וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית בדרום ובצפון

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 0:49

ניתוח שערכה החברה לפיתוח והתחדשות עירונית שניר מעלה כי בשנת 2022 חל גידול של 13% במספר התחלות בנייה של יחידות דיור במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית. במחוז צפון - חל גידול של 49% ובמחוז דרום- גידול של 27%

רובע ח' באשדוד, התחדשות עירונית, וואלה נדל"ן. אדריכל גיל מינסטר בשיתוף אדריכל וולטר שיינקמן,
אשדוד. התחדשות עירונית./אדריכל גיל מינסטר בשיתוף אדריכל וולטר שיינקמן

בשנת 2022 חל גידול של 13% במספר התחלות בנייה של יחידות דיור במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית בכל הארץ. כך עולה מניתוח שערכה החברה לפיתוח והתחדשות עירונית לנתוני הלמ"ס.

סה"כ החלו להיבנות בישראל בשנת 2022 למעלה מ-16,000 דירות במסגרת פרויקטים של הריסה ובנייה ותוספת של דירות לבניינים קיימים, נתון זה מהווה כ- 24% מסך התחלות הבנייה, כך שכל דירה רביעית שהחלה להיבנות השנה נבנתה במסגרת התחדשות עירונית.

כאשר בוחנים את התחלות הבנייה על-פי המחוזות השונים ניתן לראות כי במחוז ירושלים חלה עלייה של 14% בהתחלות הבנייה בהתחדשות העירונית והן מהוות היום 17% מסך התחלות הבנייה במחוז.

במחוז הצפון - חלה עלייה של 49% והן מהוות 14% מסך התחלות הבניה במחוז; במחוז חיפה - חלה עלייה של 21% בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית והן מהוות 24% מהתחלות הבנייה במחוז; במחוז המרכז - חלה עלייה של 15% בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית והן מהוות 21% מהתחלות הבנייה במחוז; במחוז תל אביב - חלה עלייה של 6% בהתחלות הבנייה בהתחדשות אבל הן מהוות 56% מהתחלות הבנייה במחוז, כלומר שיותר ממחצית הדירות שבנייתן החלה השנה במחוז תל אביב הן במסגרת התחדשות עירונית; במחוז הדרום - חלה עלייה של 27% בהתחלות הבנייה בהתחדשות אך הן מהוות 8% בלבד מהתחלות הבנייה.

"הרבה דירות בנויות מעט מפונות"

ניר שמול, מנכ"ל החברה להתחדשות עירונית שניר, מציין כי אמנם חלה עלייה בהתחלות הבנייה במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית במרחבים, אך כאשר בוחנים את המספרים רואים שבמחוז צפון לדוגמא החלו להבנות השנה 1,300 יחידות דיור בהתחדשות עירונית, אבל סך הדירות הישנות שנהרסו עומד על 117 בלבד, כך שמספר הדירות שיחוזקו בפועל הוא מזערי.

רק החודש פורסם דו"ח מבקר המדינה בעניין היערכות ערי קו השבר הסורי אפריקני, צפת, טבריה, קריית שמונה, חצור הגלילית ובית שאן למקרה של רעידת אדמה שקבע, כי 93% מהמבנים שיש לחזק בערים אלה לא חוזקו.

החברה לפיתוח והתחדשות עירונית מומחית בייצוג בעלי דירות בפרויקטים של פינוי בינוי פועלת כבר למעלה מעשור ועד כה אישרה 9 תב"עות, אכלסה כ-1,000 דירות, היא מקדמת כ-30 פרויקטים בהליכים שונים ומייצגת כ-2,500 משפחות ברחבי הארץ.

בשנה האחרונה הקימה החברה סניף בירושלים בראשותה של איילת קראוס וסניף במרחב הצפוני שבראשו עומדת עו''ד שבות רענן, מתוך חזון לקדם פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית גם מחוץ לאזור המרכז.

ניר שמול מציין כי רעידת האדמה בטורקיה וסוריה היוותה קריאת השכמה לממשלה ולכל ראשי הרשויות בישראל והיא מחייבת פתרונות יצירתיים. "עד היום התחדשות עירונית יושמה בהצלחה בגוש דן כי המודל מבוסס כדאיות כלכלית. הכדאיות הכלכלית במרחב הצפוני והדרומי פחותה ולכן אין הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית בשטח. אנחנו מאמינים שיש להתחיל בתכנון המתחמים בשיתוף הרשויות, ולא להמתין לפתרונות של המדינה. המטרה היא לייצר פתרונות מהשטח ולרתום את הסיוע של המדינה באופן נקודתי במקומות בהם זה יהיה הכרחי למימוש".

למרות הבנייה - יקח המון שנים להשלים את הפערים

אמנון מחרז מנכ"ל יזמות בקבוצת בראל המקדמת מספר פרויקטים של התחדשות עירונית בצפון הארץ מציין כי אכן ניכרת עלייה במספר הפרויקטים של פינוי בינוי שנמצאים בשלבי בנייה ועלייה גדולה עוד יותר בפרויקטים הנמצאים בשלבי ההתארגנות והתכנון בערי הצפון. עם זאת, עדיין מדובר בשיעורים נמוכים מאוד וכמעט מזעריים ביחס למספר הדירות הישנות שאותם יש לחדש. לשם כך, יש להגביר את המעורבות הממשלתית והעירונית על מנת שהפרויקטים יבוצעו בפועל.

"לאחרונה, אושרה תוכנית שלנו לפרויקט פינוי בינוי גדול בנוף הגליל, ההליך היה מהיר יחסית בעיקר מהירתמות חסרת תקדים של העירייה וראש העירייה לנושא. אבל כאמור, זהו פרויקט ראשון בעיר שיש בה עוד הרבה דירות לא מוגנות ולכן יש להאיץ את הקצב, להסיר חסמים ולקדם יותר פרויקטים במהירות האפשרית תוך מתן עדיפות לערים בהם הסכנה לרעידת אדמה קשה גדולה יותר".

גיל גולדשטיין, מנכ"ל אבני דרך התחדשות עירונית: "בשנה האחרונה יישמה המדינה מהלכים לקידום תחום ההתחדשות העירונית, אשר אושרו במסגרת חוק ההסדרים, ואת אותותיהם אנו רואים בנתוני הלמ"ס לשנת 2022. נתונים אלה מעידים על גידול מרשים בהתחלות בניה במסגרת פינוי-בינוי ותמ"א 38. עם זאת, נכון לשנת 2022 נהרסו 3,412 יח"ד בלבד, כאשר בישראל כחצי מיליון יח"ד הזקוקות לעבור תהליך התחדשות. זו הרי טיפה בים ובקצב הנוכחי ייקחו למדינה עשרות שנים להשלים את הפערים. אמנם אנו עדים לעלייה מבורכת בהיקפים, אך עקב הסיכונים העומדים בפתחנו, להם היינו עדים במלוא עוצמתם לאחרונה בטורקיה, חייבים לקדם את התחום בקצב הרבה יותר מהיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תכנית פינוי בינוי חוות יפת בכפר שלם תל אביב. קרדיט: Hacubia,
פינוי בינוי. כפר שלם/קרדיט: Hacubia

הנתונים ממשיכים להצביע חד משמעית על כך שעיקר ההתחדשות מתרכזת עדיין במרחבים בת"א והמרכז, בעוד שהיקף התחלות הבנייה במרחבים דרום וצפון הפריפריאליים נמוך משמעותית.

נתון זה שוב מחזק את העובדה שדווקא בערי הפריפריה, בהן מתגוררת בקירוב 60% מאוכלוסיית ישראל, אשר זקוקות לחידוש המרקמים הוותיקים של השכונות הקיימות לצד מיגון מבנים מפני רעידות אדמה וטילים, אין כדאיות כלכלית ליזמים. לכן מדינת ישראל חייבת ליישם מדיניות של "העדפה מתקנת", להקצות משאבים ייחודיים ולתמרץ יזמים לבנות התחדשות עירונית בפריפריה, כדי שבשנים הקרובות נראה התפלגות מאוזנת של התחלות בנייה חדשות בהתחדשות עירונית, הן במרכז והן בערי הפריפריה בצפון ובדרום הארץ.

לפי התוכנית האסטרטגית לדיור לשנת 2040, בשנים הקרובות כ-30% מהדירות שיתווספו לשוק יגיעו מהתחדשות עירונית ולאו דווקא ממכרזי קרקעות. בהתייחס לנתונים המסכמים לשנת 2022, הרי שקיימת חוסר התאמה משוועת בין התחזית למה שקורה בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully