וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערים אדירים: הממשלה לא עומדת ביעדי הדיור לחרדים

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 9:31

על אף בשורות הדיור האחרונות של גולדקנופף לחרדים - מדו"ח מבקר המדינה עולה כי הממשלה לא עומדת ביעדי התכנון והשיווק שהיא עצמה קבעה לפתרון מצוקת הדיור ההולכת וגדלה במגזר החרדי

יהודים חרדים. ShutterStock
פערים אדירים: הממשלה לא עומדת ביעדי הדיור לחרדים/ShutterStock

כשנכנסים לקורותיו של משבר הדיור ההולך וגדל בישראל - ניתן למצוא את סוגיית הדיור לחרדים, המוגדרת כאתגר לאומי. המגזר החרדי סובל ממצוקת דיור חריפה כבר שנים - כאשר קצב הריבוי המואץ בחברה החרדית, העומד על 4% בשנה, לא מסייע.

מבקר המדינה אמנם מוצא פערים אדירים במתן סיוע לאוכלוסייה החרדית בכל הקשור לענייני דיור, אך ראוי לציין כי השנה השר גולדקנופף דווקא מצמצם באופן עקבי פער זה, שאינו בא לידי ביטוי בדו"ח, החל מרובע שלם בקרית גת המיועד לחרדים, דרך הרחבת בית"ר עלית ועד כפר ראשון מסוגו לחרדים בגליל על גבול הגולן.

ועדיין - מהדו"ח עולה כי השיעור הצפוי של האוכלוסייה החרדית מכלל האוכלוסייה בשנת 2035 עומד על 19%, לעומת 14% מאוכלוסיית המדינה בשנת 2022. התחזיות מדברות על צורך ב־200 אלף דירות חדשות בסך הכול המיועדות לציבור החרדי עד שנת 2035 - כלומר, פרויקטי בנייה המשלבים שטחים ציבוריים למוסדות ציבור חרדים, כמו מקוואות, בתי כנסת, מוסדות חינוך וכו'.

ישנה תנופת בנייה בשנה האחרונה -אך זה לא מספיק

הבעיה, על פי הדו"ח, נמצאת בנתון הבא: שיעור מתן היתרי הבנייה של התוכניות לאוכלוסייה החרדית בין השנים 2017-2021 עומד על 4% בלבד, מתוך כ-625,000 יחידות דיור שאושרו באותן שנים.

על פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה, בשנים 2006-2022 נוצר מחסור מצטבר של כ-189,000 יחידות דיור לכלל האוכלוסייה, וזאת משום שמספר יחידות הדיור שנבנו היה קטן מהנדרש לפי צורכי הדיור.

מהביקורת עלה כי בהמשך להחלטת הממשלה, אכן קידמו משרד הבינוי ורמ"י בשנים 2016-2021 הגשת תכניות ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית - עם זאת, היקפי התכנון והשיווק היו נמוכים מן הנדרש לשם מתן מענה על תורכי הדיור של האוכלוסייה החרדית, בהתאם לתוכניות הדיור לאוכלוסייה זו.

עוד עולה כי עד אוקטובר 2022 לא הניבה בחינת אפשרות ההרחבה בשטח השיפוט של יישובים חרדים קיימים תוספת ניכרת של קרקעות לבניית יחידות דיור לאוכלוסייה החרדית.

המלצת המבקר אנגלמן

המבקר אנגלמן ממליץ כי משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, בשיתוף מינהל התכנון, יקדמו תכנון ושיווק קרקעות לאוכלוסייה החרדית בהיקף שייתן מענה על צורכי הדיור שלה, זאת בהתאם ליעדים שייקבעו ובהתחשב בפתרונות הדיור שאפשר ודרוש לקדם עבור כלל האוכלוסייה.

כמו כן, מומלץ שהרשות להתחדשות עירונית תקדם את תהליכי ההתחדשות העירונית בקרב האוכלוסייה החרדית, בשיתוף הרשויות המקומיות הרלוונטיות, לפי העניין, תוך שימת לב לחסמים הייחודיים לקידומה בקרב אוכלוסייה זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"מצוקת הדיור הקשה במגזר החרדי משפיעה על כלל החברה"

מהמכון החרדי למחקרי מדיניות נמסר בתגובה לדוח מבקר המדינה:

"מברכים על דוח מבקר המדינה לשנת 2023, שממצאיו ביחס למשבר הדיור בחברה החרדית למעשה מבוססים על התוכנית האסטרטגית שגיבש המכון בשנת 2016 עבור משרד השיכון, ואומצה על ידי הממשלה בשנת 2017 (החלטה 1823). מדובר בדוח שמשקף מציאות כואבת, שבה לאורך שנים יש פער מאוד גדול בין היעדים שהציבה התוכנית האסטרטגית לבין המציאות".

"על פי התכנית האסטרטגית שגיבש המכון החרדי ושאומצה על ידי הממשלה, על מנת להתמודד עם צרכי הדיור של האוכלוסייה החרדית יש צורך להוציא לפועל מגוון רחב מאוד של פתרונות. ביניהם: תכנון ושיווק תוכניות דיור ייעודיות לאוכלוסייה החרדית בערים חדשות, הרחבה של שכונות חרדיות בערים מעורבות, מיצוי פוטנציאל ההתרחבות של ריכוזים חרדים קיימים והרחבת ההתחדשות העירונית במרחבים החרדיים הוותיקים. רק פעולה המשלבת בין מכלול האמצעים תאפשר להתמודד עם הפערים ההולכים וגדלים בצרכי הדיור של האוכלוסייה החרדית".

ד"ר שי שטרן, ראש תחום דיור במכון החרדי, מוסר כי "בשנה האחרונה אנו רואים שחל שינוי מהותי בהיערכות משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל בכל הקשור להתמודדות עם מצוקת הדיור בחברה החרדית. לצד הרחבה של היקפי התכנון והשיווק של קרקעות, כמו תוכנית קרית גת-מערב וכסיף, החלה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במשרד השיכון לפעול להבנת החסמים וקידום התחדשות עירונית במרחבים החרדיים הותיקים. שינוי זה מצביע על הטמעה של עקרונות התכנית האסטרטגית לדיור שגיבש המכון, שעיקרם, פעולה משולבת למיצוי פוטנציאל הדיור הקיים בריכוזים חרדיים ותיקים".

מנכ"ל המכון החרדי, אודי בן-דרור: "צרכי החברה החרדית השתנו מאז 2016, השנה שבה גובשה התוכנית עבור משרד השיכון, ולכן נדרשת תוכנית אסטרטגית חדשה לדיור עבור המגזר החרדי. הפער העצום בין הצורך והביקוש לדירות בציבור החרדי לבין היקף הדירות שמשווקות בפועל למגזר רק הולך וגדל מדי שנה. כפי שעולה מדוח המבקר, אין לממשלת ישראל תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם משבר הדיור בחברה החרדית - והדבר משפיע על כלל החברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully