וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הערר קבעה: חברת החשמל לא תשלם 592 מיליון שקל

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 11:06

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה דרשה מאות מיליונים כהיטל השבחה מחברת החשמל, אך ועדת הערר המחוזית ביטלה את שומת ההשבחה וקבעה כי החברה לא תשלם דבר

ארובות תחנת כוח חדרה. ראובן קסטרו
תחנת "אורות רבין" שבחדרה/ראובן קסטרו

ועדת הערר המחוזית ביטלה שומת ענק של 592 מיליון שקל נגד חברת חשמל, בשל בניית יחידות ייצור חדשות בתחנת "אורות רבין" שבחדרה.

לפני כשנתיים הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה לחברת חשמל דרישת תשלום היטל השבחה בהיקף של כ-592 מיליון שקל. הדרישה הגיעה בעקבות הקמת יחידות ייצור חדשות, בשיטת מחזור משולב (מחז"מים) במתחם תחנת "אורות רבין" שבחדרה.

לטענת הוועדה, נוצרה השבחה במקרקעין של 1.185 מיליארד שקל, ומחצית ממנה היא היטל ההשבחה, אותו צריכה לשלם חברת החשמל. השומה נשלחה אל חברת החשמל באפריל 2021, ובעקבותיה הגישה החברה ערר לוועדה המחוזית, שבו טענה, כאמור, כי אינה נדרשת לשלם דבר.

מה הסיפור?

היחידות נבנו בהמשך להחלטת הממשלה לצמצם את השימוש בפחם ולהפסיק את השימוש ביחידות הייצור המתבססות עליו. לאור זאת, נבנו יחידות ייצור במחזור משולב (מח"זמים), בשטח של כ-31,400 מ"ר.

לאחר שהתקבל אישור הוועדה, הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה דרישה לתשלום היטל השבחה בסך 592 מיליון שקל, בשל מימוש זכויות הבנייה באמצעות היתר הבנייה.

חברת החשמל, שלא נטתה להסכים עם דרישת התשלום, פנתה לוועדת הערר המחוזית, בטענה כי שומת הוועדה המקומית "עומדת בסתירה מהותית לתקינה השמאית". לדבריה, תוכנית המחז"מים החדשים אינה תוכנית משביחה, לא יצרה התעשרות אצל חברת החשמל ורק הסבה לה עלויות.

כדי לחזק את הטענות הללו ציינה חברת החשמל כי התוכנית לא הוסיפה זכויות במקרקעין ולא הגדילה את הספק הייצור הכולל במקרקעין, שכן יחידות הייצור החדשות מציגות הספק של עד 1,400 מגה־וואט חשמל, על אף שניתן להפעיל במקום תחנת כוח שתספק עד 2,500 מגה־וואט.

ועדת הערר קיבלה את טענות חברת החשמל במלואן והורתה על ביטול שומת הוועדה המקומית. בעקבות כך, הוועדה המקומית חויבה בהוצאות חברת החשמל בסך של 40 אלף שקל.

"להחלטה זו תהיינה השלכות רוחב כבדות משקל"

בעקבות החלטת ועדת הערר המחוזית, לבטל את היטל השבחה בסך של כ-592 מיליון שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה דרשה מחברת החשמל לשלם, בשל בניית יחידות ייצור חשמל חדשת בתחנת "אורות רבין", אומר השמאי והמשפטן ארז כהן שייצג את חברת חשמל בערר יחד עם צחי טנא:

"להחלטת וועדת הערר המחוזית בחיפה יש השלכות רוחב כבדות משקל על חיובים של היטלי השבחה של רשויות מקומיות רבות בשווי מצטבר של מאות מליוני שקלים וכן של חיובי רמ"י. היטלי ההשבחה הללו מתבססים על גישת שומה של היוון ההכנסות מהעסק הפעיל במקרקעין שאין לו בהכרח קשר ישיר לשווי המקרקעין עצמם, אלא נסמכים על הנחות לקויות של תזרים הכנסות צפויות, וכל מטרתם הוא לנפח את החיובים באופן ניכר, כדי ליצור הגדלת הכנסה לקופת הרשויות. עמדתנו ביחס לערר התקבלה פה אחד, תוך ביטול שומת הוועדה המקומית שעמדה באופן שערורייתי על כ-592 מיליון שקל".

את חברת החשמל ייצגו: עוה"ד שרון פטל ובן המאירי ממשרד הרצוג פוקס נאמן.
את הועדה המקומית לתכנון ולבניה חדרה ייצג: עוה"ד עופר שפיר.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully