וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נקבעו באופן רשמי גבולות הגזרה בין שמאים ומתווכי נדל"ן

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 13:51

פסק דין תקדימי של בית משפט השלום בת"א קובע: מתווכים רשאים לערוך סקר מחירי נדל"ן ולהציג אותם ללקוחותיהם - בעוד שרק שמאי מקרקעין מוסמך לקבוע שווי שוק של נכס

פסק דין תקדימי שניתן אתמול (ד') על ידי השופטת אפרת בוסני בבית משפט השלום בתל אביב, קובע באופן רשמי מה מותר ומה אסור למתווכים לעשות במסגרת תפקידם.

על פי פסק הדין, מתווכים אינם יכולים להציג עצמם כשמאי מקרקעין, אסור להם לתת חוות דעת או הערכות שווי שמאיות, אלא מותר להם לערוך סקר מחירי נדל"ן עצמאי בלבד ולהציג אותם ללקוחותיהם כהערכת מחירי מכירה של נכסי נדל"ן.

פסק הדין קובע באופן רשמי כי רק שמאי מקרקעין מוסמך לקבוע שווי שוק של נכס.

זוג עם מתווכת נדל"ן. ShutterStock
מתווכים רשאים לערוך סקר מחירי נדל"ן ולהציג אותם ללקוחותיהם - אך לא לקבוע שווי/ShutterStock

התביעה שהובילה לפסק הדין התקדימי

בינואר האחרון הגישה לשכת שמאי מקרקעין בישראל תביעה משפטית נגד 5 מתווכים אשר לטענתם נתנו או פרסמו כי ביכולתם לקבוע, בניגוד לחוק, הערכות שווי שוק לנכסים, ללא רישיון או הכשרה כשמאי מקרקעין.

בתביעה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד אורי קידר ועו"ד אורי כהנא ממשרד נבו קידר בלום, דרשה הלשכה מבית המשפט שיוציא צו האוסר על הנתבעים לעסוק בפעולות מקצועיות המיוחדות לשמאי מקרקעין בלבד. כמו כן, יש לציין כי על פי החוק הקיים, מי שאינו שמאי מקרקעין מוסמך ומתחזה לכזה - עובר עבירה פלילית שדינה עד שנת מאסר.

בתביעה, טענה לשכת שמאי מקרקעין כי הנתבעים נקטו בפעולות המהוות הסגת גבול למקצוע שמאות המקרקעין, בכך שהם הציעו שירותי הערכת שווי שוק של נכסי מקרקעין תוך כדי הטעיית הציבור כי הם מוסמכים לכך.

בנוסף, חלקם הגדילו לעשות ואף הוציאו הערכות "שמאיות" כתובות ללקוחותיהם וזאת מבלי שיש בידיהם רישיון שמאי מקרקעין מוסמך. פסק דין זה מתווסף לשני פסקי דין שניתנו בשבוע האחרון בהם ניתן צו המורה למתווכים להימנע ממתן חוות דעת העוסקת בשווים של מקרקעין ולהימנע מביצוע הערכות שווי לנכסי מקרקעין.

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין נחמה בוגין: "פסק הדין מהווה רעידת אדמה אמיתית מבחינת מעמד השמאי והסגת גבול המקצוע, לצד בלימת הפגיעה בציבור הרוכשים ובעלי הנכסים. הערכת שווי לנכס יכולה להתבצע אך ורק על ידי שמאי מקרקעין בעל רישיון משרד המשפטים כחוק. לצערי, התחום היה פרוץ עד היום, וגורמים שונים לקחו על עצמם סמכויות לא להם וביצעו הערכות שווי שוק בניגוד לחוק, ובניגוד להחלטת בית המשפט".

"אני מקווה וסבורה כי פסק הדין שניתן אתמול יבצע 'חינוך שוק' וידגיש את הגבול וההבדלים המהותיים בין סמכויותיו של שמאי מקרקעין מכח חוק, לבין אחרים לרבות העוסקים בתיווך נדל"ן".

כמו כן, יש לציין כי על אף שחל איסור על מתווכים להציג עצמם כשמאים, ואסור בכל פרסום להשתמש במילה "שווי", על פי פסק הדין, המתווכים יהיו רשאים לערוך סקר עצמאי של מחירי נדל"ן, להציג עצמם כסוקרי מחירים, ולהציג את מחיר הנכס על יסוד סקרים ונתוני מחירים הגלויים/ פתוחים לציבור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לשכת מתווכי הנדל"ן: "מברכים על הסכם הפשרה"

יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית איציק לוי הגיב להסכם הפשרה שאותו קיבלה שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, אמר כי "אנו מברכים על הסכם הפשרה שקבע בצורה חד משמעית שחלק מתפקידי ועבודת המתווך למקרקעין הוא לערוך סקרי מחירים, להציג ולהעריך מחירי מכירה של נכסים. מתווכים מעולם לא הציגו את עצמם כשמאים, ואין ברצוננו להיכנס לתחום השמאות או להראות אפילו מצג שכזה", מסביר לוי.

"אנחנו כלשכת מתווכי הנדל"ן מברכים על פסק דין חשוב זה, המאיר את תחומי ההתעסקות של המתווך ומחדדת אחת ולתמיד כי על המתווכים לתת ערך מוסף ללקוחותיהם באמצעות עריכת סקרים של מחירי נדל"ן. כמובן שאין מדובר בחוות דעת שמאית או בקביעת שווי נכס שאלו הם בגבול אחריותם של שמאי המקרקעין".

עוד, נמסר מלשכת מתווכי הנדל"ן הארצית כי שוק הנדל"ן בישראל, ובוודאי הצרכנים, נהנים לא פעם משיתוף פעולה פורה בין מתווכים לשמאים, ולא רק זאת, אלא גם ש-"במקרים רבים השמאים נעזרים ומתייעצים במתווכים מקומיים, בנוגע לעסקאות שנעשו, מהלכים עדכניים בשוק ועסקאות עדכניות שטרם דווחו לציבור, ואין ספק שחשיבות המתווך המקצועי במצבים אלו היא קריטית, בעיקר לשמאים".

עו"ד יעקב פרטוש, שייצג את מתווכי הנדל"ן, מוסיף כי "לאחר מאבק עיקש מול לשכת השמאים, מדובר בהישג אדיר למתווכי הנדל"ן בישראל. בית המשפט קיבל את העובדה כי המתווכים הינם בעלי מקצוע איכותיים ומאפשר להם באופן מפורש לערוך סקר של מחירי נדל"ן, להציג עצמם כסוקרי מחירים, להעריך ולהציג את מחיר הנכס על יסוד סקרים ונתוני מחירים הגלויים לציבור".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully