וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות הקבלנים בעתירה לבג"צ: לרשויות אין זכות להשבית ועדות תכנון

עודכן לאחרונה: 29.3.2023 / 15:51

התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה עתרו לבג"ץ להפסיק מיד את השביתה ברשויות המקומיות. לטענתם, השביתה עוצרת כ-41% מהבנייה ואיכלוס הדירות ברחבי ישראל. ראול סרוגו: "הרשויות לקחו אותנו בשבי"

מחאת השלטון המקומי: עשרות משאיות אשפה חוסמות רחוב מול הכנסת
26.02.23. רוני כנפו
מחאת השלטון המקומי: עשרות משאיות אשפה חוסמות רחוב מול הכנסת 26.02.23/רוני כנפו

התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ענף הבניה עתרו היום לבג"ץ להפסיק מיד את השביתה ברשויות המקומיות. בעתירה שהגישו באמצעות עו"ד אילן בומבך, הם טוענים כי השביתה עוצרת כ-41% מהבנייה ואיכלוס הדירות ברחבי ישראל. בצהריים החליט פורום ה-15 להקפיא לבינתיים את השביתה אך הקבלנים סבורים כי אין להן כלל סמכות להשבית ועדות תכנון ועל-כן דורשים מבג"ץ לתת מענה עקרוני לסוגיה זו.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בתגובה, "כל יום שביתה המשתק את התכנון ורישוי הבנייה בערים הגדולות בישראל עולה למשק 100 מיליון שקל וחודש שביתה יעלה 2.2 מיליארד שקל".

אנרכיה בשלטון המקומי?

לפני כשבוע וחצי קרא ארגון פורום ה-15 לשביתה במוסדות התכנון של הרשויות המקומיות. כיום, לאחר שבוע וחצי של שביתה המשתקת את אישור תוכניות בנייה, הוצאת היתרים לתחילת בנייה שממתינה לביצוע ואכלוס דירות חדשות שבנייתן הסתיימה, עתרו התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה לבג"ץ בדרישה לעצור את השביתה מיידית. לגישתם, הרשויות המקומיות אינן בעלות סמכות לעצור את פעילות ועדות התכנון המקומיות.

העתירה הוגשה נגד 18 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל: "פורום ה-15" ועוד 3 רשויות מקומיות: ירושלים, אשקלון ובת ים, שהחליטו על דעת עצמן להפר את החוק בהכרזה על שביתה באגפי ההנדסה של העיריות והשבתת הוועדות המקומיות הפועלות לצידן. על-פי העתירה, הסיבה היחידה להשבתה המשתקת חלק גדול מהבנייה והקמת התשתיות במדינה, היא חוסר שביעות רצון ראשי העיריות החזקות בישראל מתזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תקציב המדינה והחוק ההסדרים) הנדון בכנסת ומשאיפת הממשלה לקדמו במעלה הליכי החקיקה.

בעתירה טוענים נציגי ענף הבנייה והתשתיות בישראל: "לא נאים בעיני המשיבים מספר פרקים בתזכיר שעניינם שינויים בסמכויות הרשויות המקומיות ומקורות מימונן. לפיכך, הם נטלו חירות בדויה לעצמם להוציא לפועל אנרכיה מתוכננת היטב, שיבוש מכוון מלמעלה, כדי לכפות את שיפוטם על הממשלה והמדינה, יהא אשר יהא המחיר שיוטל על אחרים לשאתו".

"לקחו אותנו בשבי"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "הפגיעה שגורמת השביתה הפראית הזו לציבור הקבלנים ולרוכשי הדירות הינה חמורה. מהשבוע שעבר ועדות מקומיות אינן מקבלות קהל, אינן מנפיקות היתרי בנייה שמאפשרים להתחיל לבנות בתים וחדלו לגמרי לספק טפסי אכלוס לבניינים. העיריות לקחו בשבי את כל מי שבונה או מחכה לדירה בשטח השיפוט של הערים האלה בשל גחמה וניסיון 'לעשות שריר' מול הכנסת והממשלה.

לדברי סרוגו: "אומדן הנזק מסגירת מוסדות הרישוי והתכנון ב-18 הערים הגדולות בישראל נאמד במעל 100 מיליון שקל ביום. אם תמשך השביתה חודש ימים היא תעלה למשק 2.2 מיליארד שקל. מדובר בערים שבהן מתבצעת כ-41% מהבנייה בישראל. עצירת הפעילות של הענף הבנייה והתשתיות גורמת בכל יום של השבתה לאיבוד השקעות ענפיות (שווי תוצרי הבניה) בהיקף של 238 מיליון שקל ושל 5.2 מיליארד שקל בחודש. בנוסף, על-פי הערכה שלנו, עלויות התקורה והמימון על דירות שמסירתן נדחית עומדת על כ-9 מיליון שקל ביום ועל 200 מיליון שקל בחודש".

בסיכום הדברים, בעתירה, דורשות התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה להצהיר כי החלטות הרשויות הללו לשבש את עבודתן של הוועדות המקומיות לתכנון ובניה, הפועלות בתחומי שיפוטן, הינן בלתי חוקיות, לתת צו המורה עליהן לפעול בגדרי סמכויותיהם, כדי להשיב את סדר עבודת הוועדות המקומיות על כנו ולתת כל סעד נוסף, אשר ייראה לו נכון וצודק, בנסיבות העניין.

מפורום ה-15 נמסר כי, "הפסקת השביתה היא תוצאה של החלטת ראשי הערים בפורום ה-15, ללא שום קשר לעתירה שהגיעה לידי המשיבים לאחר שהתקבלה ההחלטה על השהיית השביתה. המשיבים ישיבו לטענות שהועלו בעתירה, כמקובל, במסגרת ההליך המתנהל בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully