וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמר דעה: ביהמ"ש העליון הוציא כרטיס אדום למשרד השיכון ועמידר

דני גיגי, יו"ר פורום הדיור הציבורי

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 20:14

פס"ד שהתקבל לאחרונה בעליון יוצא כנגד חוסר הצדק בשיטות בהן פועלת עמידר - וחושף את ההתעמרות המשפטית שלה בדיירי הדיור הציבורי. פסק הדין יכול וצריך להוות נקודת מפנה | מאמר דעה של דני גיגי, יו"ר פורום הדיור הציבורי

משרדי עמידר. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
ביהמ"ש העליון הוציא כרטיס אדום למשרד השיכון ועמידר/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

בחודש שעבר התקבל בבית המשפט העליון פסק דין חשוב נגד חברת עמידר ומשרד השיכון. בפסק הדין המהדהד יצאו השופטים כנגד חוסר השוויון, חוסר הצדק, והשיטות שבהם פועלת חברת עמידר, כנגד דיירי הדיור הציבורי. פסק הדין יכול וצריך להוות נקודת המפנה ביחס בתי המשפט לעמידר ולמשרד השיכון כי הוא חושף את ההתעמרות המשפטית שלהם בדיירי הדיור הציבורי.

המשפט עסק באדם שהוגדר "כפולש" על ידי חברת עמידר ומשרד השיכון למרות שלטענתו עמד בתנאים של דייר ממשיך והתגורר בדירת הוריו כל חייו. באופן תקדימי, השופטים עירערו על שיטת "ביקורי המעגל של עמידר" ועל ההתעמרות של החברה המשכנת בדיירים שלה ועל השיטה כולה שלפיה מחליטים לגרש דיירים מביתם.

השופט יוסף אלרון יצא נגד הקלות שבה מנסים לזרוק אדם מהבית שלו, תוך חוסר התחשבות בכך במצבו ובהשפעות שיהיה לדבר על החיים של אותו אדם. בהקשר זה אמר השופט אלרון "כך גם במקרה שלפנינו, שבו ההשלכות של פינוי המערער מדירתו עלולות להיות הרות אסון. איני יכול אפוא להשלים עם עקירת המערער מסביבתו המוכרת והתומכת על בסיס דוחות "ביקורי מעגל" דלים בפרטים, אשר כאמור ניתן לתהות על מידת דיוקם.

דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

השופט אלרון התייחס גם להצדקות הקבועות והחוזרות של משרד השיכון שהפינוי של משפחות לרחוב נעשה על מנת לאכלס משפחות זכאיות אחרות וטען "אכן, דיור ציבורי הוא משאב מוגבל ויקר ערך, אולם אסור כי הדבר יבוא על חשבונם של החלשים שבחלשים שבחברה הישראלית. לא על הכתפיים הצנומות של המערער ודומיו יש לפתור את מצוקתם של אחרים."

אלרון הדגיש בפסק הדין מספר פעמים את חוסר האיזון ביחסי הכוחות בין החברה המשכנת לדיירי הדיור הציבורי והדגיש את החשיבות הגדולה לכך שבית המשפט צריך לסייע למוחלשים. "המערער ניצב על פי התהום. הוא זעק לפנינו את זעקתו והביע את תחינתו ומצוקתו הרבה. חש אני כי זהו המקרה שנכון יהיה להושיט לו יד. על בית משפט זה להקפיד ולסייע ככל שביכולתו לאלו הזקוקים לכך יותר מכל וכך אני רואה את עניינו של המערער שלפנינו."

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

"הצבת מכשול לעיוור"

גם שופטת בית המשפט העליון ענת בירון הטילה ספק בדוחות המעגל של חברת עמידר ואמרה "עם זאת, ברי כי דוחות אלה אינם חזות הכל וכי יש לאפשר לטוען לזכויות בדיור הציבורי הזדמנות נאותה להצביע על פגמים שנפלו בדוחות או לסתור בדרך אחרת את התמונה העובדתית העולה מהם.

בירון גם הצביעה על כך כי הדוחות האלה בנויים בצורה שהם בבחינת "הצבת מכשול לעיוור" והוסיפה כי בתהליך היום לדיירים אין שום אפשרות אמתית להציג את הגירסה שלהם בפני וועדות משרד השיכון.

פסק הדין הזה התקבל על רקע כך שרק לאחרונה הוחלט לחדש את הפינויים של מאות משפחות שמתגוררות בדיור הציבורי. כבר בשנת 2017 קראה ועדה בין משרדית, ועדת ברביבאי, לעצור את כל הפינויים בדיור הציבורי אבל משרד השיכון ומשרד האוצר קברו את מסקנות הוועדה.

בשנה שעברה שוב הצהיר משרד השיכון על הקפאת הפינויים בעקבות דיונים בוועדת כלכלה שחשפו את עוגמת הנפש שנעשית למשפחות המפונות. למרבה הצער בחודשיים האחרונים השר החדש, יצחק גולדנקנופף חזר ואישר לחברות המשכנות לפנות מאות משפחות וחשוב להזכיר שהפינויים נעשים ללא יכולת אמתית של הדיירים להתגונן מהזרוע המשפטית האכזרית של עמידר והחברות המשכנות.

כמו כן, חשוב להזכיר לשר השיכון ולכל מקבלי ההחלטות שהעילה המרכזית לפינויים של משפחות רבות שאמורות להיות מפונות בחודשים הקרובים - קשישים, נכים, אמהות חד הוריות וילדים - היא אותם דוחות מעגל שבית המשפט העליון כאמור הטיל צל כבד על אמינותם. מדובר בעוול גדול שנעשה לאלפי משפחות שעלולים לאבד הכל.

ומה תגובת משרד השיכון?

משרד השיכון ושר השיכון מתעלמים בינתיים וממשיכים בפינויים, אבל חשוב שיבינו שפסק הדין החשוב הזה הוא בבחינת נורת הזהרה גם לגבי הפינויים, וגם באופן כללי לגבי כל ההתנהלות הפוגענית של החברות המשכנות כלפי הדיירים שנחשפת פעם אחר פעם הן בדיונים בכנסת, הן בתקשורת ועכשיו גם בבית המשפט העליון.

לא הציבור, לא הכנסת ולא בית המשפט יאפשרו את המשך ההתעללות הזאת בחסרי הישע.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully