וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים בתכנון - ועדת השרים אישרה חובת ייצוג הולם לחרדים בכל מוסדות התכנון

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 17:43

מדובר בהצעת חוק שהגיש יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר. הוחלט כי עד להשגת ייצוג הולם יחויבו השרים הממנים להעדיף מינוי נציג חרדי

ח"כ יעקב אשר. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח"כ אשר. "אפליה של ציבור שלם"/דוברות הכנסת, דני שם טוב

בשורה חשובה בדרך לפתרון משבר הדיור החריף במגזר החרדי? ועדת השרים אישרה היום את הצעת החוק של יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב שקובעת חובת ייצוג הולם לחרדים בכל מוסדות ועדות התכנון.

מדובר בצעד ראשון בדרך לתיקון מצב שבו דווקא במקומות הכי משמעותיים לגורלן של תוכניות הדיור, אין ייצוג מקצועי חרדי ראוי.

בדברי ההסבר להצע"ח ציין ח"כ אשר כי "מעבר לעובדה שמדובר באפליה של ציבור שלם שכמעט ואינו מיוצג, יש חשיבות מקצועית ואזרחית לייצוגם של אנשי מקצוע מהמגזר החרדי במוסדות התכנון, שכן ייצוג הולם יסייע לדאוג לכך שתוכניות הדיור יוכנו באופן המותאם ביותר לצרכי האוכלוסייה החרדית.

על פי הצעת החוק, חובת ייצוג הולם לחרדים תיקבע בכל מוסדות וועדות התכנון, כאשר עד להשגת ייצוג הולם יחויבו השרים הממנים להעדיף מינוי נציג חרדי. שר הפנים יהיה אחראי על יישום סעיף זה ויהיה רשאי לקבוע הוראות ליישום הייצוג ההולם.

הרשות החרדית במשרד ראש הממשלה בראשותו של סגן השר אורי מקלב, הגישה חוות דעת מקצועית לועדת השרים לחקיקה לפיה יש צורך דחוף בקידום הצעת החוק.

22 חרדים מתוך 381

מסמך שהוגש לוועדה על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי נכון למאי 2022 , בגופי
התכנון המקצועיים (מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות) יש 22 עובדים חרדים מתוך 381 סה"כ, כלומר שיעור העובדים החרדים הוא 6% מכלל העובדים.

השיעורים הגבוהים ביותר של עובדים חרדים הם במטה מינהל התכנון - 5 עובדים שהם כ- 8% מסך העובדים ובלשכת התכנון המחוזית במחוז ירושלים ישנם 4 עובדים חרדים המהווים כ-20% מכלל העובדים. במחוז יו"ש יש 2 עובדים חרדים (7% ), ובמחוז מרכז יש עובד חרדי אחד מתוך 37 העובדים במחוז. במחוזות צפון, חיפה תל אביב ודרום אין כלל עובדים חרדים.

לשם השוואה יצוין, כי נכון לשנת 2021 בכלל שירות המדינה, שיעור העובדים החרדים עמד על 1.9% מכלל העובדים, מכאן יוצא כי שיעור העובדים החרדים בכלל מוסדות התכנון ביחד גבוה משיעורם בכלל שירות המדינה.

כמה חרדים במועצה הארצית ובות"ל?

בשונה מגופי התכנון המקצועיים, הרכב ועדות התכנון השונות, הארציות והמחוזיות, כולל חברים נציגים
שמתמנים על ידי גורמים שונים כגון שרי ממשלה ונציגי רשויות מקומיות. רק על שני גופי תכנון סטטוטוריים - המועצה הארצית והוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) - חלה חובת ייצוג הולם, מכוח חוק החברות הממשלתיות.

בעניין זה, לפי הנתונים שהועברו לכנסת עולה כי מתוך 32 חברי מועצה הארצית יש רק חבר חרדי אחד (3%). בותמ"ל- מתוך 15 חברי הוועדה אין כלל ייצוג חרדי, אלא 3 ממלאי מקום. ביתר ועדות המשנה של המועצה הארצית אין כלל חברים חרדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

חרדים גם באקדמיה

אחד הגורמים המשפיעים על השתלבות בגופי התכנון הוא קיומה או היעדרה של השכלה רלוונטית. דרישות ההשכלה הנדרשות למרבית המכרזים של משרות תכנוניות הן השכלה אקדמית בגיאוגרפיה, אדריכלות, לימודי קיימות וסביבה, הנדסה אזרחית, מדעי החברה עם התמחות בתכנון עירוני ואזורי או תכנון ערים.

מהמסמך עולה כי בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית במספר הכולל של סטודנטים חרדים במקצועות מתחומי התכנון מ-29 סטודנטים חרדים בשנת הלימודים 2010/11 ל-142 סטודנטים בשנת 2020/21 , עליה של 390%.

גם אחוז הסטודנטים החרדים מתוך מספר הסטודנטים הכולל במקצועות התכנון גדל בהדרגה בעשור האחרון עד שהוכפל- מ- 1% בשנים 2012-2013 , עד לכ- 2% בשנים 2021-2020. למרות העלייה ההדרגתית במספר הסטודנטים החרדים במקצועות הרלוונטיים לתחום התכנון בעשור האחרון, בפועל מספר בוגרי המקצועות הללו נותר נמוך, גם בשנים האחרונות ונאמד על 17 ו- 18 בוגרים חרדים בשנים 2019 ו- 2020 בהתאמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully