וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוך מת"א: כשהכסף מתייקר, הביקוש לדירות בצפון הארץ עולה

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 16:20

הריבית ממשיכה לעלות, המשכנתה מתייקרת, והצפון הופך יעד אטרקטיבי עבור רוכשים ומשקיעים - כשממוצע מחירי דירות חדשות נמוך מ-2 מיליון שקל. בשנת 2022 נרשמה עליה בביקוש בצפון, ביחס הפוך לאזור ת"א

בחודש האחרון, בתחילת חודש אפריל העלה בנק ישראל את הריבית במשק בעוד 0.25% כך שהריבית מגיעה היום ל-4.5%. העלאות הריבית בשנה האחרונה מגיעים על רקע קצב האינפלציה הגבוה לעומת התחזיות. נוטלי המשכנתאות בישראל הינם מהמשופעים העיקריים מכך וכעת נאלצים להתמודד עם החזר החודשי ממוצע שצמח לכ-1,000 שקל.

כתוצאה מכך, נרשמה האטה משמעותית במכירת הדירות, רק בחודשי ינואר-פברואר נרשמה ירידה של מעל ל-40% ביחס לאותה תקופה אשתקד. רוכשים רבים חוששים מהמשך העלאות הריבית ועל כן ממתינים על הגדר מהרוכשים ממתינים על הגדר לרגע שבו תהיה הפוגה ושיעור הריבית במשק יתייצב.

אזור גוש דן והמרכז אמנם חובה ירידת מחירים מסוימת, אך עדיין מחירי הדיור, לצד שיעורי הריבית הגבוהים מקשים על רוכשי הדירות.

פרויקט אפריקה ישראל מגורים גבעת הכלניות קריית אתא. הדמיה - Evolve Media,
פרויקט אפריקה ישראל מגורים גבעת הכלניות קריית אתא/הדמיה - Evolve Media

מגמה זו הביאה להתעניינות גוברת של משפחות וצעירים בדירות הנמצאות באזורי הצפון והדרום. בין היתר, ערים כמו נהריה, עכו, חיפה והקריות הופכות ליעד אטרקטיבי עבור רוכשים, משקיעים ומשפחות צעירות שמוצאות הזדמנות במקומות הללו להגשים את החלום ולרכוש דירה.

על פי נתוני הלמ"ס כבר במהלך 2022 ניתן לזהות שינוי בתמהיל הגיאוגרפי של הרכישות - בעוד שבשנת 2021 18% מרכישות הדירה היו בתל אביב, ב-2022 נתון זה צנח לכ-14%. בצפון לעומת זאת הנתון עלה מ-10.2% ל-11.6%. האטרקטיביות נובעת בין היתר בגלל הבדלי המחירים המשמעותיים - בעוד שבתל אביב מחיר ממוצע לדירה עומד על 4.89 מיליון שקל, בצפון הוא נע בין 1.5 ל-2 מיליון שקל לממוצע.

פרויקט התחדשות עירונית בחיפה - נווה דוד. הדמיה - 3Division,
פרויקט התחדשות עירונית בחיפה - נווה דוד/הדמיה - 3Division

מגמה כזו מזהה גיל גורביץ', סמנכ"ל שיווק בחברת אזורים: "כרגע השוק נמצא במצב של אי וודאות בעקבות מספר גורמים: ברמה העולמית - שערי ריבית שעולים, אינפלציה גבוהה ומשבר פנימי ברמה המקומית. במצבים של חוסר וודאות רוב האנשים לא אוהבים לקבל החלטות דרמטיות ולקחת סיכונים גבוהים אלא מחפשים השקעות סולידיות. אנחנו רואים בחודשים האחרונים מגמה של התחזקות הביקושים בצפון ודרום הארץ על חשבון ירידה בביקושים באזור המרכז".

"ניתן לראות שישנם ביקושים גבוהים בדירות שטווח המחיר בהם מגיע עד 2.5 מיליון שקל, אלו טווחים שגם המשקיעים אוהבים לרכוש בהם וגם משפחות יכולות להרשות לעצמן, היות וההון העצמי הנדרש הוא נגיש ונמצא ברמת סיכון נמוכה יחסית".

"מגמה כזאת נראית כבר בעיר נהריה למשל, שבה אנו בונים מגדלים בשכונת אריאל שרון. הפרויקט זוכה לביקושים רבים ועשרות מכירות בוצעו כבר בשלב המכירה המוקדמת, בין היתר בשל העובדה כי ניתן לרכוש דירות בטווח המחירים של 1.5-2 מיליון שקל ולחיות בצורה איכותית בפרויקט יוקרתי".

פרויקט צמרות נהריה. הדמיה - 3Division,
פרויקט צמרות נהריה/הדמיה - 3Division

גם המשקיעים שנראה כי נעלמו לחלוטין מהשוק, נמצאים כעת באזורי הצפון בארץ ומחפשים אחר דירות בטווח המחירים הללו, של עד 2 מיליון שקל. בין היתר, בשל הקושי במימון החלקי שיכולים לקבל מהבנקים עבור דירות יקרות יותר.

בטווח המחירים הנ"ל, הסיכון עבור המשקיעים קטן. לכל אלה מצטרפת גם מגמה שעוד נכונה לה הדרך אבל כבר היום מציגה התפתחות של התשתיות והתחבורה הציבורית המאפשרת שילוב של חיים בצפון ועבודה במרכז.

גם תמיר לולו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של אפריקה ישראל מגורים, מוסיף למגמה הזאת: "פרויקטי מגורים בצפון הארץ מציעים לציבור הישראלי את הפריווילגיה לרכוש גם בימים אלו, דירה איכותית במחיר "שפוי". המחירים האטרקטיביים שמייחדים את אזור הצפון, יחד עם הנגישות התחבורתית ופילוסופיית עירוב השימושים המאפיינת עוד ועוד פרויקטים חדשים הנבנים באזור, מושכים לצפון אוכלוסייה צעירה ואיכותית מרחבי הארץ, ואיתם גם משקיעים המזהים את הפוטנציאל הרב בהשבחת קרקעות באזורים אלו".

פרויקט אגמי הכרמל בנשר. הדמיה - Evolve Media,
פרויקט אגמי הכרמל בנשר/הדמיה - Evolve Media

בתוך אלה, אזורים משמעותיים הנהנים מהתפתחות משמעותית הן אזור הקריות וחיפה. אלה זוכים לא רק להתפתחותם וקידומם של שכונות ופרויקטים חדשים אלא גם מספר הולך וגדל של פרויקטי התחדשות עירונית.

חיפה ואזור הקריות מהווים מוקד משיכה גדול עבור הרוכשים הודות להיצע רחב של מקומות תעסוקה, פארק ההייטק והעסקים מת"מ שמושך אליו עובדים רבים, מה שגם מעלה את המצב הסוציואקונומי שבסביבה ומעודד משקיעים שאינם מכירים את האזור אך מבינים שמדובר בקהל שוכרים אטרקטיבי ובטוח. אזורים אלה מציעים דירות חדשות במחיר של החל מ-2 מיליון שקל.

עוד מוסיף גיל גורביץ', סמנכ"ל שיווק באזורים: "בגזרת הרוכשים, אנחנו רואים מגמה של משפרי דיור בפרויקטים: משפחות שמעוניינות בדירות גדולות יותר, באזורים מרכזיים עם אופציות בילוי, תעסוקה, חינוך איכותי וחיי קהילה עשירים. כמו כן, עליית הריבית, הקושי במציאת דירה במחיר סביר במרכז והעובדה כי רבים מהרוכשים חשים זיקה לחיפה מציגה מגמה מעניינת בה אחוז משמעותי מהרוכשים מחליטים לחזור הביתה לעיר ילדותם".

"בשנים עברו רוב הפרויקטים בעיר (חיפה) היו בשכונות יוקרתיות כגון דניה ובהתאם פנו לקהלים עמידים מאוד. אזורים אלו חוו עליית מחירים משמעותית בשנים האחרונות. יחד עם זאת, לחיפה נותר פוטנציאל משמעותי של קרקעות ואזורים לפיתוח. באופן מפתיע, חלק נכבד מהאזורים הללו נמצא על קו החוף. בעוד שברוב המקומות בישראל, השכונות הסמוכות לחוף הן היקרות ביותר, בחיפה נוצר מצב הפוך ובו דווקא השכונות שבמרכז הכרמל הן האטרקטיביות יותר. יחד עם זאת, כאמור חלה מגמה שונה, אשר טרם הגיעה לשיאה, אך בהחלט ניתן לזהות את ניצניה של מעבר רוכשים לאזורי החוף".

"מגמה זו חלה במידה רבה הודות לתהליכי התחדשות עירונית בשכונות שונות, לרבות השכונות הסמוכות לחוף הים. ניתן לרכוש דירה חדשה במחירים נוחים ולהנות מדירה חדשה לגמרי. שכונת נווה דוד היא דוגמה מצוינת לכך: עד לא מזמן שכונה זו נחשבה לפחות מפותחת ואטרקטיבית, היום אנו עדים לשינוי שחל ואני בטוח שככל שהבנייה באזור תתקדם, ציבור הרוכשים יעבור לשם וייהנה גם מהשבחת הנכס. נווה דוד צפויה לעבור מהפך של ממש עם הקמה של מוסדות ציבור, שבילי אופניים, מועדני דייר ופארק ירוק לרווחת התושבים. אבל האטרקטיביות שלה היא גם בסמיכות השכונה לצירי תנועה מרכזיים כמו כביש 2, הסמיכות לחוף הים, ובעיקר לאזור הבילויים והתעסוקה של חיפה", אומר גורביץ'.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully