וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש צונח: תוך שנה - קריסה של 49% בהיקף המשכנתאות שנלקחו

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 20:37

חוסר הודאות בשוק נותן אותותיו: היקף המשכנתאות בפברואר צנח ב-49% בהשוואה לפברואר בשנה שעברה, כשברקע העלאות הריבית של בנק ישראל והכאוס שמגיע עם הרפורמה במערכת המשפט

הירידה הגדולה במשכנתאות נמשכת, ואף צוברת תאוצה: מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ב') כי היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו בפברואר עמד על 5.73 מיליארד שקל בלבד - נתון המשקף ירידה של 49% בהיקפי המשכנתאות שנלקחו לעומת בפברואר אשתקד, ושל 10% לעומת חודש ינואר 2023 שקדם לו.

אם זה לא מספיק, מדובר בשפל של כ-3 שנים בהיקף המשכנתאות החדשות, מאז סגר הקורונה הראשון ששיתק את המשק באפריל 2020, ואף הגעה לרמת המשכנתאות הממוצעת שנלקחו לפני 4 שנים - ובהתחשב בעובדה שמחירי הדירות זינקו מאז ביותר מ-35%, היקף המשכנתאות שעומד על 5.74 מיליארד שקל, מעיד על נפילה גדולה יותר בכמות הדירות שנרכשו בחודש פברואר האחרון.

בין הסיבות המובילות שאפשר להצביע עליהן לקריסה הגדולה בהיקף לקיחת המשכנתאות הן רצף העלאות הריבית שמייקרת את עלות ההלוואה באופן משמעותי וגם את ההחזר החודשי בכ-700 שקל למשכנתה ממוצעת, וכן גם הרפורמה המשפטית שיוצרת תחושת אי ודאות על כלכלת ישראל.

ביטוח משכנתא. ShutterStock
הביקוש צונח: תוך שנה – קריסה של 49% בהיקף המשכנתאות שנלקחו/ShutterStock

בחודשים הקודמים דיווחנו על ירידה עקבית ברמת המשכנתאות שנלקחה. בין נובמבר 2022 לינואר 2023 חלה ירידה של 30-40% בהיקפי המשכנתאות שנלקחו, לעומת החודשים המקבילים בשנים שעברו (באוקטובר הירידה היתה של 43% עקב חגי תשרי). הירידה הנוכחית גבוהה בהרבה, ועל כן נראה כי לא רק הליך העלאת הריבית מסביר את הנתון וכי האווירה הכללית במדינה ככל הנראה משפיעה גם על שוק הנדל"ן.

נכון להיום, בנק ישראל טרם פרסם את פילוח המשכנתאות הללו לפי חלוקה למגזרים, כלומר משקיעים, רוכשים במחיר למשתכן ורוכשי דירות יחידות בשוק החופשי, מה שצפוי לתת אספקט מעניין נוסף.

נזכיר כי ב-3.4 תתרחש החלטת הריבית הבאה על ידי נגיד בנק ישראל, בה על פי הצפי עשוי בנק ישראל להעלות את הריבית בפעם התשיעית ברציפות, ואולי לקרר בעוד כמה מעלות את שוק המשכנתאות, שכבר לא כל כך רותח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully