כתוצאה מעבודות בניה, פיתוח ושדרוג תשתיות שהיא מבצעת בסמוך לאזורי מגורים; זאת, בניגוד לחוק העזר למניעת רעש שהיא עצמה חוקקה

תביעה ייצוגית בעלת פוטנציאל של כעשרות מיליוני שקלים הוגשה הבוקר (17.4.2023) לבית המשפט המחוזי בלוד בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים כנגד עיריית רעננה וזאת בגין מפגעי הרעש שהיא גורמת לתושבי העיר.

על פי התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין דוד שוב ואוריאל בוני, פועלת עיריית רעננה בשנים האחרונות בניגוד לחוק העזר שלה עצמה וחיקוקים נוספים, בכך שהיא מבצעת עבודות בניה, פיתוח ושדרוג תשתיות במהלך הלילה ועד לפנות בוקר וזאת במאות מקרים מתועדים ברחבי העיר.

בתביעה הובהר כי העירייה פעלה בניגוד להוראות סעיף 6 לחוק העזר של רעננה למניעת רעש שקובע כי אסור לעשות שימוש במכונות וציוד בניה ליד אזור מגורים בין השעות 19:00 בערב ל-7:00 בבוקר, וכי אישור שכזה יכול להינתן רק במקרה של צורך דחוף לשם מניעת סכנה מיידית לביטחון הציבור.

יצוין, כי על פי המסמכים הרבים שצורפו לתביעה, עולה שהעירייה ביצעה בין היתר את העבודות בשעות הלילה בכדי לעמוד בלוחות זמנים של פרויקטים שלטענתה התעכבו במשך שנים רבות ולא בשל סכנה מיידית כלשהי לביטחון הציבור כפי שהחוק דורש.

רעננה אופיסיטי. ShutterStock
העיר רעננה: "מייסרת את התושבים"/ShutterStock

התביעה הוגשה בעקבות פניותיו הרבות אל העירייה של טל רובינוב, תושב רעננה ועורך דין במקצועו, אשר טען כי סבל במשך תקופה ממושכת ממפגעי רעש שגרמה להם העירייה כתוצאה מעבודות הבניה שביצעה בלילה. על פי התביעה, רובינוב שיגר עשרות אם לא מאות פניות אל העירייה במשך תקופה של יותר משנה, בהן ביקש ממנה לחדול מהעבודות שהיא מבצעת בניגוד לדין נוכח חומרת ההפרה והנזק הרב שנגרם לו ולתושבים.

נוכח חומרת ההפרות שביצעה העירייה, רובינוב ותושבים נוספים פנו אל המשרד להגנת הסביבה על מנת שיבדוק את התנהלותה של העירייה. אלא שלאחר שזו גם התעלמה מהתראותיו של ראש האגף למניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, פרופ' סטליאן גלברג, המשרד להגנת הסביבה ערך באמצעות המהנדסים רועי גוטליב ודורון עין אלי, חוות דעת מומחה אותה מסר לרובינוב לצורך הגשתה לבית המשפט, בה הובהר כי העירייה הפרה את הדין וביצעה עבודות לילה בלתי חוקיות שגרמו לרעש חזק ובלתי סביר על אף שנדרשה להימנע מכך. כן פירטה חוות הדעת את הנזקים השונים שלהם גורמים מפגעי הרעש.

בעדותה של תושבת נוספת מבוגרת מרחוב אחוזה ברעננה שצורפה לתביעה, נכתב: "שמעתי מאוחר בלילה רעש מחריד של עבודות בניה ומכונות מחוץ לחלון ביתי, הרגשתי שהוא חודר לי למוח. הרעשים חזרו במקרה נוסף ב 4:00 בבוקר וגרמו לי להתעורר בבהלה. כתוצאה מהעבודות האלו בלילה, אני חרדה מאוד במהלך היום, אני מתעוררת בבוקר עם כאבי ראש ומרגישה שהדבר פוגע ביכולת התפקוד הבסיסית שלי".

הדרישה: 500 שקלים עבור כל יום שבו אדם נחשף למפגעי רעש

ההחלטה להגיש תביעה ייצוגית בהיקף משמעותי הגיעה לאחר שהעירייה סירבה לחדול מביצוע העבודות בשעות הלילה, והשיבה לבקשה לפי חוק חופש המידע שרובינוב שיגר אליה, אליה צירפה אסמכתאות והודאות בכך שביצעה עבודות בניה ופיתוח ושדרוג תשתיות ביותר מ-800 לילות רק בשנים האחרונות, וזאת על אף שחוק העזר אוסר זאת במפורש.

כמו כן, על אף שההתראות הברורות מפני תביעה ייצוגית של התושבים ריחפו מעל ראשו ואף הובהר בהן כי יש לראות בו בין היתר כאחראי באופן אישי לנזקים שנגרמים להם, בתביעה הובהר כי ראש העיריה חיים ברוידא ניסה בחודש יוני 2022 לתקן את חוק העזר כך שתינתן לו הסמכות לאשר עבודות לילה. מעיון בפרוטוקול הישיבה מיום 1.6.22, התברר כי ראש העיריה לא נתן גילוי נאות לחברי המועצה כי פניות מוקדמות בטרם הגשת תביעה בגין מפגעי הרעש כבר הונחו בפניו.

מעיון בפרוטוקול, בין היתר לנוכח ריבוי של תלונות תושבים, ולמרות היעדר הגילוי הנאות, דחתה מועצת העיר את הצעת החוק של ראש העיר ברוב קולות, תוך שהובהר כי אין לסמוך על שיקול הדעת של ראש העיר. למרות כל האמור לעיל, העירייה בניצוחו של ראש העיר ברוידא המשיכה לבצע עבודות תשתית שכוללות מפגעי רעש מחרידים בשעות לא סבירות ועתה היא חשופה לתביעה ייצוגית בעלת פוטנציאל של עשרות מיליוני שקלים.

התובע מבקש פיצוי על סך של 500 שקלים עבור כל יום שבו אדם נחשף למפגעי רעש שהעירייה גרמה להם. סכום זה בוסס בין היתר על פי אומדן נזקים שקבעו בתי המשפט בכל הנוגע לתביעות על נזקים סביבתיים - כשמדובר בלפחות 800 מקרים כאלה שפגעו באלפי אם לא עשרות אלפי תושבים, המשמעות היא עשרות מיליוני שקלים.

מעיריית רעננה נמסר: התביעה התקבלה במשרדי העירייה. העירייה תגיב כמקובל בבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully