וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדד עולה - עליית מחירי הדירות לקראת בלימה

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 20:14

מדד המחירים לצרכן בפברואר גבוה מהתחזיות והגיע ל-5.2%. מחירי הדירות רושמים עליה בשיעור של 14.6% לעומת אשתקד, אך בהשוואה לחודשים האחרונים, ניכר כי עליית המחירים נבלמה

נתוני אוצר סקירת נדלן פברואר 2023. מקור: משרד האוצר,
המדד עולה. ימשוך איתו את מחירי הדירות?/מקור: משרד האוצר

מדד המחירים שובר את ציפיות הכלכלנים

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש פברואר בשיעור של 0.5%, הרבה מעל ציפיות הכלכלניים שדיברו על עלייה בשיעור של 0.2-0.3%, ובסך הכל במבט שנתי עלה המדד בשיעור של 5.2%, לעומת 5.4% בחודש שעבר. כך מפרסמת הערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אם נשפוט את בנק ישראל בהתאם להתנהלות שנקט בשנה האחרונה, הרי שעתה הוא עתיד לנקוט בטקטיקה דומה שתביא לעלייה נוספת בריבית, ככל הנראה בשיעור של 0.5% במועד החלטת הריבית הבאה שתהיה ב-3 באפריל. נכון להיום עומדת הריבית על 4.25% וריבית הפריים עומדת על שיעור של 5.75%, זאת לאחר שבנק ישראל העלה את הריבית בסוף חודש פברואר פעם נוספת ב-0.5%.

מחירי הדירות לקראת בלימה

מנתוני הלמ"ס נלמד כי מחירי הדיור עומדים לקראת בלימה. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2022 - ינואר 2023, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר 2022 - דצמבר 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו בשיעור של 0.1% בלבד ונותרו כמעט ללא שינוי. בסך הכל השלימו מחירי הדיור עלייה בשיעור של 14.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בחלק מהמחוזות בישראל נרשמה גם ירידה במחירי הדיור: ירושלים (1.1%-), צפון (0.6%), חיפה (0.9%-), מרכז (1.3%), תל אביב (0.5%-) ודרום (0.1%).

בהסתכלות שנתית, נרשמו עליות מחירים דו-ספרתית בכל המחוזות: חיפה (16.4%), מרכז (16.1%), צפון (16.0%), תל אביב (13.4%), ירושלים (13.4%) ודרום (13.2%).

ראול סרוגו. כפיר סיון,
סרוגו: "סימון יעד אינפלציה גבוה"/כפיר סיון

ראול סרוגו: בנק ישראל צריך להתעשת

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בתגובה למדדי המחירים והדיווח על צניחה ברכישת דירות השבוע: "הממשלה חייבת לסמן יעד אינפלציה גבוה יותר ומציאותי ובנק ישראל צריך להתעשת, להפסיק את עליית הריבית ולתקן את העיוות שפוגע אנושות בענף הבנייה וברוכשי הדירות. לאור הזינוק במחסור בדירות עליו ישלם כל אזרח ישראלי בתוך כמה חודשים".

סרוגו מוסיף: "אני ממליץ לרוכשי הדירות שיבדקו מה קרה מיד לאחר התקופות שבהן קפא שוק הדיור, במיוחד במצב הנוכחי, כאשר בשטח ההיצע פוחת בכל חודש. הריבית שעולה כבר שנה אינה מרסנת את האינפלציה שכבר ניתן לכנות 'אינפלציה דביקה'. כלומר, כזו שגם לאחר שהאינפלציה בעולם תרוסן, אצלנו יהיה קשה להיפרד ממנה. בנק ישראל כשל ולא נראה שינוי אמיתי לטובה ברמת האינפלציה בזמן שהריבית ממשיכה לעלות, לאור העבודה שרבע ממדד המחירים לצרכן מבוסס על עלות שכר הדירה והרי היקף הבנייה יורד בכל חודש, המשקיעים נדחקו החוצה מהשוק ודירות להשכרה הולכות ונעלמות ממנו".

נשיא התאחדות הקבלנים מזכיר: "חודשים אנחנו מזהירים מכך שבנק ישראל מפספס את המטרה פעמיים, הוא לא עוצר את האינפלציה ובנוסף גם מייצר בור ענק של מחסור בדירות מעבר למה שכבר היה פה בתחילת 2022. זה אותו בנק ישראל שלא צפה את הנולד לפני שנתיים ודחף נוטלי משכנתאות לבחור מסלול ששלושת רבעי המשכנתא בו צמודה לריבית הפריים. מצבם כיום רע מאוד. בנק ישראל מחויב למנוע את קריסתם הכלכלית של אלה שאותם הוא הוביל למצב הקשה הזה".

"הממשלה חייבת להתחיל מיידית לעבור למדיניות פיסקאלית מרחיבה, שתכלול השקעה תקציבית במזעור סיכונים של יזמים וקבלנים ותמיכה ברוכשי דירות שכבר לא יכולים לקחת משכנתא. היא יכולה להכיר בריבית על משכנתאות לצרכי מס ולהציע משכנתא מתוקצבת לזכאים של משרד השיכון בהיקפים שישחררו את הקפאון בשוק הדיור שאותו יצר בנק ישראל. אנחנו קוראים לממשלה לבצע עכשיו תוכנית תומכת דיור בהשקעה ישירה ולא בניסיונות סרק חדשים לחלוקת דירות בהנחה. תנו למי שבאמת זקוק לדירה כסף ותבטיחו שהדירות יבנו ומהר" - דברי סרוגו.

שר הבינוי והשיכון לשעבר: קצב הבלימה - תולדה של ממשלתנו

שר הבינוי והשיכון לשעבר, ח"כ זאב אלקין אומר בתגובה לקצב התייקרות הדירות כי הבלימה שנרשמת כעת היא תולדה של פעילות שנעשתה בתקופת כהונתם. "בעקבות פעילות נמרצת שהובלנו בתחום בשנה וחצי האחרונות, עליית מחירי הדירות ממשיכה להיבלם. הכלכלנים שצפו זאת חזו גם בלימה מוחלטת של העלייה, ובהמשך אף ירידת מחירים, זאת בתנאי שגם הממשלה החדשה תמשיך בקצב הגדלת ההיצע ובתוכניות סיוע לזוגות הצעירים כפי שהובלנו. הדיווחים על פגיעה עתידית בתוכניות סיוע לזוגות צעירים מטרידים מאוד בהקשר זה. כולי תקווה שהממשלה החדשה תעמוד במשימה זו, לא תפגע בפירות המהלכים שנקטנו ולא תפגע בסיוע לזוגות צעירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully