וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מציג תופעה חדשה בשוק: "מצמצמי הדיור"

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 1:48

ניתוח הכלכלנית הראשית באוצר חושף תופעה חדשה בענף- "מצמצמי דיור", המעדיפים דירות קטנות וזולות יותר. בדרך הם מצליחים לחסוך כ-700 אלף

שיעור משפרי הדיור. אגף הכלכלית הראשית, משרד האוצר,
חוסכים כ-700 אלף שקל/אגף הכלכלית הראשית, משרד האוצר

הכירו את מצמצמי הדיור

ניתוח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר לחודש ינואר חשף היום תופעה חדשה בשוק הדיור: מצמצמי דיור, משפרי דיור שגם הם, בדומה לזוגות הצעירים "נכנעו" להעלאות הריבית ולכן עוברים מדירה גדולה לדירה קטנה, וכך מצליחים לחסוך מאות אלפי שקלים.

הכלכלנית הראשית החליטה להתמקד במשפרי דיור, כלומר משקי בית שמחזיקים בדירה בבעלות והם מעוניינים למכור אותה ולעבור לדירה אחרת. שמם נגזר מהנחת היסוד, שהדירה החדשה שהם רוכשים, גדולה ומרווחת מזו שמכרו, אבל זה לא תמיד כך. מוכרת התופעה של אנשים מבוגרים שהילדים יצאו מהבית, והם מוכרים את דירתם ועוברים לדירה קטנה יותר ולכן הם ניתנים להגדרה כ"מצמצמי דיור".

מנתוני הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי, היקף הרכישות שבוצעו בקרב "משפרי הדיור" עמד בחודש ינואר על 2,436 דירות - ירידה חדה של 42% בהשוואה לינואר אשתקד. זה החודש ה-11 ברציפות שממשיך לרשום ירידה בהיקף הרכישות בקרב משפרי דיור.

"ניתוח מחירי הדירות אותם רכשו "משפרי הדיור" לעומת מחיר הדירה שמכרו, מלמד כי מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית, נרשמת ירידה משמעותית בשיעור מי שאכן שיפרו דיור (דהיינו, רכשו דירה יקרה מזו שמכרו). כך, משיעור של 75% במרץ אשתקד ירד שיעור זה ל-66% בינואר השנה. במעבר בין דירתם הישנה לדירתם החדשה חסכו "מצמצמי" הדיור בממוצע כשבע מאות אלף שקל (קרי, רכשו דירה זולה מזו שמכרו)", כך מדוח הכלכלנית באוצר.

מהנתונים עולה כי, המחיר הממוצע של הדירות שרכשו עמד על 1.6 מיליון שקל, בעוד המחיר הממוצע של הדירות שמכרו עמד על 2.3 מיליון שקל.

בהתייחס למי שבאמת שיפר דיור (רכשו דירה יקרה מזו שמכרו) הנתונים מלמדים כי הם קנו דירות יקרות ב-732 אלף שקל, לעומת אלו שמכרו - מה שאומר שהם רכשו דירה במחיר ממוצע של 2.3 מליון שקל ומכרו במחיר ממוצע של 1.56 מליון שקל.

היקפי העסקאות יורדים בעשרות אחוזים

מהנתונים נלמד כי עליית הריבית משפיעה על מספר עסקאות הנדל"ן. בחודש ינואר נמשכה הירידה החדה במספר העסקאות, כאשר הן הסתכמו ב-7,093 (כולל דירות בסבסוד ממשלתי). מדובר בירידה חדה של 39% בהשוואה לינואר אשתקד.

מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-2,541 דירות, ירידה של 42% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נמשכות הירידות במכירות הקבלנים זה החודש ה-12 ברציפות.

בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-2,006 דירות, ירידה של 29% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש ינואר עמד על 4,552, ירידה חדה של 37% בהשוואה לינואר אשתקד. חודש ינואר השנה נחשב הנמוך ביותר בעסקאות יד שניה מאז שנת 2003,שעמדה בצל האינתיפאדה השניה.

בסגמנט משפרי הדיור, לאחר תקופה ארוכה בה הובילו המשקיעים את הירידה ברכישות, בחודש ינואר השנה, מי שהובילו את הירידה בעסקאות בחודש ינואר היו "משפרי הדיור" ורוכשי דירה ראשונה - ירידות בשיעור של 42% ברכישות בהשוואה לינואר אשתקד.

רכישות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,227 דירות, ירידה של 18% בהשוואה לינואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 4% ברכישות אלו.

  • עוד באותו נושא:
  • אוצר
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully