וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש מנע מחברת בנייה לכפות על זוג קשישים לחתום על פרויקט תמ"א

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 11:30

עו"ד ארז אסרף שייצג את זוג הקשישים הסביר כי בקשת החברה הוגשה לאחר שהמבקשת ניסתה בכח הזרוע ובאיומים בלתי ראויים לכוף את הקשישים לרצונותיה לרבות איומים חוזרים ונשנים

אשה זקנה הולכת ברחוב. ShutterStock
אשה זקנה הולכת ברחוב/ShutterStock

האם חברת בנייה הלכה רחוק מדי בניסיון לכפות על דיירים לחתום על הסכם התחדשות עירונית?

בשנים האחרונות היטיבו בתי המשפט עם יזמים וחברות בנייה שביקשו לקדם תוכניות להתחדשות עירונית מצד אחד, אך התמודדו מול דיירים סרבנים מצד שני, שמנעו מהם לקדם את הפרויקט וניסו לסחוט מהם הטבות בתמורה לחתימה על ההסכם. במקרים רבים פסקו בתי המשפט לטובת היזמים וחברות הבנייה לסילוק הדייר הסרבן מהנכס, תוך כפייה שיחתום על ההסכם המוצע.

ניסיון דומה נעשה ימים ספורים לפני הפסח על-ידי חברת בנייה, שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לסעד זמני לכפות על זוג קשישים, בשנות ה-90 לחייהם, לחתום, בניגוד לרצונם, על ביצוע תוכנית תמ"א 38-2 בבניין מגוריהם ברחוב רד"ק ברמת השרון.

שעות ספורות לפני החג הפסח, הוציא בית המשפט המחוזי החלטה שדוחה את בקשת החברה לסעד זמני וצו עשה, בציינה כי בקשה כזו תקפה "במקרים חריגים" בלבד.

"הסעד המבוקש אינו משמר את המצב הקיים אלא, אף לשיטתה של המבקשת, מדובר בצו עשה שאינו זמני כלל ועיקר; הלכה היא כי צווי עשה יינתנו רק במצבים חריגים. ככלל צווי עשה ינתנו כאשר קם עניין בהול המחייב מתן סעד מידי והתערבות אקוטית של בית המשפט. ספק האם מתקיימים טעמים חריגים המצדיקים סטייה מן הכלל", כתבה השופטת טל לוי מיכאלי.

עוד כתבה השופטת בהחלטתה, "לא ברור מדוע הוגשה הבקשה אך עתה. בנסיבות אלו, בהגשת הבקשה רק עתה, בחלוף חודשים, יש משום שיהוי אשר עלול לאיין היעתרות לבקשה לסעד זמני".

עו"ד ארז אסרף. ניר סלקמן,
עו"ד ארז אסרף. "בריונות נגד קשישים"/ניר סלקמן

"איומים ובריונות על קשישים"

עו"ד ארז אסרף שייצג את זוג הקשישים הסביר כי בקשת החברה "מופרכת ואינה אלא ניסיון להפעיל כוח, בריונות ודורסנות כלפי זוג הקשישים והיא הוגשה לאחר שהמבקשת ניסתה בכח הזרוע ובאיומים בלתי ראויים לכוף את המשיבים הקשישים לרצונותיה לרבות איומים חוזרים ונשנים כי תתבע אותם על מיליוני שקלים, מקום בו אין בידה כל עילה חוקית או חוזית לעשות כן".

בתגובה שהגיש לבית המשפט כתב עו"ד אסרף כי בקשת החברה להאריך את מועד החתימות לוקה בשיהוי עצום, שכן זוג הקשישים חתם על הסכם לביצוע התוכנית במרס 2021, בהתאם להתחייבות החברה כי תגבש את הרוב הדרוש לביצוע התוכנית תוך שנה.

"תנאי זה היה מהותי עבור המשיבים המצויים בעשור התשיעי לחייהם, שכן נוכח חששם מהרעה משמעותית במצבם הבריאותי, כפי שאכן אירע לצערם, רצו לקצוב בזמן את הסכמתם לפרויקט. מאז חלפו למעלה משנתיים אשר במהלכן הורע מאוד מצבם הבריאותי של המשיבים. המשיבה עברה באוגוסט 2022 ניתוח קשה בגב, נותרה עם נכות צמיתה ומתקשה בתנועה והמשיב אובחן במהלך תקופה זו כחולה בפרקינסון ומצבו הבריאותי הדרדר מאוד במהלך חלוף השנתיים שמאז חתימת ההסכם, אשר, כאמור, פקע. אין כל עילה או צידוק בדין לכפות על המשיבים לחתום על "תכניות הפרויקט" ולמעשה להסכים להארכת התנאי המתלה".

עו"ד אסרף טען עוד כי בקשת החברה נשענה על אדני שווא ומצגי שקר שיש בהם כדי להטעות את בית המשפט בנוגע לסך הדיירים החתומים על ההסכם החדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully