וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת הפנים בכנסת: "בתיקונים המוצעים אין בשורה לפריפריה"

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 14:19

בדיון שהתקיים היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא התיקונים שמוצעים בהצע"ח התוכנית הכלכלית אמר ח"כ אשר כי אין בתיקונים פתרון לישובים הממוקמים על קו השבר הסורי אפריקני, וקרא להידרש לכך. "לא הממשלה הקודמת ולא הנוכחית הגיעו עם בשורה"

הותמ"ל אישרה תוכנית להתחדשות עירונית שבאשקלון. הדמייה, אתר רשמי
התחדשות באשקלון/אתר רשמי, הדמייה

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה הבוקר בפרק ט"ו בהצעת החוק התוכנית הכלכלית העוסק בנושא התחדשות עירונית. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, כי בכל הקשור לפריפריה הוא לא רואה שום בשורה.

"אני רואה בהתחדשות עירונית את אחד הפקטורים ליציאה ממשבר הדיור", אמר ח"כ אשר. "אך אני לא רואה שהתיקונים המוצעים בהצעת החוק התוכנית הכלכלית העוסק בהתחדשות עירונית, נותנים פתרון למקומות בהם אין ביקוש להתחדשות עירונית. בכל התוכנית שנמצאת כאן אני לא בשורה לפריפריה ובמיוחד למקומות שנמצאים על קו השבר הסורי אפריקני. אנחנו נצטרך לבוא עם בשורה בעניין הזה, אחרת העיקר חסר מהספר. לצערי לא הממשלה הנוכחית ולא הקודמת הגיעה עם בשורה".

עו"ד אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הסביר כי המטרה בחוק הנוכחי לטפל בחסמים המעיבים על התחדשות עירונית. לדבריו, גם בתל אביב, ברחובות ובלוד יש שכונות חלשות וההתחדשות העירונית מביאה להם בשורה ופתרון. "יש כדאיות כלכלית היום במעגלים רחבים יותר", אמר במברגר.

אסף וקסלר ממשרד האוצר שהגיב לדברים אמר, "התיקונים מביאים חבילה די רחבה של הסדרים שמחזקים את תחום ההתחדשות העירונית בישראל. אנחנו מאמינים במוצר של התחדשות עירונית שמביאה תוצאות חברתיות וכלכליות משמעותיות. מה שהביא אותנו לעשות את התיקונים האלה זה ההסתכלות הרחבה על עולם ההתחדשות העירונית בישראל. בעבר תמ"א 38 לא היתה מבוססת תכנון, היום אנחנו הולכים לקראת עולם שבו ההתחדשות בניינית הוא הליך שמבוסס תכנון והסתכלות כוללת על העיר, ולכן אנחנו אומרים - אם בעבר ראינו במוצר הזה מוצר נחות לעומת פינוי בינוי - היום אנחנו מגיעים לעולם שאין הבדל בין שני המוצרים".

התחדשות עירונית ברחוב ג'סי כהן בחולון. גוטמן אסיף אדריכלים,
ג'סי כהן, חולון - לא כמו שהכרתם/גוטמן אסיף אדריכלים

ועדת המשנה לתכנון ולבנייה חולון אישרה אתמול (יום ג') את "תוכנית המדיניות לשכונת ג'סי כהן", המהווה מסמך תכנון שמתכלל את כלל ההיבטים החברתיים והמרחביים בשכונה וסביבתה.

תוכנית המדיניות מחלקת את השכונה לחמישה מרחבי תכנון, המאפשרים תכנון יותר מדויק סביב מרכזים רב תפקודיים, שמחזקים חיבורים לעיר ממזרח ואת הרשת הירוקה מצפון-דרום. מטרת המדיניות לתת ודאות תכנונית לשכונה ולמסלולי ההתחדשות בה. הודות לשכבת התכנון הנוספת של המדיניות, ישנה גמישות להתחדשות בשכונה במספר מסלולים כדי להאיץ מימוש וכדי לאפשר לתושבים מספר אפשרויות לפעול בהן. האדריכלית שהכינה את התוכנית היא עדי אסיף מ'גוטמן אסיף אדריכלים'.

שכונת ג'סי כהן נמצאת במערב חולון, ממוקמת דרומית למוקד המטרופוליני יוספטל ובקרבה לתחנות המטרו M3 ו-M1 וכן לתחנות רכבת ישראל מצפון ומדרום לשכונה. כיום מתגוררים בשכונה 8,155 תושבים ב-3,058 יחידות דיור.

התוכנית חלה על שטח של 478 דונם ובסך הכל מוצעת בנייה בהיקףש ל 5,125 דירות בהיקף של כמיליון מ"ר למגורים, כך שמספר יחידות הדיור בשכונה יגיע ל-8,150. כמו-כן מתוכנן בשכונה פיתוח מתחמי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-126,000.

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר מסר עם אישור התוכנית כי, "התכנית מקדמת את שכונת ג'סי כהן אל העתיד ומאיצה את המהפך שעוברת כל העיר, בעבודה משותפת עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. דיירי השכונה הוותיקים והתושבים הנכנסים יעברו לגור בסביבת מגורים מודרנית, השזורה בצירי תחבורה ותשתיות מתקדמות, בסמיכות לתוואי המטרו. אפשרויות התעסוקה, חינוך, בילוי ועוד יתעצמו, כמו גם היכולת להתנייד ולהגיע לעוד מרכזים בקלות ונוחות".

ראש עיריית חולון, מוטי ששון מסר: "מטרת התוכנית לייצר שכונה שאנשים נהנים וגאים לחיות בה, שכן כל השירותים בה נמצאים במרחק הליכה או נסיעה באופניים והיא מורכבת ממרחבי שכנות, שבלב כל אחד מהם מרכז ציבורי-חינוכי המהווה גם מקום מפגש חברתי. שכונה ירוקה ועשירה בטבע עירוני, שבה תושבים המגיעים מרקעים שונים, מתחברים זה לזה, יוצרים קהילה ומרגישים בבית. שכונה המקושרת לשכונות אחרות בחולון, ונהנית מהמיקום שלה ביחס לעיר ולמטרופולין ומהקרבה למערכת עתירת נוסעים. שכונה המשלבת מקומות תעסוקה בשכנות למגורים ומאפשרת מרחבי מגורים-עבודה".

תוכנית המדיניות הינה בקידום ובמימון הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ותהליך הכנתה לווה בתהליך שיתוף ציבור. במסגרת תהליך שיתוף הציבור, תפתח המינהלת להתחדשות עירונית בחולון יום קבלת קהל במרכז הקהילתי לזרוס ומפגשי הסברה לכלל תושבי השכונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully