וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכנה הכי גדולה בענף הבנייה - הקבלנים הלא רשומים

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 8:11

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, בטור אישי על קבלנים לא רשומים, שעושים את הנזק הגדול ביותר לענף בכלל ולתחום הבנייה בישראל בפרט

עובד בענף הבנייה מתוסכל. ShutterStock
הטרגדיה הזו יכולה להימנע/ShutterStock

כמו בהרבה תחומים בחיים, הסכנה הגדולה נמצאת מתחת לאף. במקרה שלנו, בענף הבניין, הסכנה הכי גדולה היא הקבלנים הלא רשומים כמעט בכל התחומים: אינסטלציה, חשמל, מיזוג, מערכות כיבוי אש, משאבות בטון, פיגומים ועוד. הם אלו שעושים את הנזק הגדול ביותר לענף בכלל ולתחום הבנייה בישראל בפרט.

מאות תאונות עבודה באתרי בנייה קורות על ידי קבלנים לא רשומים. לפעמים זה קבלן ראשי וברוב המקרים מדובר בקבלני משנה שנשכרו על ידי חברות גדולות יותר.

העסקת קבלן לא רשום ברוב המקרים זולה יותר. אין פיקוח על העובדים, אין בקרה על מה הם עושים והאם הם עושים את העבודה בצורה נכונה, ובוודאי שאין פיקוח על הבטיחות, על איכות הבנייה ומקצועיות העובדים והנזקים של ליקוי הבנייה כתוצאה מכך מתגלים רק במועד מאוחר יותר.

הטרגדיה הזו יכולה להימנע אם משרד השיכון, משרד העבודה, משרד הכלכלה, העיריות באמצעות השלטון המקומי וכל המשרדים הנוגעים בדבר ישקיעו את הכספים באכיפה יומיומית. המשרדים הנ"ל ובמיוחד רשם הקבלנים, חייבים להקצות משאבים על מנת להילחם בתופעה האיומה שעושה נזקים בכל פרמטר. יש להגדיל משמעותית את מספר הפקחים והביקורים ב-15,000 אתרי הבנייה הקיימים, להרחיב את הסמכויות בפועל של סגירת אתרי בנייה שלא עומדים בתקנות הבטיחות ולהטיל קנסות לחברות שמעסיקות קבלנים לא רשומים.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

אני פונה לרשם הקבלנים - יש להחמיר את העונשים מול אותם קבלנים שאינם רשומים. לא יכול להיות שבמדינה מתוקנת נכנסים "קבלני הטנדר" שאוספים עובדים ללא הכשרה לאתרי הבנייה. הזילות והזלזול של אותם הקבלנים הלא רשומים לעובדים הם הגורמים לתאונות העבודה. זו תופעה הרסנית ומסוכנת שמתפשטת כמו אש בשדה קוצים והורסת כל דבר שאנו עושים, כדי להיאבק על שמירת עובדים ושינוי תדמית הענף שהוא מנועה הצמיחה הכלכלי של מדינת ישראל.

אסור לנו להסתפק בסגירה של יום או יומיים אלא בפעולות משמעותיות, קנסות כבדים ועד הגשת כתבי אישום בגין גרימת מוות ברשלנות. התשתיות לכל הפעולות האלו כבר קיימות. יש חוקים, יש תקנות וכל מה שצריך לעשות הוא להפעיל את המנגנונים הקיימים והלרחיב את כח האדם שמטפל בהם.

מרכז השלטון המקומי חייב להיכנס מתחת לאלונקה. במצב הקיים, מספר הפקחים המצומצם אינו מסוגל להתמודד עם אלפי אתרי בנייה בכל המדינה. צריך להגדיל את מספר הפקחים באופן משמעותי, כך שכל אתר בנייה "יזכה" לביקורת מדי שבוע. כיום זה לא קורה כי אין מספיק פקחים, ולפקחים עצמם אין את היכולת לנוע ברחבי המדינה מאתר לאתר.

גם לדיירים בבניינים בהם מתבצעת תמ"א יש אחריות בבחירת קבלן רשום, שיש לו רקורד מוכח של עבודה נכונה ובטיחותית. אסור לנו לשתוק ולהעלים עין מקבלנים שעוברים על החוק ומסכנים חיי אדם. זו חייבת להיות משימה ראשונה של כל המשרדים הנגועים בדבר. אפשר למנוע תאונות ומקרי מוות ופציעות רק על ידי אכיפה נכונה ועקבית.

לא לשים דגש על מבצעי יח"צ אלא לעשות את העבודה, מדי יום, מדי שבוע. עד שננצח. אני פונה מכאן לכל הקבלנים וחברות הבנייה הגדולות - אל תשתפו פעולה עם התופעה המסוכנת ואל תכניסו קבלנים לא רשומים לאתרי הבנייה.

לשלטון המקומי באמצעות העיריות יש לו את הכלים למנוע מהקבלן הלא רשום להיכנס לאתר ובכך נציל חיי אדם.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully