וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת חוק הבטיחות והבריאות בתעסוקה

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 16:02

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, בטור אישי על הצעת חוק בטיחות בתעסוקה ובריאות תעסוקתית שהוגשה לכנסת

תאונת עבודה. ShutterStock
תאונת עבודה/ShutterStock

בימים אלה הוגשה הצעת חוק בטיחות בתעסוקה ובריאות תעסוקתית לכנסת. מטרת חוק זה היא להקים רשות לאומית לבטיחות בתעסוקה ולבריאות תעסוקתית, שבה ירוכזו כל הפעולות בתחום הגברת הבטיחות בעבודה ובכלל זה פעולות אכיפה, מניעה ומחקר, והפעילות תתבצע לא רק בענף הבניין אלא בכל ענפי העבודה במשק.

כבר הרבה שנים אנו, בקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה ובהסתדרות עובדי הבניין, עובדים על העלאת החוק לאישור הכנסת, במטרה להגביר את המאבק והמלחמה בתאונות העבודה בענף הבניין ובכלל.
ההצעה נועדה לאפשר התמודדות עם מספר אתגרים הקיימים בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית בישראל ולמנוע המשך הפקרות בחיי אדם בענף הבניין.

תפקידי זרוע האכיפה יכללו פיקוח במקומות עבודה במתקנים באתרי הבנייה ובמשקים חקלאיים, ביצוע אכיפה מנהלית ופלילית, חקר תאונות, טיפול במתן רישוי והיתרים, קבלת תלונות ודיווחים מהציבור על ליקויי בטיחות והעברת מידע המתקבל מהציבור למדריכים.

תפקידי זרוע המניעה יכללו פיתוח תורה מקצועית בתחומי הבטיחות וניהול הסיכונים הבטיחותיים, גיבוש נורמות מקצועות, פיתוח מומחיות, הטמעת מערכי הבטיחות ונהלי הבטיחות, פיתוח הדרכה והבטחת הסמכתם של בעלי המקצוע והגברת המודעות לתחום הבטיחות בכלל ובענף הבנייה בפרט.

בנוסף, ריכוז השליטה באינפורמציה ושילוב כל הגורמים הרלוונטיים - אכיפה, פרסום וענישה. כמו כן, יהיה מרכז למחקר שבו ינוהל מאגר לאומי לנתוני הבטיחות, יופקו דו"חות ונתונים ברמה הגובה ביותר, ריכוז מידע בטיחותי ועיבודו לידע, טיפוח קשרים מקצועיים ועוד. הרשות תפעל לשקיפות מרבית ותפרסם דוחות שנתיים על פעילותה אחת לשנה ומידע שוטף על תאונות בענף הבנייה.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

הצעת החוק מבוססת על דו"ח ועדת אדם ודו"ח מבקר המדינה, אשר לא חסכו ביקורת אודות המצב הקיים. הגם שחיי אדם מונחים על הכף, וזה לכשעצמו סיבה מספקת לחקיקה עדכנית, היעדר חקיקה מותאמת מציאות מוביל למחיר עתק של כ-10 מיליארד שקלים בשנה למדינת ישראל.

החקיקה הקיימת כיום היא מיושנת, סבוכה ומסורבלת, בשילוב רגולציה ואדמיניסטרציה ציבורית שאינה מצליחה לספק מענה למגוון משימותיה. ריבוי חוקים ארכאיים וגופים אשר חלוקת עבודתם אינה מוסדרת כהלכה גורמים לבעיות בהסדרת בטיחות ובריאות התעסוקה. והיא לא מתאימה לשיטת הבנייה ולא לתקופה. עברו שנים רבות, הוגשו דוחות ונעשו מחקרים ושום יישום לא בוצע. לכן, הצעת חוק זו נועדה לכונן רשות לאומית אשר תסדיר ותרכז את ענף הבטיחות בתעסוקה והבריאות התעסוקתית כולו הן מוסדית והן חוקית.

כולי תקווה ואמונה שהקמת הרשות, עליה אנחנו שוקדים מזה כמה שנים, תביא למהפכה אמיתית במלחמה בתאונות העבודה.

כבר עם כניסתו של שר העבודה לתפקיד התקיימה פגישה בנינו עם צוות משרדי שבו הצגתי לפניו תוכנית עבודה ומחקר של ההסתדרות למאבק בתאונות והצלת חיי אדם ובנוסף את מסמך השרים שעליו חתומה הממשלה משנת 2019 וכן המלצות איך ניתן להתמודד עם התעופה החמורה של התאונות בענף הבניין.

בנוסף הצגתי בפניו את שיתוף הפעולה שיש לנו עם מנהל הבטיחות וגורמים נוספים והסכמת ההתאחדות שהוא ארגון היציג של המעסיקים לשתף פעולה במלחמה בתופעה. כמו כן, הצגתי את פעילותו של מטה הבטיחות המשותף של ההתאחדות ושל ההסתדרות למאבק לשיפור והמלצות להתמודדות עם הבעיות בענף כולל את תוכנית הכוכבים.

אני חייב לציין שמצאתי אוזן קשבת ורגשות מאוד גדולה להוזלת היד של הממשלה לחיי אדם ומיד הבנתי שסוף סוף יש עם מי לדבר. הזמן יוכיח האם צדקתי.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully