וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם ה-9: בנק ישראל העלה את הריבית ברבע אחוז ל-4.5%

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 14:37

מדובר בשיעור הריבית הגבוה ביותר מאז 2006. הציבור העיקרי שנאנק תחת עול הריבית הם נוטלי המשכנתאות וקבלני הביצוע והתשתיות. התאחדות הקבלנים בוני הארץ: בנק ישראל מעמיק את משבר הדיור

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשותו של נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, החליטה להעלות את הריבית במשק ברבע אחוז נוסף לשיעור של 4.5%. ריבית הפריים תעלה לשיעור של 6%. בכך ריבית בנק ישראל שתיכנס לתוקף בשבוע הקרוב תהיה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2006.

הציבור העיקרי שעשוי להיפגע מהחלטת הבנק הם נוטלי המשכנתאות, כאשר החזר ההלוואה החודשי יעלה שוב, לאחר שכבר עלה במאות שקלים בחודשים האחרונים. העלאת הריבית משפיעה באופן ישיר ובצורה קשה גם על קבלני הביצוע והתשתיות ועל יכולתם לעמוד בתנאים הנדרשים מהם, בהתאם למוסר התשלומים המחייב.

ראול סרוגו. כפיר סיון,
סרוגו. "העמקה דרמטית של המשבר"/כפיר סיון

"ההחלטה להעלות את הריבית היא העמקה דרמטית של משבר הדיור", זועק נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. "ההחלטה גונזת לרבבות של זוגות צעירים את חלום הדירה ורווחתם הכלכלית, גורמת לעצירת בנייה חדשה ולנסיקה במחירי השכירות. בכך, גורם בנק ישראל להקטנת ההיצע ולהחרפת משבר הדיור".

סרוגו ממשיך ואומר, "לא ברור כיצד המשך העלאת הריבית יכולה למתן עליות במדד המחירים כשרבע ממנו מושפע ממחירי השכירות ומגיב בחוזקה ובמהירות בכיוון המנוגד. אנו חווים ירידה דרמטית של 25% בהתחלות הבנייה מאז העלאות הריבית. למרות ההשלכות של העלאת הריבית על משבר הדיור, הממשלה לא מקבלת החלטות, ולא מביאה פתרונות אמת לעתיד הצעירים במדינת ישראל".

בהתייחסו להשפעה של העלאת הריבית על קבלני הביצוע והתשתיות, אמר סרוגו: "עיכוב, דחיה וביטול פרוייקטי תשתיות מובילים לפגיעה ישירה בכלכלת המדינה ובאיכות החיים של אזרחיה. רק השבוע ראינו את הנתונים על מספר חברות הבניה הנמצאות בסכנת קריסה, קבלני ביצוע מתקשים לגשר על הפער ההולך וגדל בין עלויותיהם לבין מועדי התשלום הנהוגים בענף, ונטל המשכנתאות והשכירות מכביד יותר ויותר על משפחות צעירות בכל רחבי הארץ. בנק ישראל חייב לקחת בחשבון השלכות אלו בשיקוליו להעלאת הריבית וממשלת ישראל חייבת לנקוט בפעולה להמשך רציפות הבניה למגורים והקמת תשתיות לפני שיהיה מאוחר מדי".

"הציבור ישלים עם גובה הריבית"

עדי ניניו מנכ"ל אלדר משכנתאות אומר בעקבות העלייה בשיעור הריבית: "ריבית בנק ישראל והפריים כנגזרת שלה, ממשיכים להכביד על ציבור נוטלי המשכנתאות, בתשלומים שוטפים קיימים, אך גם בגובה המשכנתא עבור הנוטלים חדשים. כיום, הרבה לקוחות פונים אלינו על מנת למצוא פתרון מקל על ההחזרים הקיימים ופחות עבור לקיחת משכנתא חדשה. אני מאמין שלאחר שהציבור ישלים עם גובה הריבית, נראה חזרה לשוק של רוכשים פוטנציאליים".

פרופסור ערן ישיב מאוניברסיטת ת"א ויו"ר פורום מהמומחים של אלדר משכנתאות, אומר: "עליית הריבית היום הייתה צפויה ובמקומה. הסביבה הכלכלית והפוליטית היא מורכבת מאד ובנק ישראל פוסע בזהירות המתחייבת. פורום המומחים של אלדר משכנתאות מנסה להתאים את ההמלצות למציאות המשתנה, שיש בה אי ודאות גדולה, ולהצביע על גמישות היכן שהיא קיימת. בנוסף, יועצי המשכנתאות מתאימים את הייעוץ לציבור לוקחי המשכנתאות באופן אישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully