וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם נוף לתהום: עקב סכסוך בן עשור - 170 משפחות גרות מעל בור ענק

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 9:46

סכסוך קרקעות ענק בירושלים מאיים להמשיך ולתקוע בניה במתחם יקר ערך בעיר: פרויקט הנדל"ן "ברוש הגעה" בגבעה הצרפתית בירושלים תקוע כבר למעלה מעשור ובור גדול פעור בשטח

מתחם ברוש-הגבעה בירושלים. יח"צ,
מתחם ברוש-הגבעה בירושלים: בור ענק ומעליו שני בניינים ו-170 משפחות/יח"צ

בור ללא תחתית: פרויקט הנדל"ן 'ברוש הגבעה' בגבעה הצרפתית בירושלים, יצא לדרך לפני כעשרים שנה בקול תרועה רמה, כשעל פי התכנון המקורי אמורות היו להיבנות בו כ-300 יחידות דיור. עד כה - נבנו במתחם כ-170 יחידות דיור בלבד כשלב א' של הפרויקט, ולצידן נותר פעור בור גדול ממדים, המכסה את השטח - ומדיר שינה מעיני הדיירים, רוכשי הדירות בפרויקט היוקרתי, כביכול.

כאמור, במתחם שבו היו עתידים להיבנות מגדלי ענק רבי קומות, ישנו כיום בור עמוק ומסוכן בטיחותית, שמוקף בחיפוי זמני ורעוע. לצדו, מתגוררים דיירי שלב א' של הפרויקט כבר למעלה מ-10 שנים, ששילמו עבור הדירות ממיטב כספם, ומתלוננים על כך שהנוף המתגלה מולם כבר שנים, עד היום, ממרפסת ביתם - הוא "יופיו של הבור" העמוק והמסוכן.

או במילים אחרות, "בור ללא תחתית", המסמן את סכסוך הקרקעות הענק שאליו נקלעו: מאבקים משפטיים סבוכים וארוכי שנים בין היזמים, הקבלן, בעלי הקרקע המקוריים וגורמים נוספים, גרמו לכך שמתחם המגורים, שעתיד היה להיבנות במקום ובמקור היה בבעלות הכנסייה דה טרה סנטה ("משמורת ארץ הקודש") מאז שנות ה-60, לא מתקדם, וללא צפי לפתרון בזמן הקרוב.

מסוכסכים: מה הסיפור?

ברבות השנים השטח עבר כמה ידיים והבעלות התחלפה מדי כמה שנים, ללא אף תזוזה בשטח.

הכנסייה דה טרה סנטה העבירה את זכויותיה בקרקע לחברת סמווד, ממנה הקרקע הועברה לחברת הנדל"ן לוסטיגמן, ואז למינרב ובהמשך לחברת ICR הנמצאת בשליטת קנדה ישראל והאחים נקש. איש העסקים אשר סטולר וכן חברת לוסטיגמן עדיין מחזיקים בזכויות במתחם, והמחלוקות ביניהם עדיין בשלבי בירורים בבתי המשפט. הצלחתם לעקוב?

ההליכים המשפטיים המלווים את סיפורו של המתחם שונים ומגוונים, ובהם: חשד לשוחד, העברת כספים במזומן בסכומי עתק, כמו גם טענות להסתרת מידע, ניגוד עניינים בין בורר ומגשר - וזו רק הרשימה החלקית.

חברת לוסטיגמן, בעלת הקרקע הקודמת ובעלת זכויות עד היום בחלק קטן במתחם, נמנעה עם השנים להתחיל בבניית הבניינים הנוספים בפרויקט, שלב ב', ככל הנראה עקב קושי לקבל מימון לפרויקט מהבנקים ואי יכולת לקדם את הבניה.

הבור נותר בעינו והליכים משפטיים שניהלה ומנהלת עד היום לוסטיגמן, כמו גם צדדים אחרים לפרויקט, המשיכו לעכב את קידומו. עשרות חוזים נחתמו בין לוסטיגמן לבין רוכשים, אך ברבות השנים חלקם בוטלו בהסכמת הרוכשים, ואילו מנגד, ישנם רוכשים שהעמידו כספים - אך נותרו עם חוזה חתום, ממתינים כבר שנים להודעה על היציאה לדרך של בניית יחידות הדיור בשלב ב' בפרויקט.

איפה זה עומד היום?

חברת ICR, בעלת הקרקע בימים אלו, מעוניינת לקדם את בניית הפרויקט, לא לפני שיורחב ויכלול מאות יחידות דיור נוספות, על אלה שתוכננו מראש. הבקשה אכן הוגשה לגורמי התכנון שדנו בנושא.

באחת מהחלטות הועדה המקומית לתכנון ובניה שדנה בנושא הרחבת יחידות הדיור בפרויקט, קבעה הועדה כי "הגיע הזמן, לאחר כל כך הרבה שנים שאושרה התכנית ולאחר שנים שבהם התחילה חפירה של המגרש שנותר במצבו כבור, להוציא היתרי בניה ולממש את התכנית". בשלב מאוחר יותר הסכימה הועדה להרחיב את כמות יחידות הדיור שיבנו. עם הפקדת התוכנית כאמור, צפויות התנגדויות.

עם זאת, לצערם של דיירי שלב א', כאן לא מסתיים סיפורו של המתחם ונראה כי תחילת הבניה עוד לא נראית באופק.

ככל הידוע לנו, בימים אלו, בעל זכויות בקרקע, איש העסקים אשר סטולר, מבקש לעמוד על זכויותיו ומקיים מגעים עם החברה על חלקו במתחם שיבנה, אך בשלב הזה אין הסכמה בין הצדדים. סטולר מחזיק מצידו בהערכת שמאי מקצועית שאינה באה לידי ביטוי בהצעה שהגישה ICR ודורש את שלדעתו מגיע לו.

אי הסכמות כאלה עלולות להמשיך ולעכב את הפרויקט, שיכול וגם יגיע לפתחם של בתי המשפט להכרעה נוספת, באשר למתחם שידע עשרות הליכים משפטיים ועיכובים עד היום.

ועד אז? דיירי שלב א' ימשיכו לשתות קפה שחור בכל בוקר לנוף בור ענק שלא נגמר.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully