וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מטה הדיור: לא נאריך את התמ"א והיא תפוג באוקטובר

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 17:41

כך מסר יו"ר מטה הדיור הנכנס נתן אלנתן. את הדברים אמר בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן. לדבריו, רשויות שכן מקדמות תוכניות, יקבלו ארכה עד פברואר 2024

בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן הודיע נתן אלנתן יו"ר המטה הלאומי החדש כי אין כוונה להאריך את התמ"א והיא צפויה לפוג באוקטובר השנה.

"יש כבר מתווה מוסדר שצריך רק להציג אותו ונציג אותו אחרי פסח בפני הממשלה. זה לא סוד שתמ"א 38 היא לא הפתרון הטוב ביותר לחיזוק בניינים. יש כיום במערכת התכנון כבר כמה חלופות שלא מעט רשויות פועלות על פיהן, אם מדובר בחלופת שקד שנכנסה לתוקף או קידום תוכניות לפי סעיף 23 או 64 לחוק ולא מעט עיריות נכנסו לתהליך של הכנת תכנית לפי סעיפים אלה".

"לא נאריך את התמ"א והיא תסתיים ב 1.10.23", הודיע אלנתן. "רשויות שכן מקדמות תוכניות, יקבלו ארכה מסוימת אם יגישו תוכנית לפי סעיף 23 עד ה-1.2.24 והתמ"א ביישובים שלהם תוארך. רשות שלא תגיש תוכנית עד ה 1.2.24 התמ"א תתבטל אצלה ב-28.2.24. המשמעות היא שבתוך עשרה חודשים צריך להגיש תוכנית אם לא כן התמ"א מתפוגגת. מבדיקה שעשינו עם הרשות להתחדשות עירונית נאמר לנו שעד ה 1.2 הרשויות אמורות להספיק להגיש תוכניות שהתהליך שלהן כבר החל ומי שלא יספיק, יצטרך לפעול לפי חלופות אחרות שיש בנמצא".

בנוגע לחלופת שקד אמר כי "החוק אושר כבר ומי שרוצה להגיש תוכנית לפי חלופת שקד יכול להגיש. הדבר שעדיין לא אושר זה התקנות שמכוחן אשר להוציא הוראות והיתר בפעם אחת אני מאמין שבעוד חודש התקנות יאושרו ובמקביל אנו עובדים על תוספת בניה לפי חלופת שקד וזה ייקח עוד כמה חודשים".

המשימה: קיצור הוצאת היתרי בנייה

כשנשאל אלנתן על הזמן הארוך שלוקח להוציא היתרי בנייה, כ-4 שנים בממוצע, הוא אמר: "אני לקחתי על עצמי את זה כמשימה הרבה יותר מהתכנון כי הוא עובד. צריך יותר מכל לטפל בנושא הרישוי, כי שם יש משבר. כבר בחוק ההסדרים הקרוב יש לנו תיקון חוק שנאפשר במסגרתו לתקן את התקנות של חישוב השטחים. אנחנו רוצים לאחד את השטחים העיקריים ושטחי השירות על מנת להקל על העבודה של בודקי התוכניות. זה לוקח בערך 80 אחוז מזמן הבדיקה. בשנה הקרובה תהיה עבודה מאוד רצינית בהיתרי הבנייה".

על הפריפריה הרחוקה והסכנה לרעידות אדמה אמר, "אין ספק שאזור הפריפריה הרחוקה לא בתוכניות. הממשלה צריכה להכניס את היד לכיס ולחזק את הבניינים בפריפריה. או שהמדינה תיתן תמריצים משמעותיים ליזמים, אין פתרון אחר. השוק הפרטי יכול לפתור את הבעיה במרכז או בפריפריה הקרובה אבל אני מקווה שבפריפריה הרחוקה הממשלה באמת תכניס את היד לכיס ותפתור את הבעיות שם".

דן קצ'נובסקי, פסגת התחדשות עירונית, מרכז הנדל"ן. eclipse media,
קצ'נובסקי. "אירוע לא רגיל"/eclipse media

"זהו אינו אירוע רגעי"

דן קצ'נובסקי, מנכ"ל ובעלי מרכז הנדל"ן, אמר כי "האירוע שאנחנו נמצאים בתוכו איננו אירוע רגעי ואנחנו עדיין לא יודעים לעמוד על טיבו במדויק. ובכל זאת, להערכתי, היום שבו השוק יחזור לעצמו לא מאוד רחוק. אני מאמין שזה יקרה במחצית הראשונה של 2024. ברגע שהריבית תתחיל לרדת, המוני ישראלים יירדו מהגדר; הפער המלאכותי שנוצר בין עקומות הביקוש וההיצע - ייסגר; ובאופן טבעי, גם היזמים יתחילו להאיץ את הפעילות בשוק".

"אז מה לעשות עד אז? כל השחקנים בענף צריכים להתנהל בתבונה, להיות זהירים ולא לקחת סיכונים מיותרים. אבל גם, וזה אולי הכי חשוב - לחתור ליצירת שותפויות וחיבורים. נצלו את המשבר הזה כדי לצאת ממנו חזקים יותר.

"בעניין ההתחדשות העירונית", הוסיף קצ'נובסקי, "כאן, לצערי, המצב קשה בהרבה. שני שלישים מכל הפינוי-בינוי בישראל מתקיים כיום בשלוש ערים בלבד - ירושלים, תל אביב וחולון. בנוסף לזה, 70% מהדירות החדשות שנבנות בהתחדשות עירונית הן בפרויקטים של תמ"א 38. בינתיים, אנחנו רואים את רעידות האדמה בטורקיה, ונחרדים מהעובדה שערי הפריפריה שלנו, על השבר הסורי-אפריקאי, כמעט לא זוכות להתחדשות עירונית כלל.

"כל זה צריך להציב לנו תמרור אזהרה ענקי: אסור להשאיר את התמ"א בידי הרשויות המקומיות בלבד! כמו בהגנה מפני אסונות טבע ומפני טילים, מי שצריך ולנהל ולפקח על ההתחדשות העירונית זה השלטון המרכזי. במציאות שבה לוקח שש שנים ויותר לקבל היתרי בנייה בערים מרכזיות, וכשיזמים תוהים איזה ראש עיר יזכה בבחירות בכדי להחליט באיזו עיר לפעול - ברור שרק גורם-על יפתור את הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully