וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח מבקר המדינה מציג: תוהו ובוהו בהליכי התכנון והבניה בישראל

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 9:29

דיבורים לחוד ומעשים לחוד: דו"ח מבקר המדינה מצביע על מחסור משמעותי בדירות למגורים - כשהביקוש לדירות הולך וגדל. ומה עושה הממשלה? עד כה, נכשלת ביעדים שהציבה לעצמה

אפס בעמידה ביעדים: מבקר המדינה מצביע על אי עמידה משמעותי ביעדי הממשלה וגופיה. על פי הדו"ח, קיים מחסור עצום ביחידות דיור למגורים בישראל, בזמן שהביקוש הולך וגדל. ואיך ממשלת ישראל וגופיה מטפלות בכל זה? כרגע, עם אי עמידה ביעדי התכנון והשיווק של קרקעות למגורים. תענוג.

מדו"ח מבקר המדינה עולה: רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון לא גיבשו תכנית פעולה לייזום תכנון מפורט, לפי תכנית הפעולה לתכנון האסטרטגי. נושא ההתחדשות העירונית - זוחל גם הוא.

מהדו"ח עולה כי המחסור המצטבר של יחידות דיור בשנים 2006-2022 עומד על 189,000. שיעור העלייה במחירי המדד בין השנים 2007-2022 עומד על 208%, כאשר רק 14% מכלל יחידות הדיור שאושרו בתכנית ביוזמה ציבורית שווקו.

אז מה הקטסטרופה?

כאמור, בין השנים 2022-2022 חלה עלייה של 208% במדד מחירי הדיור בישראל. מחירי הדיור מושפעים, בין היתר, מהיחס שבין ההיצע בשוק של יחידות הדיור לביקוש אליהן. כולם יודעים זאת.

ועדיין - על פי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה שבמשרד ראש הממשלה, בשנים 2006-2022 נוצר מחסור מצטבר של כ-189,000 יחידות דיור - וזאת משום שמספר יחידות הדיור שנבנו היה קטן מהנדרש לפי צורכי הדיור.

רשות מקרקעי ישראל היא הגוף הממשלתי העיקרי המופקד על הגדלת היצע הדיור. מבקר המדינה בדק את פעולותיה של רמ"י בנוגע לתכנון ולשיווק של קרקע למגורים. בין היתר, נבדקו יישום התוכנית האסטרטגית לדיור, תכנון סטטוטורי של קרקעות למגורים ושיווק וביצוע של עסקאות בקרקע למגורים.

לפי התוכנית האסטרטגית, בין השנים 2017-2040 נדרש לתכנן כ-2.6 מיליון יח"ד, אך המבקר מצא שחלק מהפעולות שנקבעו לשם מימוש התוכנית הזו לא יושמו.

עוד, נמצא כי משרד הבינוי, מטה הדיור ואגף תקציבים במשרד האוצר, בתיאום עם רמ"י, לא גיבשו תוכנית פעולה להתחדשות עירונית בהתאם להחלטת הממשלה. באזורי הביקוש תוכננו יח"ד בשיעור נמוך מיעדי התוכנית האסטרטגית, ואילו בפריפריה נוצרו עודפי תכנון.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בזירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בזירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021/ראובן קסטרו

מדו"ח מבקר המדינה עולה כי מינהל התכנון לא דיווח באופן סדיר לקבינט הדיור על נושא התוכנית האסטרטגית כנדרש בהחלטת הממשלה, ומועצת מקרקעי ישראל לא דנה בתוכנית האסטרטגית, וממילא לא הנחתה את רמ"י לגבש תוכנית עבודה ארוכת טווח על פי יעדי התוכנית.

באשר למשך זמן אישור תוכניות בוועדות התכנון - שיעור התוכניות שלא אושרו בזמן התקן (18 חודשים) היה 28% בשנים 2017-2021. בנוסף, המבקר מצא כי ב-35% (114 מ-324) מהתוכניות למגורים שאושרו ביוזמה ציבורית בשנים 2017-2021, קיימים חסמים בשלבי השיווק, היתרי הבנייה או אכלוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ומה ממליץ מבקר המדינה?

המבקר אנגלמן ממליץ לרמ"י ולמשרד הבינוי לגבש תוכנית פעולה לייזום תכנון מפורט כפי שנקבע בהחלטת הממשלה.

על משרד הבינוי, בשיתוף אגף תקציבים במשרד האוצר ובתיאום עם רמ"י, לגבש תוכנית פעולה להתחדשות עירונית ולבצע הערכת חומש לשיווק משוער של תוכניות מאושרות למגורים.

על מינהל התכנון לפעול לקיצור פרקי הזמן לקידום תוכניות מפורטות במוסדות התכנון ולהקפיד על העברת דיווחים שנתיים לקבינט הדיור. כמו כן, מומלץ כי שר הבינוי והשיכון, העומד בראש מועצת מקרקעי ישראל, יפעל לקידום תוכנית פעולה או מדיניות כוללת לייזום תכנון קרקע כפי שנקבע בתוכנית.

תגובות הגופים לדו"ח מבקר המדינה

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "רשות מקרקעי ישראל פועלת למימוש כלל הקרקעות למגורים על מקרקעי ישראל, אשר אושרו סטטוטורית ואשר זמינות לשיווק. יחד עם זאת, חלק גדול מהתכניות המאושרות אינן ניתנות למימוש מידי, בין היתר בשל חסמי תשתית, מחזיקים, פולשים והצורך בהסכמות עם השלטון המקומי".

"החל משנת 2021 הושגו הישגים משמעותיים בשיווקי שיא, אשר הגיעו עד היום לכ-250 אלף יח"ד ונערכו עסקות בפועל בהיקף של כ-160 אלף יח"ד. רשות מקרקעי ישראל תמשיך לפעול במלא המרץ להגדלת היצע הקרקעות למגורים. רק הגדלת ההיצע תגרום לירידת מחירי הדיור, ירידה שניתן לראות את ניצניה כבר עתה ולהערכתנו תימשך".

ממינהל התכנון נמסר: "בניגוד לנטען בדו"ח, מינהל התכנון מעביר את הנתונים באופן שוטף לכלל הגורמים הרלבנטיים בממשלה ואף לציבור הרחב. באשר לטענה על משך זמן לקידום תוכנית, מינהל התכנון איננו גורם יחיד בתהליך אישור התוכנית, ולוחות הזמנים נגזרים בין השאר מזמן התגובה של יזמין הן פרטים והן ממשלתיים".

"לא ייתכן שחיצי הביקורת יופנו רק כלפי מינהל התכנון בעוד מגישי התוכנית פטורים מכל אחריות לתהליך ולא חלה עליהם שום סנקציה בשל עיכוב התהליך. על מנת לצמצם את לוחות הזמנים, הוביל מינהל התכנון פורום ממשלתי תלת שנתי, הדן בכל התוכניות הגדולות שנמצאות בצנרת התכנונית, מזהה חסמים, אתגרים וקשיים ומקדם פתרונות תוך כדי תנועה. מהלך זה מאפשר את קיצור לוחות הזמנים וגם מעבר חלק יותר בין שלב התכנון לשלב הוצאת ההיתרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully