וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית ריבית נוספת? ראול סרוגו:" בנק ישראל מעמיד את הענף בסכנה"

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 14:36

על רקע כוונת בנק ישראל להעלות מחר את הריבית, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו מתריע כי הדבר מעמיד בסכנה את הענף. "העלאות הריבית הכמעט אוטומטיות של השנה האחרונה אינן אפקטיביות ולא הוכיחו את עצמן"

ראול סרוגו. כפיר סיון,
סרוגו. סכנה לענף/כפיר סיון

בנק ישראל צפוי להעלות מחר את הריבית, מתוך ניסיון להמשיך לייצב את קצב עליית המחירים ולעודד צמיחה כלכלית בין היתר באמצעות צמצום שיעור האינפלציה ליעד שנקבע בין 1% ל־3%.

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ משמיעים קול צעקה ובמכתב חריף שהוציא נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, הוא דורש ממנו להפסיק מיד את העלאת הריבית, שכן הוא מעמיד את ענף הבנייה והנדל"ן בסכנה.

"העלאות הריבית הכמעט אוטומטיות של השנה האחרונה אינן אפקטיביות. המטרה העיקרית לשמה מועלית הריבית שוב ושוב אינה מושגת. לא ברור כיצד המשך העלאות הריבית יכול למתן עליות במדד מחירים שרבע ממנו (נתון מחירי השכירות), מגיב בחוזקה ובמהירות בכיוון המנוגד".

למכתב צירף נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ תרשים של תנועה מקבילה לחלוטין של זינוק עלות שכר הדירה מול עליית הריבית מאז השנה שעברה. הוא מזכיר עוד כי, "השפעות הריבית ניכרות גם בהתחלות הבניה שירדו בכ-25% מאז תחילת ההעלאות ועד סוף 2022. בשנת 2022 נוצרו בישראל 90,000 משקי בית חדשים וכעת קצב התחלות הבנייה עומד על 55,000 יחידות דיור שבנייתן תחל השנה".

קריסת חברות בנייה - עניין של זמן?

נשיא התאחדות הקבלנים מתייחס במכתבו גם לקרע בעם והמשבר החברתי וכותב כי, "המגמות לעיל מועצמות ע"י המצב הפוליטי הרגיש במיוחד בו מצויה ישראל, מצב שמהותו אי ודאות וסיכון מוגברים. יציבותו של ענף הבנייה בישראל אינה מובנת מאליה, ויש בעניין זה פרסומים בימים האחרונים בתקשורת על בסיס נתונים של חברות בי.די.איי וכן דאן אנד ברדסטריט, המצביעים על גידול ניכר במספר חברות הבניה המצויות בקשיים בדרגות שונות".

על-פי בדיקה שערכה בתחילת השנה חברת המידע העסקי CofaceBDi, חלה הרעה במדד הסיכון של חברות הבנייה לעומת שנים קודמות. על-פי אותה בדיקה, ב-2022 כ-470 חברותבנייה נקלעו למצוקה תזרימית, והערכה היא כי השנה הנתון הזה עשוי לזנק בכמעט 50% - לכדי 670 חברות שייקלעו למצוקה.

"מצבם של קבלני הביצוע של הבנייה החוזית והתשתיות קשה גם הוא שכן עלויות המימון השוטפות שלהם עלו מאוד והם מתקשים לגשר על הפער ההולך וגדל בין עלויותיהם לבין מועדי התשלום הנהוגים בענף", ממשיך סרוגו, "בעיה זו חמורה במיוחד בענף בו מתח הרווחים נמוך ונע בין 5% ל-10% בימים כתיקונם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully