וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים פלסטינים באתרי בנייה סובלים מיחס פוגעני והשפלות

עודכן לאחרונה: 13.4.2023 / 17:25

יחס פוגעני והשפלות מצד מעסיקים, אי שמירה על נהלי בטיחות ואי תשלום על ימי מחלה. מחקר חדש של 'קו לעובד' שהוצג לראשונה בכנס הבריאות התעסוקתית של המוסד לבטיחות ולגיהות מציג את מדדי התחלואה התעסוקתית בקרב העובדים הפלסטינים

פלסטינים חוצים את הגבול לישראל למרות הסגר על יו"ש, 9 בספטמבר 2021. אמיר בוחבוט
פלסטינים נכנסים לעבודה ללא אישור/אמיר בוחבוט

הייתם כמאמרה ומוחמד אל-קייסי נהרגו בחודש דצמבר האחרון מקריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב רקפת בגבעת זאב. במהלך התחקיר נודע כי העובדים במקום התריעו בפני מנהל העבודה כי הפיגומים לא מעוגנים והדבר אינו טופל.

מחקר חדש של 'קו לעובד', שהוצג לראשונה בכנס הבריאות התעסוקתי של המוסד לבטיחות וגיהות (המוס"ל), מציג את מדדי התחלואה התעסוקתית בקרב העובדים הפלסטינים בישראל והסכנות הבטיחותיות שאינם ידועים לאותם עובדים.

כ-120 אלף היתרי עבודה בישראל ניתנים לעובדים פלסטינים תושבי הגדה המערבית, מתוכם כ-80 אלף עובדים בענף הבנייה אשר מכניסים מדי יום כ-41 מיליון שקלים לגדה המערבית. העובדים נאלצים לשלם כ-3,000 שקל בחודש למען קבלת ההיתר ובזמן הזה נמצאים בסיכונים בטיחותיים חסרי תקדים.

חוסר היכרות עם סכנות הבטיחות

מחקר של עמותת 'קו לעובד', שהוצג לראשונה בכנס הבריאות של המוסד לבטיחות ולגיהות, בחן את מדדי התחלואה התעסוקתית ושמירה על הנחיות הבטיחות בקרב עובדים פלסטינים המגיעים לישראל. הסקר כלל 38 שאלות שהועברו ל-256 עובדי בנייה פלסטינים בחודשים מאי-יוני 2022. והממצאים מעידים על הפקרות של העובדים הפלסטינים בשטח.

63.9% ממשיבי הסקר ציינו כי רק לעיתים רחוקות מקפידים איתם על כללי בטיחות לשמירה על בריאותם ושאינם מיידעים אותם בדבר הסכנות הכרוכות בעבודה. כתוצאה מכך, כל המשיבים ענו שהבריאות הפיזית שלהם נפגעה בצורה ישירה או עקיפה מהעבודה בישראל והעידו על תחלואות תעסוקתיות מגוונות: 75% מכאבי ראש, 50.8% סובלים מבעיות במפרקים, 38.3% סובלים מכאבי ברכיים, 36.3% סובלים מבעיות גב, 35.5% סובלים בעיות ברגליים, 23.8% סובלים בעיות בעיניים, 21.5% סובלים בעיות בידיים, 17.6% סובלים מבעיות בנשימה, 10.5% נזק בריאותי אחר, 14.8% סובלים מכאבים כרוניים, 7.8% סובלים מבעיות בלב, 3.5% דיווחו שהם סובלים מבעיות בעור.

קללות, השפלות והלנות שכר

לצד הפגיעות הפיזיות, ישנם פגיעות נפשיות חמורות לעובדים הפלסטינים בזמן העבודה בישראל. מהסקר עולה כי לעבודה בתוך ישראל יש השפעה שלילית על מצב הרוח והבריאות הנפשית של העובדים 84.7% דיווחו שהם חרדים ודואגים בעקבות העבודה, 81.8% עייפים, 77.3% עצבניים, 61.2% לחוצים, 42.1% שחוקים, רק 0.8% אמרו שהם מרגישים סיפוק רגשי או כלכלי.

אחת מהסיבות המרכזיות שאינם מרגישים סיפוק נובעת מהלנת שכר, כך עולה מהסקר. העובדים הפלסטינים משלמים כסף על היתר העבודה בכל יום עבודה בחודש, ללא שום קשר אם עבדו או לא. 58.8% מהעובדים הפלסטינים אמרו שלמרות שביקשו תשלום על ימי מחלה בשנה האחרונה, הם לא קיבלו אותו, לעומת 23.1% שלא ביקשו כלל תשלום. רק 17.6% ביקשו תשלום וקיבלו אותו.

"מהמחקר שלנו עולה שכלל העובדים הפלסטינים בענף הבנייה דיווחו על פגיעה בבריאותם כתוצאה מהעבודה בישראל", מסבירה מנהלת מחלקת מחקר ומדיניות ציבורית בקו לעובד, עו"ד דיאנה בארון שהגיבה לממצאי המחקר. "על מעסיקי עובדים פלסטינים לדאוג לבריאותם ולקיים את חובותיהם על-פי דין, לרבות הדרכות על גורמי סיכון, אספקת ציוד מגן תקין, וביצוע בדיקות ניטור סביבתי ובדיקות רפואיות לעובדים באופן תקופתי. כשיש חשד למחלת מקצוע, חובה על אותם מעסיקים לדווח על זה מידית. מעסיק שלא מקיים את חובותיו גורם לנזק בלתי הפיך לעובדים וצריך למצות איתו את הדין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר. המוסד לבטיחות ולגיהות,
וינקלר. דרושה הדרכה באתרי הבנייה/המוסד לבטיחות ולגיהות

בשנת 2022, בוצעו ע"י מדריכי המוס"ל 10,104 פעילויות באתרי בנייה בכדי להדריך על סיכונים ולתקן ליקויים מרכזיים ושכיחים כמו אי שימוש בציוד המיגון האישי במהלך העבודה, אי גידור אתר הבנייה כנדרש, עבודה לא בטיחותית בגובה, דרכי גישה שאינן בטיחותיות באתר הבנייה, מחסור בשילוט המציג את בעלי התפקיד בכניסה לאתר הכולל את מהות הבנייה ועוד.

במהלך השנה המוס"ל מדריך את העובדים הפלסטינים באמצעות מדריכי בטיחות דוברי ערבית וניידות הדרכה של המוס"ל המצוידות בטכנולוגיית למידה מתקדמת עם מגוון לומדות בנושאי בטיחות בשפה הערבית המגיעות לאתרי הבנייה. המוס"ל עובד בשיתוף מול משלחת ilo של האו"ם שמגיעה פעם בשנה לבדוק את תנאי העסקה של העובדים הפלסטינים המועסקים בישראל.

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר: "כלל העובדים באתר הבנייה ללא הבדל דת וגזע צריכים לקבל הדרכה בדבר הסיכונים והדרכים למזעורם, להכיר את דגשי הבטיחות וההוראות לעבודה בטוחה ומקצועית בטרם יחלו בביצוע המטלה. מעסיק שאינו מיידע את עובדיו בדבר הסיכונים, מסכן את עובדיו, את עצמו ואת החברה. אנחנו במוס"ל פועלים בכלל המשאבים העומדים לרשותינו בכדי להגיע לכמה שיותר אתרי בנייה לסייע ללא עלות למנהלים, לחנוך ולהדריך אותם תוך כדי אבחון הסיכונים בדרכים למזעור הסיכונים. אנו מזמינים את היזמים והקבלנים להיעזר בשירותי המוס"ל למען שמירה על בריאותם של עובדי אתרי הבנייה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully