וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיור הציבורי חוזר: שר הבינוי והשיכון יקדם הצעת חוק שתאפשר לזכאים לרכוש דירה בהנחה

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 10:43

לאחר שפג תוקפו של חוק הדיור הציבורי, המאפשר לדיירים זכאים לרכוש את דירתם בהנחה, הושגה הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה לפיה תוגש הצעה ממשלתית מוסכמת בנושא. שר הבינוי והשיכון: "נקדם רפורמה מקיפה"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף. אלעד זגמן, ענבה, לשכת העיתונות הממשלתית
שר הבינוי והשיכון. "רפורמה לדיור הציבורי"/לשכת העיתונות הממשלתית, אלעד זגמן, ענבה

לאחר הסכמות שהתגבשו בין שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ליוזמי הצעת חוק זכויות הרכישה של דיירי הדיור הציבורי, ח"כ נעמה לזימי, ח"כ ינון אזולאי, ח"כ אליהו רביבו וח"כ מיכאל ביטון - הוחלט להוריד את הצעת החוק מסדר היום לצורך הכנת הצעת חוק ממשלתית, שתעלה לקריאה ראשונה עד שבועיים לאחר פתיחת מושב הקיץ.

"בתקופה הקרובה אציג רפורמה למערך הדיור הציבורי שתכלול היבטים רבים, בין היתר נבחנות בימים אלה חלופות ותיקוני חקיקה לחוק מכר דירות בדיור ציבורי", כך הודיע שר הבינוי והשיכון.

בהמשך לדיונים שהתקיימו, הושגה הסכמה בין נציגי הקואלציה לפיה בשבועות הקרובים יבחנו חלופות לחוק זכויות רכישה בדיור הציבורי. במקביל בימים אלה עובדים במשרד הבינוי והשיכון על תוכנית רחבה שתציע פתרונות נוספים לאוכלוסיית הזכאים.

התנהלות תמוהה

התנהלות הממשלה ושר הבינוי והשיכון בפרט בנושא הדיור הציבורי די תמוהה, שכן חוק הדיור הציבורי, שפעל מתוקף הוראת שעה בעשור האחרון, שאפשר לדיירי עמידר לרכוש את דירותיהם בהנחה, פג תוקפו לפני כחודש, והממשלה בצעד לא ברור החליטה שלא להאריכו.

משום שתוקפו פג, נדרשת כעת חקיקה חדשה ועל-כן, לפני כחודש הגישה ח"כ נעמה לזימי הצעת חוק חדשה בנושא רכישת דיור ציבורי בהנחה, אם כי גם הדיון על הצעת חוק זו נדחה על-ידי ועדת השרים לחקיקה. בזמנו הגיבה ח"כ לזימי בכעס להתנהלות הממשלה ואמרה כי אם השר היה מחדש את ההוראה לא היה שום צורך בחקיקה, שכן ברגע שחוק פג תוקף, אי אפשר לחדש.

כך אמר מעל בימת הכנסת ח"כ ביטון, "בכל יום שעובר מבלי שחוקקנו אותו מחדש - נמנעת מאלפי משפחות מהשכבות המוחלשות ביותר האופציה לרכוש דירה ששילמו עליה עשרות שנים, אופציה של ממש לצאת ממעגל הרווחה והעוני".

ניסיון לגזול את כבשת הרש?

הניסיון לא לחדש את תוקף החוק עוררה זעם רב מצד פורום הדיור הציבורי שטען כי החוק היא הדרך היחידה המאפשרת לאנשים חסרי דירה מהמעמד הנמוך לחלום על כך שיהיה להם אי פעם דירה משלהם.

כך לדברי דני גיגי יו"ר פורום הדיור הציבורי: "מדובר בחוק שהמטרה שלו היא להתמודד עם העוני הרב דורי ולתת הזדמנות שווה לאנשים העניים ביותר בחברה הישראלית. בסך הכל מדובר בהנחה על דירות ישנות בפריפריה ובשכונות לאנשים שגם כך שילמו שנים רבות תשלומי שכירות למדינה. הניסיון לבטל את החוק הזה זה גזל כבשת הרש ואנחנו נמשיך להילחם בניסיון הזה בכל הכוחות העומדים לרשותנו. בושה שדווקא מי שמדברים על ישראל השניה מערימים קשיים על מי שהם מתיימרים לייצג. הנכונות מצד השר להיכנס להידברות על החוק מעודדת, אך חשוב לזכור שתוקפו של החוק כבר פגה".

ח"כ לזימי מסרה בעקבות החלטת השר להוביל רפורמה בנושא כי "זהו חוק שעבורי הוא סמל ודוגמא למדינת הרווחה שצריכה להיות פה ולצדק החברתי שהבית הזה צריך לייצג - חוק המכיר בזכות הבסיסית לזכות לקורת גג. החוק הזה הוא חזית מלחמתם של מי ששקופים מכדי שיראו את זעקתם. חידוש החוק הוא ההזדמנות שלנו לעבוד יחד, קואליציה ואופוזיציה, עבור המוחלשים ביותר בחברה, סמל למאבק למען תושבי השכונות ואוכלוסיות מודרות וניתוק העוני הרב דורי בישראל. לא ארפה עד שיחודש ויעבור".

ח"כ ינון אזולאי, "כתנועת ש"ס שהיא תנועה חברתית התומכת בחלשים אני מברך על ההחלטה להביא את הצעת חוק הדיור הציבורי כהצעה ממשלתית. זהו חוק חברתי התומך בזכות הבסיסית של כל אחד לקורת גג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully