וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בענף הבניין ממתינים לחוק ההסדרים

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 15:35

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, בטור אישי על ענף הבניין, שאמור לקבל דגשים מרכזיים בחוק ההסדרים

אתר בנייה, נתניה. ShutterStock
מצפים מהממשלה לאכוף את החוק בכל הקשור למאבק בקבלני המשנה/ShutterStock

תקציב המדינה זו המשימה המרכזית של הממשלה בימים הקרובים, וכחלק מהתקציב יש את חוק ההסדרים, שם אמורות להיות מיושמות רפורמות חשובות שהמדינה מעוניינת ליישם בהקדם. ענף הבניין אמור לקבל דגשים מרכזיים בחוק ההסדרים וכולי תקווה שהפעם זה יקרה.

אחרי שנים של הבטחות, והחלטות ממשלה, הגיע הזמן ליישם.

המשימות המרכזיות שצריכות להיות כלולות בתקציב הקרוב הן הידוק הפיקוח על מכללות להכשרה מקצועית בענף הבניין, השקעה תקציבית בטכנולוגיות מצילות חיים, ביסוס חוקי לחלוקת האחריות באתרי הבנייה בין מנהלי העבודה לממונה על הבטיחות, הגברת הפיקוח והאכיפה על שעות העבודה והרישיונות של מפעילי המנופים והציוד הכבד בכלל והכללת המנופים תחת משרד התחבורה ככלי תחבורה כבד. כמו כן, הכפפת האסדרה והאכיפה למינהל הבטיחות במשרד העבודה והקצאת משאבים נוספים לתגבור מערך הפקחים בענף הבניין.

בנוסף, אנו מצפים מהממשלה לאכוף את החוק בכל הקשור למאבק בקבלני המשנה ולפסול זוכים במכרזים שפעלו בניגוד לחוק ובניגוד למה שקבע המכרז. לצורך כך יש להכניס את השלטון המקומי לכלל הסוגיות שעל הפרק, וביחד, בכוחות משותפים, להביא לשינוי המיוחל בבניין.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

אנו שבעי הבטחות.

עוד בשנת 2019, בזמן ממשלתו של בנימין נתניהו, חתמו יו"ר ההסתדרות אנוכי ושלושה שרים בכירים, שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי יואב גלנט ושר העבודה חיים כץ, על מסמך ובו 12 נקודות ליישום בענף הבניין (מסמך השרים). הדברים אושרו ואינם צריכים תקציב מיוחד או גדול על מנת לצאת לדרך. עכשיו נותר רק לבצע את מה שהתחייבו.

חוק ההסדרים יכול לעשות סדר בכל הקשור גם לפיגומים התקניים החדשים, שעדיין ניתן לראות באלפי אתרי בנייה של קבלנים קטנים שאינם מבצעים זאת ועל הממשלה לפקח ולאכוף את הביצוע וליישום החוק של פיגומים עם תו תקן, מאחר ומדובר בבטיחות ממדרגה ראשונה ובהצלת חיי אדם. כיום רק באתרי בנייה של החברות הגדולות יש את הפיגומים התקניים החדשים.

אותו הדבר עם רשתות מגן.

גם בנושא העגורנים הוחלט על פיקוח הדוק על רשיונות העגורנים, העסקת עגורנים רק דרך חברות ייעודיות לכך, מלחמה ברשיונות מוזייפים והקמת מאגר מידע ובו כל בעלי הרשיונות החוקיים, ובנוסף גם פיקוח על תהליכי ההכשרה של העגורנים. על פי החוק מוטל כיום קנס של 40 אלף שקל על קבלן שמעסיק עגורנאים שלא כחוק ופועל לניגוד לכללי הרישיון. אך אין מספיק אכיפה והממשלה חייבת להכפיל ואף לשלש את מספר הפקחים ובנוסף להגדיל את גובה הקנס למיליון ש"ח כדי ליצור הרתעה מיידית.

סעיפים נוספים שממתינים ליישום:

עוזרי בטיחות - מנהלי העבודה לא יכולים להיות אחראים בלעדיים על הבטיחות באתר הבנייה. חובה על הממשלה להביא לתיקון חוק על מנת לאפשר העסקת עוזרי בטיחות בכל אתר בנייה, ואלו יעזרו למנהלי העבודה באתר לאכוף את כללי הבטיחות על העובדים.

אחריות מזמין העבודה - הממשלה התחייבה לתקן את החוק והתקנות, כך שהאחריות על כל מה שקורה באתר הבניה היא על מזמין העבודה ולא על מנהל העבודה באתר בלבד.

פיקוח על שעות העבודה - משרד העבודה התחייב להגביר משמעותית את מבצעי האכיפה על שעות העבודה באתרי הבנייה.

רישום קבלנים - משרד הבינוי התחייב לתקן את החוק כך שניתן יהיה לפסול קבלנים עם עבר של עבירות בטיחות חמורות מרישום בפנקס הקבלנים.

כפי שניתן לראות המשימות הן רבות. הממשלה חייבת לפעול במהירות ובנחישות, ביחד עם הרשויות המקומיות, בשיתוף פעולה עם משרד האוצר, משרד הכלכלה, משרד העבודה ומשטרת ישראל ורשויות האכיפה בכלל על מנת להביא לשינוי אמיתי ולירידה חדה במספר התאונות וההרוגים והפצועים בענף הבניין. זה בידיים של ממשלת ישראל.

זאת הזדמנות מצוינת לממשלה ולמשרדי הממשלה השונים שיוכיחו שהמאבק בבטיחות על חיי העובדים תהיה חלק מסדר היום שלה גם מבחינת פיקוח, אכיפה והתקציבים לכך.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully