וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ח"כ ואטורי: רשם הקבלנים הוציא צו הפסקת עבודה לפרויקט

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 28.3.2023 / 15:45

צו הפסקת העבודה הוצא לאחר שהועלו חשדות שפרויקט הבנייה ברחוב בזל 21 נבנה ללא רישיון, תוך שימוש לא חוקי ברישיונו של סגן יו"ר הכנסת, ח"כ ניסים ואטורי. הפרשה נחשפה בחדשות ערוץ 2

ניסים ואטורי בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
ח"כ ואטורי. גם וגם/ראובן קסטרו

רשם הקבלנים במשרד השיכון, עמית גריידי, הוציא הבוקר (יום ב') צו הפסקת עבודה לפרויקט הבנייה ברחוב בזל 21 של חברת "אלט גאון" בתל אביב, בחשד שהעבודות בוצעו על ידי מי שאינו מחזיק רישיון קבלן.

"במסגרת בדיקות שבוצעו באתר על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, נמצא כי יש יסוד סביר להניח כי מתבצעת עבודה על ידי מי שאינו בעל רישיון מתאים, ולכן הוציא הרשם צו הפסקת עבודה", כך נמסר ל"וואלה נדל"ן".

הצו הוצא חמישה ימים לאחר חשיפת הפרשה בחדשות 12 לפיה העבודות במקום מתבצעות על-ידי הקבלן אלט גאון ללא רישיון ולכן השתמש ברישיון הקבלן בתוקף של סגן יו"ר הכנסת, ח"כ ניסים ואטורי (ליכוד), תמורת תשלום, זאת במקביל לעבודתו במליאה. מהפרסום עולה כי בשלט מחוץ לבניין, צויין ניסים ואטורי מהיישוב אלוני הבשן - בצירוף מספר הרישיון שלו.

שיחה שנערכה עם יזם הפרויקט רונן גאון נמסר כי, "ניסים ואטורי הוא הקבלן הרשום. לנו אין רישיון קבלן, אז יש לנו מישהו שאנחנו משלמים לו והוא נותן לנו את הרישיון שלו. הוא חבר כנסת אבל יש לו רישיון קבלן. הוא מקבל על זה כסף, בודק ולוקח אחריות", כך צוטט.

פעילות אכיפה מוגברת

הסוגייה החמורה בפרשה זו נוגעת לנושא השכרת רישיון הקבלן של ח"כ ואטורי, שכן מדובר בפעולה האסורה לפי חוק רישום הקבלנים ומנוגדת לחוק. לפי חוק רישום קבלנים - קבלן אינו רשאי לאפשר לאחרים להשתמש ברישיונו כדי לבצע עבודות הנדסה בנאיות בניגוד לחוק. בנוסף, נאסר לקבל עבור רישיון קבלן תשלום כלשהו. בתגובה שהעביר משרד הבינוי והשיכון לחדשות ערוץ 2 בנושא הפרשה שנחשפה נמסר כי, "המשרד רואה זאת בחומרה, סוגר אתרים שעוברים על החוק ושולל רישיונות במידת הצורך".

על רקע תאונות העבודה שגבו את חייהם של 10 פועלי בניין מתחילת השנה, אגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון יצא לאחרונה בפעילות אכיפה מוגברת מול קבלנים הפועלים בניגוד לחוק. פעילות זו כללה שלילת רישיונות והטלת עיצומים כספיים על חברות בנייה בעקבות הפרות תנאי רישיון ובטיחות באתרי בנייה.

במסגרת פעילות האכיפה של רשם הקבלנים, עמית גריידי, שהתקיימה בתחילת חודש מרס נשללו שני רישיונות קבלן. על קבלן אחד הוטל קנס בסך 40,000 שקל ושלילה על תנאי, וקבלן נוסף זומן לשימוע לפני שלילה. קודם לכן רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון רישיונם של חמישה קבלנים נוספים והתלה את רישיונם על תנאי של עוד שני קבלנים והטיל קנסות בהתאם לחוק.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן מסר בזמנו כי, "משרד הבינוי והשיכון רואה בחומרה רבה פעילות של קבלנים הנוגדת את הוראות החוק. לצערנו עדיין ישנם קבלנים ויזמים שלא עומדים בכללים והנהלים שנועדו להבטיח את בטיחות האתר והעבודות המתקיימות בו. אני מאמין כי ביצוע עבודות בנייה לפי הכללים, הם הבסיס לאתר בנייה בטיחותי ואיכותי עבור העובדים בו, עבור האוכלוסייה באזור ועבור הדיירים העתידיים שיגורו במבנים. נמשיך ונפעל בכל האמצעים על מנת לוודא שכל קבלן במדינה יעבוד על פי הנהלים".

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
מויאל. לשים סוף ל'קבלני הטנדר'/CHARISMA PIXEL

מאות תאונות עבודה באתרי בנייה מתרחשות על ידי קבלנים לא רשומים. לפעמים מדובר בקבלן ראשי אך לרוב אלו קבלני משנה שנשכרו על-ידי חברות גדולות יותר. העסקת קבלן לא רשום ברוב המקרים זולה יותר, אין פיקוח על העובדים, אין בקרה על מה הם עושים והאם הם עושים את העבודה בצורה נכונה, ובוודאי שאין פיקוח על הבטיחות, על איכות הבנייה ומקצועיות העובדים. הנזקים של ליקוי הבנייה כתוצאה מכך מתגלים רק במועד מאוחר יותר.

לדברי יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, יש להגדיל משמעותית את מספר הפקחים והביקורים ב-15,000 אתרי הבנייה הפרוסים ברחבי הארץ, הרחבת הסמכויות בפועל של סגירת אתרי בנייה שלא עומדים בתקנות הבטיחות וקנסות לחברות שמעסיקות קבלנים לא רשומים.

"יש להחמיר את העונשים מול אותם קבלנים שאינם רשומים", אומר מויאל. "לא יכול להיות שבמדינה מתוקנת נכנסים "קבלני הטנדר" שאוספים עובדים ללא הכשרה לאתרי הבנייה. הזילות והזלזול של אותם הקבלנים הלא רשומים לעובדים הם הגורמים לתאונות העבודה. זו תופעה הרסנית ומסוכנת שמתפשטת כמו אש בשדה קוצים והורסת כל דבר שאנו עושים בכדי להיאבק על שמירת עובדים ושינוי תדמית הענף שהוא מנוע הצמיחה הכלכלי של מדינת ישראל. יש חוקים, יש תקנות וכל מה שצריך לעשות הוא להפעיל את המנגנונים הקיימים ולהרחיב את כח האדם שמטפל בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully