וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבן החכמים: כיצד תבחרו את השיש הנכון למטבח שלכם?

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 9.3.2023 / 19:08

בעולם פשוט יותר, בכל המטבחים בעולם היינו מוצאים את אותו סוג שיש. כיוון שבמציאות מגוון הסוגים מסנוור - קל ללכת לאיבוד ולבצע בחירה לא מוצלחת. אז איך עושים את זה נכון? לפניכם המדריך המלא

עיצוב: סקור סטודיו. תמיר רוגובסקי,
עיצוב: סקור סטודיו/תמיר רוגובסקי

אילו היינו חיים בעולם פשוט יותר - ככל הנראה, היינו נולדים עם חוברת הדרכה שחושפת לנו כבר בגיל ינקות מה נרצה לעשות כשנהיה גדולים, מי הזיווג שלנו ואיזה משטח עבודה הכי מתאים למטבח שלנו.

עם זאת, מול ג'ונגל פראי של בני זוג אופציונליים, אינספור אפשרויות ותחומים שנוכל לעסוק בהם, ומגוון רחב של משטחי עבודה אפשריים למטבח שלכם - הדרך אל האושר בהחלט יכולה להיות ארוכה ומבלבלת.

עיצוב: שירי שלום. אורן עמוס,
עיצוב: שירי שלום/אורן עמוס

אז נכון, עולם בלי מגוון רחב של אפשרויות בחירה הוא עולם פשוט יותר - אבל לא עולם בו היינו רוצים לחיות. ואתם יודעים מה המזל שלנו? שיש מומחים ומדריכים שיכולים לעזור לנו להחליט.

בחירת משטח עבודה היא אחת הדילמות החשובות בתכנון ועיצוב המטבח. מדוע משטח העבודה חשוב כל כך, על מה יש להקפיד בבחירתו, איזה סוגי משטחים יש ומה הם המאפיינים המייחדים אותם? אנחנו כאן בשביל לעשות לכם קצת סדר.

אז אחת ולתמיד - כיצד נבחר את משטח העבודה הנכון למטבח שלנו?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לפני הכל - הכירו את משטחי העבודה הקיימים

הידעתם? ישנם סוגי משטחים העמידים יותר לחבלות מכניות מאחרים, כאלו המתאפיינים ביכולת ספיגה מינימלית וכאלו הצפויים לסבול מכתמים תוך זמן קצר מאוד. כיוון שידע תיאורטי תמיד מגיע לפני ידע מעשי - בשלב הראשון עלינו להכיר את סוגי המשטחים הרבים, על יתרונותיהם וחסרונותיהם.

"בחירת משטח עבודה היא אחת הדילמות החשובות בתכנון ועיצוב המטבח. המטבח הוא מרכז הבית. המקום בו ההחלטות החשובות מתקבלות. המקום בו הכול מתבשל, תרתי משמע, ולכן חשוב לשים דגש על בחירת משטח העבודה, הן בהיבט העיצובי והן בהיבטי הנוחות והפונקציונליות", אומרת גלית רותם, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת Ohad Stone Tech, המתמחה בייצור משטחי עבודה למטבח ולאמבט וביצוע עבודות אבן ושיש.

עיצוב: אלינור בלומברג. אלעד גונן,
עיצוב: אלינור בלומברג/אלעד גונן

"עם זאת, תמיד צריך לזכור שעיצוב זה חשוב - אך לא הכל. כיוון שיש הבדלים רבים בין סוגי המשטחים השונים - שבוחרים משטח עבודה למטבח, מעבר לעיצוב, ישנה חשיבות גבוהה להתאמת סוג החומר לצרכים שלכם במטבח, או ליתר דיוק, להרגלים של השף בבית, זה שמבלה את מרבית זמנו במטבח. כדי לעשות זאת, יש להכיר את סוגי המשטחים השונים הקיימים כיום בשוק".

הקבוצה הראשונה: אבן טבעית - שיש, אבן וגרניט

שיש - מרהיב ביופיו, אך רגיש לשריטות וכתמים;

אבן טבעית המורכבת בעיקר מגיר ומינרלים שונים. משטחי השיש נחצבים במחצבות מבטן האדמה ונפרסים לפרוסות - אלו הלוחות, כאשר כל פרוסה הינה ייחודית ואין זהה לה. לוחות השיש מרהיבים ביופיים, ופחות יתאימו למטבח שנמצא בשימוש יומיומי אלא אם אתם אובססיביים לניקיון.
אבן השיש רגישה לשריטות, לחומצות ולחומרים מכתימים, כגון: תבלינים, יין ,כורכום וכדומה ויש לדעת ולהכיר היטב את אופן הטיפול בה.

את אבן השיש לא ניתן לבחור מתוך קטלוג, אלא לגשת פיזית ולבחור מתוך מגוון קיים. לצד כל אלו, וכיאה ליצירת אומנות מופלאה של הטבע, עלות משטחי השיש הינה גבוהה ויכולה להגיע לאלפי שקלים למטר.

סוגים שונים של שיש מטבח. ShutterStock
מגוון מסנוור של סוגי משטח עבודה למטבח/ShutterStock

גרניט - מראה פראי ודומיננטי, קל לשמור עליו;

סלע יסוד שנוצר בתהליכים וולקניים ונחשב לאחד החומרים החזקים והעמידים בטבע. אבן הגרניט מתאימה לכל סוגי השימושים - משטח עבודה למטבח, משטח דקורטיבי, ציפוי קמינים, ריצופים ועוד, והיא מגיעה במגוון גוונים, החל מגוון אפרפר ועד שחור מוחלט.

ככל שהאבן בהירה יותר הינה בעלת ספיגה גבוהה יותר, ומצריכה טיפול באמצעות מריחת סילר שאוטם אותה ומאפשר שימוש נוח. אבן הגרניט אינה נשרטת בקלות, אינה רגישה לחום, אינה סופגת ואינה רגישה לחומצות. אם אתם נמשכים למראה מיוחד, פראי ודומיננטי, ויש לכם תקציב… לכו על זה.

אבן - מראה אלגנטי, דורשת תחזוקה גבוהה;

האבן הטבעית היא אבן שנחצבה מהאדמה, היא אלגנטית למראה וייחודית. אין שני לוחות זהים לחלוטין. אחד החסרונות העיקריים שלה שהיא דורשת תחזוקה גבוהה של מריחת חומר איטום מדי כמה חודשים. היא גם סופחת מים וקשה להסיר ממנה כתמים ושריטות.

הודות לטכנולוגיה המתקדמת, כיום ניתן למצוא בחברות המובילות בתחום, משטחי עבודה מאבן טבעית שכבר עברו תהליך איטום באמצעות טכנולוגיות מתקדמות (NANO TECHNOLOGY) ואף נותנות אחריות נגד הכתמה גם באבן טבעית.

הקבוצה השנייה: אבן מתועשת - מעשה ידי אדם

משטחי קוורץ: אבן קיסר/ סיילסטון - פרקטי, קל לתחזוקה ומתאים לכל כיס;

משטחי הקוורץ הינם הפופולריים ביותר וקיימים מעל 40 שנה. המשטח מיוצר מתערובת קוורץ גרוסה בתוספת דבקים שנאפים בתנור יחד כמשטחים. משטחי הקוורץ, הידועים והמוכרים בשם "אבן קיסר", מתאימים לשימוש פנים בלבד.

יתרונם הגדול והמשמעותי הינו במגוון הדגמים והסגנונות. חשוב לקחת בחשבון שמשטח זה רגיש לטמפרטורות גבוהות ולכן לא מומלץ להניח סירים חמים ישירות על המשטח ואין לו הגנה לקרני UV לכן מתאים לשימוש פנים בלבד.

מדובר במשטח עבודה פרקטי, קל לתחזוקה (לרב מים וסבון יספיקו), עמיד לשריטות ולהכתמה בשימוש סביר. מבחינה תקציבית, טווח המחירים הינו רחב וניתן למצוא מענה לכל תקציב.

משטחי פורצלן / דקטון - מראה נקי ומיוחד, בעל עמידות גבוהה;

תערובת מינרליים טבעיים אשר עוברים כבישה ולאחר מכן נכנסים לשריפה בתנור בטמפרטורה של 1000-1400 מעלות (תלוי יצרן). המשטחים המתקבלים הינם בעלי חוזק ועמידות יוצאת דופן, ועליהם מודפסים שלל גוונים וטקסטורות.

משטחי הפורצלן מתאימים לשימוש חוץ ופנים כמשטחי עבודה למטבח, לחדרי רחצה, לחיפויי קירות פנים וחוץ, לריצוף, לבריכות שחייה ועוד. הפורצלן הינו בעל עמידות לחום ולקור, שריטות, כתמים, ומתנקה בקלות.

חסרון בולט של משטח הפורצלן הינו במקרה של שבר או סדק - לא ניתן לתיקון, כמו גם המחיר הגבוה יחסית.

עיצוב: FT Design. אייל תגר,
עיצוב: FT Design/אייל תגר

קוריאן - מראה מודרני, אנטי בקטריאלי וקל לניקוי;

חומר סינתטי אקרילי וגמיש, ניתן לעצב במגוון סגנונות ולהגשים כל סגנון עיצובי. משטחי הקוריאן הם בעלי אטימות גבוהה בפני נוזלים ויתרונו הגדול הינו שניתן לקבל כיור ביציקה שנראית אחידה ללא הבחנה בחיבורים, כך שמתקבל מראה מודרני ונקי.

אנטי בקטריאלי, אטום בפני נוזלים וניתן לתקן אותו באמצעות שיוף בלבד, ולהחזיר לו בקלות יחסית את המראה המקורי. הגוון אינו דוהה ואינו משתנה. מתאים לשימוש פנים בלבד.

נירוסטה - טרנד עיצובי, וגם פרקטי;

טרנד עיצובי שנכנס גם אל המטבח הביתי בשנים האחרונות. משטחי הנירוסטה הם אמירה עיצובית או סגנון תעשייתי מודרני, נקי ומינימליסטי. משטח בעל עמידות גבוהה, וגם אם נשרט - זה הופך להיות חלק מהמראה ה"תעשייתי" שלו.

משטח הנירוסטה לא שביר ואינו מחליד, בעל עמידות גבוהה לחום, קל לניקוי ותחזוקה - מתייבש מהר מאוד כך שאין צורך לייבשו.

מתאים למי שרוצה מראה "תעשייתי" טרדני, כיוון שצריך לקחת בחשבון שלא ניתן להימנע ממראה השריטות בחומר, ואף ניתן לראות עליו טביעות אצבעות.

כעת - כיצד נבחר את האחד?

אז אחרי שלמדנו להכיר את מגוון האפשרויות המסנוור העומד בפנינו - הגיע הזמן להפוך את הידע הזה למעשי ולבחור את האחד המתאים עבורנו.

"הבחירה הנכונה היא מה מתאים ביותר עבורכם מבחינת תכונות החומר," אומרת רותם, "כאשר לוקחים בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל החומרים המוצעים בשוק ומבינים היטב על מה מתפשרים ועל מה לא - הרבה יותר קל לקבל החלטה ולעשות את הבחירה הנכונה עבורכם".

אוהד טייב, מנכ"ל חברת Ohad Stone Tech, מסביר כי "ישנם מספר דברים שחשוב לבדוק לפני שבוחרים את האחד, למשל, את חוזק המשטח. מצד אחד, משטח עבודה למטבח סופג לא מעט מכות בחייו, סירים שנופלים, סטים כבדים של כלים שמונחים עליו וסכינים שחותכות עליו וכו'. מצד שני, המשטח גם נחשף לחום הבישולים".

עיצוב: אלינור בלומברג. אלעד גונן,
עיצוב: אלינור בלומברג/אלעד גונן

"למשטח עבודה טבעי, לדוגמה, יש נטייה להתרחב בחום, לכן נדרשת לו גם גמישות מסוימת. בבחירת המשטח למטבח שלכם חשוב להבין האם אתם זקוקים לחומר חזק במיוחד או חומר גמיש יחסית? מה השימוש העיקרי שלכם במטבח? האם אתם בשלנים גדולים או שאתם אלופי הסנדויצ'ים? לכל אחד מסוגי המשטחים תכונות שונות שחשוב לקחת בחשבון".

"דבר נוסף שאסור להקל בו ראש כשבוחרים משטח למטבח," ממשיך אוהד טייב, "זה את נושא האחריות עבור התקנתו. משטח למטבח הוא מוצר לא זול לכן אנחנו מצפים שהוא ישמש אותנו לשנים רבות. השימוש במשטח העבודה משתנה בין משפחה למשפחה, וברוב המקרים האחריות הניתנת היא מצומצמת יחסית. ישנם סוגי משטחים ללא אחריות כלל, ויש כאלו שמגיעים עם אחריות רבת שנים. על כן, בבחירת המשטח למטבח כדאי לשאול את עצמכם עד כמה חשובה לכם האחריות עבורו".

גזור ושמור - ממה צריך להיזהר?

אחד החלקים החשובים ביותר בכל עבודה הדורשת הזמנת בעלי מקצוע לביתנו, הוא לדעת ממה להיזהר, או במילים אחרות: איך לא יעקצו אתכם?

"לא משנה באיזה סוג משטח למטבח בחרתם - העמידות, האסתטיות והיציבות שלו לאורך שנים, תלויות בעיקר בטיב ההתקנה", מדגיש אוהד טייב, מנכ"ל חברתOhad Stone Tech, "לכן, חשוב לבצע התקנה של משטח עבודה למטבח עם בעלי מקצוע מנוסים ומיומנים, בעלי מכשור, מיכון וטכנולוגיות מתקדמים והכי חשוב - אנשי מקצוע איכותיים שעברו הדרכות והשתלמויות בנושא המשטחים".

לסיום, אלו השיטות של מתקיני משטחי עבודה לא מקצועיים שמהן כדאי להיזהר:

אדם מתקין לוחות גבס. ShutterStock
תסמכו רק על עצמכם: איך יודעים שהמתקין לא מקצועי?/ShutterStock

התקנת משטח עבודה על מטבח לא מפולס;

היציבות של המשטח תלויה בארונות המטבח עליהם הוא מונח. אם הארונות או הקיר התומך עקומים, המשטח ישקע עם הזמן ויש סכנה לשברים וסדקים. קבלני אבן ושיש זולים יוותרו על העבודה של פילוס ויישור המטבח ויעדיפו לדחוף מתחת למשטח חתיכות עץ או קרטון, שעם השנים ישחקו ויגרמו למשטח שלכם לשקוע. וודאו כי המטבח שעליו יותקן המשטח מפולס ויישר - כך הוא יחזיק את משטחי העבודה במטבח שלכם לאורך שנים.

מפעל השיש מגיע למטבח שלך;

קבלן אבן ושיש מקצועי ייקח מידות של המטבח שלכם במדידת פרוליינר בלבד, ע"י מהנדס מקצועי שעבר הכשרה מקיפה ובעל תואר בתחום, ואם צריך יחזור וייקח אותן שוב - לעיתים אף בפעם השלישית, הכל בכדי לבצע את חיתוך לוחות המשטח בצורה המדויקת ביותר במפעל. השאיפה של כל קבלן אבן ושיש מקצועי היא להגיע למטבח עם לוחות משטח מושלמים. ברגע שהמטבח שלכם הופך למפעל לחיתוך משטח עבודה - ככל הנראה שהמידות שנלקחו היו מוטעות והקבלן לא מיומן מספיק.

לא כולל מדידה, התקנה, הרכבה וקנט;

מחיר זול מידי למשטח למטבח צריך להדליק לכם נורה אדומה. לא מעט קבלני אבן ושיש לא מקצועיים יציעו מחיר זול למטר ואז כשיגיעו להתקין אותו תגלו שהמחיר לא כולל התקנה, הדבקה, את הקנט וכנראה תחוו התקנה לא מקצועית וחיבורים גסים ולא מדויקים. וודאו עם הקבלן מה בדיוק כולל המחיר למטר של משטח.

אז הצלחתם לבחור את השיש הנכון בשבילכם? שיהיה בתאבון!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully