וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורצות את תקרת הבטון: איך זה להיות אישה בעולם הנדל"ן?

עודכן לאחרונה: 14.3.2023 / 9:16

פרויקט מיוחד של וואלה נדל"ן: העולם המסורתי מתחיל לשנות את פניו - וכולנו מרוויחים מכך. גם עולם הנדל"ן מנוהל על ידי עשרות נשים חזקות ומוכשרות הנמצאות בתפקידי מפתח, והקשיבו לנו, כדאי לכן להכיר אותן

פרויקט מיוחד ליום האישה - וואלה נדל"ן. וואלה נדל"ן, מערכת וואלה
פרויקט מיוחד ליום האישה - וואלה נדל"ן/מערכת וואלה, וואלה נדל"ן

משנה לשנה אנחנו שמחים לראות איך יותר ויותר נשים מוכשרות מצטרפות וכובשות, באופן טבעי, תפקידי מפתח בחברות גדולות בכלל התחומים - וכן, גם בתחום נדל"ן - אשר בשנת 2023 מנוהל על ידי עשרות נשים חזקות - ואם נודה על האמת, גם זה לא באמת מספיק.

אז כדי לעורר השראה אצל נשים נוספות להצטרף אלינו, לעולם הנדל"ן המרתק, ולהטביע חותמן - במסגרת פרויקט מיוחד של וואלה נדל"ן פנינו לכמה מן הנשים הבולטות בתחום, כדי שיענו לנו על השאלה החשובה - מה חסר כדי להוביל מהפך אמיתי שיהפוך את תחום הנדל"ן לביתן של עוד אלפי, אם לא עשרות אלפי, נשים בישראל?

טרם נכיר אותן באופן אישי: פנינו לכמה מהנשים המובילות בעולם הנדל"ן בישראל כדי לקבל קצת רקע על הנוכחות של נשים בעולם הנדל"ן הגברי.

עו"ד רונית אשד לוי מנכ"לית חברת אפריקה התחדשות עירונית. ענבל מרמרי,
עו"ד רונית אשד לוי מנכ"לית חברת אפריקה התחדשות עירונית/ענבל מרמרי

רונית אשד לוי, מנכ"לית אפריקה התחדשות עירונית, אומרת כי "למרות שטרם הגענו לעיוורון מגדרי מלא, לשמחתנו, בשולחן קבלת ההחלטות של שנת 2023, נשים הן שותפות פעילות, הלוקחות חלק משמעותי בבניית המציאות העסקית והחברתית במשק הישראלי. ככל היש יותר נשים הממלאות תפקידים בכירים במשק, אנחנו מתקרבים כחברה צעד נוסף אל עבר היעד - חברה הטרוגנית, בה לכולן וכולם יש מקום שווה ליד השולחן, וכל אדם נמדד בראש ובראשונה לפי כישוריו ויכולותיו. זה הוא למעשה המיצוב אליו אני שואפת שנגיע בחברה שבראשה אני עומדת".

שרון אלעזרא הררי, מנכ"לית חברת אפרידר, סבורה כי עולם הנדל"ן הוא גברי ביסודו - והנוכחות הנשית תורמת לאיזון סביבת העבודה והופכת אותה לעניינית יותר, "נשים הן בעלות אינטליגנציה רגשית גבוהה ופחות מערבות אגו. השילוב הזה, בנוסף למקצועיות הגבוהה, הופך אותנו למנהלות מצוינות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שרון אלעזרא. רמי חכם,
שרון אלעזרא הררי/רמי חכם

ורד צרפתי זבולון, מנכ"לית משותפת בקבוצת הנדל"ן צרפתי שמעון ויו"ר ועדת ביקורת בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, גאה לומר כי בחברה בה היא עובדת יש נציגות נשית מכובדת בהנהלת החברה. "הנשים משתלבות בכל מחלקות וזרועות הקבוצה ומהוות 50% מכלל עובדי החברה. ההעצמה הנשית כאן זה עניין שבשגרה, אנחנו עושים זאת מדי יום בפעילות השוטפת ומבלי להכריז על כך בראש חוצות".

"בעיניי, לנשים יש יתרון כשהן תופסות תפקידים ניהוליים, גם בענף הנדל"ן והבנייה. יש לנשים את היכולת לראות לטווח הארוך וזאת חוזקה משמעותית בענף הנדל"ן, שבו צריך לתכנן לטווח ארוך ואת הפירות קוצרים הרבה אחרי הזריעה. באופן כללי, לנשים יש אינטואיציה שמסייעת להן לקרוא סיטואציות טוב יותר ולקבל החלטות שהן לא רק שכלתניות. נשים גם מתמודדות טוב יותר, בדרך כלל, עם ריבוי משימות ומתפקדות טוב יותר במצבי לחץ".

ורד צרפתי זבולון. יח"צ,
ורד צרפתי זבולון/יח"צ

וכעת, הכירו את הנשים שמנהלות את עולם הנדל"ן:

דפנה הרלב מנכ"לית אביב. רמי חכם,
דפנה הרלב, מנכ"ל קבוצת אביב ואביב ייזום/רמי חכם

"מעורבות של נשים בפורומים חשובים משפרת את השיח".

דפנה הרלב, 64, מנכ"ל קבוצת אביב ומנכ"ל אביב ייזום, נשואה ואם ל-5 ילדים

הדרך אל התפקיד: אביה, משה אביב ז"ל, גייס אותה לחברה והיא מילאה מגוון תפקידים שונים, אך בעיקר עסקה בניהול הכספים. דפנה משמשת כמנכ"ל קבוצת אביב ומנכ"ל אביב ייזום, החברה השותפה עם מליסרון וכמובן מבעלי חברת אביב שנוסדה ב-1963 ופועלת כיזם וקבלן.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: עד היום אני מוצאת את עצמי בדירקטוריונים עם רוב גברי מוחלט. אין לי ספק שמעורבות הנשים בפורומים כאלה משפרת את השיח. אני מברכת על כך שבשנים האחרונות הצטרפו יותר נשים לניהול חברות בתחום.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: נשים רבות מנהלות מפעל משפחתי במקביל לניהול קריירה, לכן הן חייבות לנהל את הזמן ביעילות. עבודת צוות, ניהול כח אדם וסובלנות יוצרים מנהלות טובות.

מיכל גור. לילך רז,
מיכל גור/לילך רז

"סקרנות, לימוד והעמקה זה סוד ההצלחה"

רו"ח מיכל גור, מנכ"לית אלמוגים. בת 58, בזוגיות, 2 ילדים

הדרך אל התפקיד: החלום המקצועי שלי היה בכלל להיות רופאה. יצא ויד הגורל זימנה אותי לעולם הנדל"ן לפני כ-30 שנה. היום, אני יכולה לומר בבטחה שהגשמתי את החלום המקצועי שלי. טרם תפקידי הנוכחי כיהנתי במשך 22 שנים בחברת א.לוי השקעות ובניין בתפקיד משנה למנכ"ל. טיפסתי בסולם שרשרת התפקידים והגעתי לתפקידי הנוכחי לאחר שנים של עבודה רבה והשקעה טוטאלית, כפי שאני נוהגת בכל דבר ועניין בחיים האישיים והמקצועיים שלי. במהלך השנים התפתחתי מקצועית הודות לסקרנות הטבועה בי, לימוד והעמקה בכל נושא שנתקלתי בו וקשור לתחום בו נגעתי.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: בעבר נתפס עולם הבנייה כעולם גברי במהותו, אולם המהפכה החברתית בעשורים האחרונים הובילה לפריצת תקרת הזכוכית גם בתחום זה, וכיום יותר ויותר נשים משתלבות בו. ויתרה מזו, הן מובילות אותו. ניתן לראות נשים רבות בענף, הן בתפקידי שטח והן בתפקידי ניהול, כמנכ"ליות של חברות ביצוע ויזמות נדל"ן.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: בעצם היותי אישה אני רואה בזה חוזקה ולא חולשה. אישה בעלת יכולות גבוהות בתחומים רבים שאין לגברים וזהו הערך המוסף שאת מביאה איתך לכל תפקיד. לאורך השנים מינפתי את היכולות הייחודיות האלה, דאגתי תמיד לא לצמצם את עצמי, התיישבתי בראש השולחן בטבעיות, ולא היססתי מלהעז ולהתקדם ובמיוחד לא לפחד מכישלונות, כי בסופו של דבר אנחנו לומדות מטעויות ורק משתפרות. ולרוב נשים הן הראשונות להודות בהן.

נטלי שמעון ויינשטיין מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים. נתי מליחי,
נטלי שמעון ויינשטיין מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים/נתי מליחי

"להיות נאמנה לעצמך ולפעול תמיד על פי דרך הישר"

נטלי שמעון ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, נשואה עם 2 ילדים

בעלת תואר ראשון מאוניברסיטת רייכמן במשפטים וממשל, ותואר שני מאוניברסיטת בר אילן בהתמחות בגישור ומו"מ.

הדרך אל התפקיד: לאחר לימודיי עבדתי במשרד ראש הממשלה ומיד לאחר מכן במגזר הפרטי באחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בארץ בדיני עבודה. לפני מספר שנים מוניתי ליועצת המשפטית של ההתאחדות ומשם לפני 3 שנים מוניתי להובלת ההתאחדות בתפקידי הנוכחי כמנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: להיות אישה חזקה בעולם בנייה שברובו גברי מביא אותך תמיד בתחילת שיחה או פגישה לשני רגעים שתמיד עולים. הרגע הראשון הוא רגע הפליאה לכך שאישה מובילה קבלנים ועובדים. הרגע השני, שמגיע מיד אחריו, זה השאלה: תגידי, איך מקבלים אותך בשטח?! בהתחלה זה הצחיק אותי, היום אני כבר רגילה לכך והאמת שאני מאחלת שיהיו עוד נשים בעמדות מפתח ניהוליות בעולמות הנדל"ן והשיפוצים. זה רק יכול להטיב עם הענף.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אינטליגנציה רגשית, קיום משא ומתן וגישור ומולטי טאסקינג. אלו יתרונות שיש לאישה, בניהול בכלל וניהול אנשים בפרט. בעולמנו, עולם הבנייה, שלושת היתרונות הללו יכולים לעזור מאוד בסיטואציות רבות.

עו"ד בשמת פלג-סרצ'נסקי, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל. רמי חכם,
עו"ד בשמת פלג-סרצ'נסקי, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל/רמי חכם

"לא להיצמד להגדרות של מגדר"

עו"ד בשמת פלג-סרצ'נסקי, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל, בת 46 נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: מגיל צעיר הכרתי את הענף דרך אבא שלי שהוא יזם ותעשיין, וכבר אז יצא לי לבקר באתרי בניה, דבר שהותיר בי חותם. מזה למעלה מעשור אני עוסקת בתחום הבניה והתשתיות וצברתי ניסיון עשיר בתחום גם כיועצת משפטית של חברות תשתיות מובילות וגם כמנכ"לית איגוד המהנדסים.

בחרתי להתמקצע בתחום התשתיות וההנדסה ומצאתי שאני מתעניינת יותר בפן הביצועי והניהולי מאשר רק בפן המשפטי של הדברים. נושאי הבניה והתשתיות הם משמעותיים לחיינו ולפיתוח המדינה, אני שמחה על ההזדמנות למלא תפקיד משמעותי באיגוד ולהוביל אותו להישגים.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: ענף הבנייה והתשתיות נתפס עדיין כענף מאוד גברי. אישה בענף הבנייה יכולה להגיע לכל עמדה, אבל לצערי, נשים רבות מדירות רגליהן מהמקצוע בגלל התדמית. נשים מהוות כיום רק כ-20% מכלל המהנדסים האזרחיים ויש מקום רב עבורן להשתלב במיוחד לנוכח מחסור של אלפי אנשי מקצוע.

מצופה מנשים להוכיח את עצמן יותר בתחילת דרכן בעולמות המקצועיים הללו, אך בסופו של דבר ישנה חשיבות עליונה למקצוענות, מעבר למגדר. מפגישות שערך האיגוד עם סטודנטיות להנדסה אזרחית עלו הרבה לבטים וחששות בפן המגדרי, ולכן הקים האיגוד בשיתוף עם כל המוסדות האקדמיים להנדסה אזרחית, תוכנית מנטורינג, במסגרתה חונכות מהנדסות ותיקות סטודנטיות צעירות ומסייעות להן מהניסיון האישי והמקצועי שלהן.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: לא לפחד ולא להיצמד להגדרות של מגדר. תעזו ואל תחששו לחשוב על כך שאתן נשים בענף שעדין באופן מסורתי נחשב לגברי. את יכולה להתמקצע ולצבור מומחיות בדיוק כמו כל אחד אחר ולהתקדם בענף.

דלית הראל מהנדסת העיר רחובות. רוית סהר,
דלית הראל מהנדסת העיר רחובות/רוית סהר

"אין דבר שיכול לעצור את ההתפתחות שלנו"

דלית הראל, מהנדסת העיר רחובות, בוגרת לימודי אדריכלות בטכניון, גרושה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: את דרכי התחלתי במשרד פרטי של אדריכל ידוע בתל אביב. משם המשכתי לדרך עצמאית כאדריכלית, מספר שנים עד שקיבלתי הצעה לעבודה חלקית בעיריית חולון. לאחר מכן עבדתי בעיריית יבנה מספר שנים ומאז אני בעיריית רחובות מזה 17 שנים. ברחובות יש נשים רבות בתפקידי מפתח בהנהלת אגפים. העיר מככבת בין הרשויות המובילות בישראל בהן ממוצע הייצוג הנשי בתפקידים סטטוטוריים עולה על 60%.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: כאישה ומנהלת צוות של 55 עובדים במנהל הנדסה, אני משקיעה זמן ומחשבה בפיתוח והעצמת כל העובדים במינהל מתוך הבנה שכולנו עובדים כגוף אחד למען מטרה נעלה - פיתוחה של העיר רחובות, ביחד עם יצירת רווחה ואיכות מחיה לתושביה .מהנדסת עיר הינו תפקיד בעל אחריות רבה וסביבי יש לא מעט פונקציות גבריות, אם זה מעולם ההנדסה, הקונסטרוקציה, הבניה, היזמות, הקבלנות וכו'

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אני מאמינה שכשאנחנו דוגלים בשוויון, אין דבר שיכול לעצור את ההתפתחות שלנו, לא מגדר ולא תקרות זכוכית, הכל תלוי בסיפור שאנחנו מספרות לעצמנו. זאת, בנוסף לתכונות האופי המחייבות בתפקידי מפתח כמו חריצות, שאפתנות ויצירתיות, כל אלו מאפשרים תמיכה גבית ועבודה פוריה .

רות אפריאט מנהלת החטיבה העסקית. אורטל צבר,
רות אפריאט מנהלת החטיבה העסקית/אורטל צבר

"השיגו את המיטב מעצמכן, על ידי כך שתהפכו ניצוצות קטנים של הזדמנות, ללהבות גדולות של הישגים" (גולדה מאיר)

עו"ד רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל, בת 44, נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: את דרכי ברשות התחלתי כשהייתי בת 33, בהריון, וזכיתי במכרז לתפקיד יועמ"ש מרחב ירושלים ומנהלת המחלקה המשפטית. קודם לכן שימשתי כפרקליטה בפרקליטות מחוז ירושלים. כאמא צעירה לשלושה ילדים היו לי לא מעט חששות כיצד אצליח לשלב בין האימהות לתפקיד, שהינו תפקיד ניהולי ותובעני ביותר.

מאז חלפו 11 שנים במהלכן התקדמתי ומילאתי שלל תפקידים; לאחר כשבע שנים כיועמ"ש המרחב התמניתי לסגנית יועמ"ש הרשות. לאחר מכן שימשתי כמנהלת מרחב תל אביב ולפני שנתיים התמניתי לתפקיד מנהלת החטיבה העסקית ברשות.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: רשות מקרקעי ישראל היוותה ומהווה לי בית חם אשר מאפשר לי לצמוח ולהתפתח, בסביבת עבודה בריאה ושוויונית שבה המגדר מעולם לא היה מכשול. אני גאה להיות מנהלת בארגון אשר ההנהלה הבכירה שלו הינה ברובה נשית, ממגזרים ורקעים שונים.

כנרת חג'ג' סמיט, מנכ"לית ומייסדת קבוצת כנרת. יח"צ,
כנרת חג'ג' סמיט, מנכ"לית ומייסדת קבוצת כנרת/יח"צ

"בחברה פלורליסטית ומתקדמת יש מקום לכולן"

כנרת חג'ג' סמיט, מנכ"לית ומייסדת קבוצת כנרת, בת 50, גרושה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: אני בעלת ניסיון ניהולי של כ-14 שנים בענף נדל"ן, ותואר ראשון ושני במנהל עסקים. המוטו שלי הוא לפעול לקידום כלכלי נשי - במסגרת זו אני מקדמת הנגשת עולם ההשקעות והנדל"ן לנשים. בעשור האחרון ניהלתי בהצלחה מגה פרויקטים בקבוצת חג'ג', ביחד עם אחיי צחי ועידו חג'ג'. את קבוצת כנרת, הנושאת את שמי, ייסדתי בשנת 2022. הקבוצה מציגה מעטפת עסקית עוצמתית הפועלת בוורסטיליות נדל"נית - החל מיזמות והשקעות ממוקדות וכלה בפרויקטים מניבים ישראלים ובינלאומיים כאחד.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: בחברה פלורליסטית ומתקדמת יש מקום לכולם, אני רואה יתרון ענקי בכך שיש מגוון יכולות וכישורים משלימים לקידום עסקים וניהול בכיר. עצם העובדה שקיים יום האישה ולא קיים יום הגבר, מנציח לדעתי את הפערים המגדריים שקיימים גם היום בשכר ובקושי של נשים להתברג לתפקידי מפתח בכלל ובנדל"ן בפרט. יום האישה הבינלאומי נועד לקידום מעמדן של נשים בחברה לא שיוונית, חברה המתעדפת גברים. שימור של יום כזה מקבע לצערי את מעמדן. אנו עדיין אנחנו רחוקות משוויון מלא, בו השכר והנוכחות של נשים בתפקידי מפתח זהה לגברים.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: בעיני, נשים לא צריכות להפוך לגבריות או כוחניות על מנת להוביל ולעסוק בתחומים שכיום נחשבים לגבריים יותר, אלא להשתמש ביכולות וביתרונות שלהן ולהביא אותן לתפקיד, כמו אמפתיה, הכלה, הקשבה, הבנת האחר ואינטליגנציה רגשית- יכולות אלו ועוד מייצרות כוח נשי ייחודי המאפשר פרספקטיבה עסקית רחבה, אנושית וחדה.

תהילה לוי טל, מהנדסת תשתיות. ג'יני סוכנות צילום,
תהילה לוי טלפוס, מהנדסת בכירה/ג'יני סוכנות צילום

"לאהוב את מה שאני עושה, לחלום, להציב לעצמי יעדים ולהגשים אותם"

תהילה לוי טלפוס, מהנדסת בכירה וסגנית מנהל אגף פרויקטים דרום, חברת נתיבי ישראל, בת 45, נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: ענף הבנייה ותחום התשתיות בפרט נתפס כעולם גברי. כבר בהיותי ילדה חלמתי לתכנן בניינים. אחרי הטיול הגדול, כשבאתי להירשם לאוניברסיטה נפתחו הלימודים להנדסת בניין - מחזור ראשון באוניברסיטת בן גוריון בב"ש. היינו כ-6 סטודנטיות בלבד מתוך כ-50 סטודנטים, זה היה מחזור קטן בתחילת הדרך. מאז ומעולם ידעתי שזהו תחום שלא מושך אליו המון נשים, עובדה זו לא הרתיעה אותי מללמוד את התחום, לעבוד בו ולהתפתח. מזה 16 שנים אני מהנדסת בניין. את דרכי התחלתי בחברת הבנייה "אלקטרה בניה", חברה שגם היא הייתה בתחילת דרכה.

כמהנדסת בניין רציתי מאוד להכיר את כל תחומי הענף השונים, קסם לי מאוד להתפתח יותר בתחום התחבורה בפרויקטי תשתיות. נחשפתי לעולם תשתיות התחבורה כשהיו לי פרויקטים משיקים עם חברת נתיבי ישראל, מאז סימנתי לי יעד להגיע לחברה זו ולנהל פרויקטים משמעותיים ומאתגרים. תוך זמן קצר, היתה דרישה לתפקיד של סגן מנהל אגף פרויקטים בנתיבי ישראל וישר קפצתי על ההזדמנות. משנת 2018 אני מנהלת פרויקטי תשתיות בהיקפים של מיליארדי שקלים.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: מאחר ואני הרבה מאוד שנים בתחום אז אני חייבת להודות שאין ספק שכמה שהענף הזה התפתח והתקדם בנושא גיוס נשים לענף, עדיין מרימים גבה כשאישה מופיעה באתר. בפגישות ראשונות תמיד יסתכלו ויבחנו אותי בכמה עיניים, יזרקו הערות, ינסו להתקיל אותי בשאלות ולראות כמה אני מבינה בתחום. אם גבר היה מגיע לאתר ועושה את אותו תפקיד כמו שלי, הוא היה מתקבל אחרת, הוא לא היה צריך להוכיח את עצמו, רק עצם הטייטל של התפקיד וזה שהוא גבר. לכן נשים בענף צריכות לבוא מוכנות ולעשות עבודת שטח לפני שהן מגיעות לאותה פגישה ולהוכיח את עצמן, זה משהו שכבר אחרי כמה זמן הופך להיות טבעי, חלק ממך, ברגע שמבינים שאת אשת מקצוע כל הסטיגמות והחששות נעלמים. אי אפשר להגיד שאני לא פוגשת שוביניזם בשטח. הדברים האלו קורים והם סביבי, אך לא מנעו ממני להתקדם או להגשים את החלומות שלי.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: כאישה שחייה בעולם הזה, אני רגילה להיות האישה היחידה בחדר. תמיד יהיה מי שירים גבה ותמיד יבחנו אותי במפגש הראשון, אם זה בישיבת תכנון או בשטח. האני מאמין שלי הוא שברגע שאת מקצועית, מגיעה מוכנה לפגישות, מדברת לעניין, השיחה עוברת מהר מאוד לפאן המקצועי וכל הסטיגמות והחששות נשארים בצד. אין סיכוי שאני כאישה אגיע לא מוכנה לפגישה, לוועדה או לשטח, תמיד אשמיע את הדעות שלי, אהיה מקצועית כדי להשיב ולשאול וזה לא משנה מי עומד מולי, זה מעולם לא הפריע לי.

שמרית מגן אדמוני, סמנכ"לית פרויקטים ופיתוח עסקי בחברת JLL ישראל. לינה מיארה,
שמרית מגן אדמוני, סמנכ"לית פרויקטים ופיתוח עסקי בחברת JLL ישראל/לינה מיארה

"ניהול בגובה העיניים"

שמרית מגן אדמוני, בת 41, סמנכ"לית פרויקטים ופיתוח עסקי בחברת JLL ישראל, נשואה עם 3 בנות

מהנדסת בניין בעלת תואר ראשון מבן גוריון ותואר שני מאוניברסיטת תל אביב בהנדסת מכונות וסביבה. שירתה כלוחמת בקרקל. מתנדבת במחלקות להנדסה באוניברסיטאות ומעודדת נשים לעסוק בתחומים אלה.

הדרך אל התפקיד: שמרית החלה את דרכה בחברת JLL לפני 5 שנים כמנהלת הפלטפורמה של אמזון בישראל (לאחר איתור הנכס במתחם שרונה ניהלה את שלבי התכנון וביצוע העבודות). לאחר הצטרפותו של זיו שור כמנכ"ל החברה הקימה את חטיבת הפרויקטים אותה היא מנהלת מאז. כיום, פועלים תחתיה 7 מנהלי פרויקטים כאשר הלקוחות הם בעיקר חברות גלובליות, חברות הייטק, מרל"וגים וחנויות.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: היום אני כבר פחות נתקלת במשפטים מהסוג המופתע והמוכיח אלא יותר לכיוון המפרגן. בצעירותי נתקלתי לא מעט באמירות שוביניסטיות וסקסיסטיות בעיקר ממקום שלא ידעו איך "לאכול" את זה שאישה מסתובבת באתר בנייה עם נעלי עבודה וקסדה, עולה על פיגומים ונותנת הוראות לקבלנים השונים. בראיונות עבודה נאמרו משפטים כמו: "אם היית הבת שלי....", " את לא מפחדת לעלות על פיגומים?...", תמיד עניתי שזה לא רלוונטי המגדר ושאני תוהה האם גברים נשאלים על אותן השאלות. בשנים האחרונות בתפקידי הניהול הבכיר אני מעודדת מאוד נשים לעסוק בתחום ולהנות ממנו, אני חושבת שככל שנשים לא יגבילו עצמן כך החברה תשתנה בהתאם.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: ענף הבנייה מאופיין באנשים "קשים וקשוחים" כך שאין ספק שאינטליגנציה רגשית פותחת הרבה מחסומים ומקרבת אנשים, בזכות היכולת הזו כל השותפים לדרך נרתמים ונותנים מעצמם את המירב. ובעיקר לראות בי ובאחרים שווה בין שווים ולא לייחס משמעות למגדר אלא לאדם עצמו יכולותיו וכישוריו.

אורטל ליבר סמנכלית שיווק של חברת רוטשטיין,. רמי שלוש,
אורטל ליבר סמנכלית שיווק של חברת רוטשטיין,/רמי שלוש

"הדרך לא פחות חשובה מהתוצאה"

אורטל ליבר, סמנכ"לית השיווק של חברת רוטשטיין, בת 45, נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: את דרכי בענף הנדל"ן התחלתי בשירות לקוחות בחברת א. דורי, שם נחשפתי למגוון העצום של הענף. משך אותי התכנון של הדירות, היצירתיות שבשיווק, עבודת ניהול הפרויקט, ומאוד אהבתי להיות בשטח ולראות את קצב התקדמות הביצוע וכך התקדמתי בשרשרת התפקידים. משירות הלקוחות הפכתי למנהלת מכירות ואח"כ למנהלת מכירות ארצית, ומשם הגעתי לניהול אגף השיווק. מוניתי לסמנכ"לית שיווק בדורי ואז לפני למעלה משש שנים, עברתי לחברת רוטשטיין, בה אני נמצאת עד היום.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: אני לא מרגישה שיש לי קשיים כי אני אישה - נהפוך הוא. יתרה מכך אני מאוד נהנית לעבוד עם גברים.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: תאמינו בדרך שלכן ותלכו עם האמת שלכן. תסמנו לעצמכן יעדים ותכבשו אותם ותמיד תזכרו שהדרך לא פחות חשובה מהתוצאה.

רחלי בריזל. יחצ,
רחלי בריזל, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת אשדר מקבוצת אשטרום/יחצ

"סוד ההצלחה זה דיוק עצמי וחריצות"

רחלי בריזל, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת אשדר מקבוצת אשטרום, בת 58, נשואה עם 2 ילדים ו-2 נכדים

הדרך אל התפקיד: הגעתי לענף הנדל"ן דרך מודעת דרושים וממש במקרה. מהר מאוד הבנתי שתחום הנדל"ן למגורים מעניין ומרתק אותי הן בשל הדינמיות והיצירתיות, ובעיקר כי הוא משלב רמת מעורבות רגשית גבוהה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: אני לא מרגישה שום קשיים - אני מרגישה שווה בין שווים.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: המסר שלי הוא שחשוב להיות בתהליך למידה מתמשך, לכו לרכוש השכלה, תדייקו את עצמכן, תהיו חרוצות ותקומו שעה אחת קודם, תפתחו אוזניים ותהיו סקרניות, תקשיבו ותספגו ובסופו של יום - תחלמו בגדול! העולם מלא ברעיונות טובים שיגיעו אליכן.

אסנת לוי, סמנכ"ל איילה אגם. רותם לוי,
אסנת לוי, סמנכ"ל איילה אגם/רותם לוי

"אנשים המשקיעים את ההשקעה הגדולה ביותר בחייהם - זקוקים לביטחון"

אסנת לוי, בת 50, מנהלת שיווק ומכירות בקבוצת אילה אגם, נשואה עם 4 ילדים

הדרך אל התפקיד: סיימתי תואר ראשון בלוגיסטיקה, ולאחר שעבדתי בתעשייה אווירית כ-10 שנים החלטתי לעשות תפנית בחיים המקצועיים לתחום הנדל"ן. עוד לא הספקתי לעשות את הצעד הראשון, וכבר שמעתי על משרה שמתפנה עבור מועמד/ת ללא ניסיון בתחום שיווק נדל"ן. לאחר הריאיון, עברתי הכשרה אישית ובהמשך גם למדתי שיווק באוניברסיטת תל אביב.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: על תחושת השוני של אישה בעולם גברי מספרת לוי: "אני אכן רגילה להיות אישה יחידה בהרבה פגישות, אך מעבר ל"סליחה" אם למישהו נפלטת מילה גסה, אני בהחלט לא מרגישה שהיחס אלי שונה. ייתכן והאווירה בחדר אפילו נעימה ורגועה יותר".

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אין לי ספק שבהכללה, נשים הרבה יותר מכילות ורגישות. יש לנו רגישות כלפי הקולגות שלנו בעבודה, אנחנו יודעות להתנהל בחכמה מול ספקים וגורמי מקצוע רבים. אנחנו יודעות להיות אסרטיביות ונעימות בו זמנית.

סיוון היללי סמנכ"לית שיווק קרדן נדל"ן. קרדן נדל"ן,
סיוון היללי סמנכ"לית שיווק קרדן נדל"ן/קרדן נדל"ן

"שילוב קריירה ואימהות זה אתגר, אך בהחלט לא חסם"

סיוון היללי, סמנכ"לית שיווק בקרדן נדל"ן, בת 40, נשואה עם 2 ילדים

הדרך אל התפקיד: הגעתי לעסוק בתחום מיד עם סיום השירות בצבא, הפקתי ירידי מכירת דירות וכך הכרתי את היזמים ואת עולם הנדל"ן. התחום תמיד משך אותי בגלל המגוון העצום של הנושאים הטמונים בו. החל מבניית המוצר, כלומר התכנון המקדים לדירה והסביבה בה אנשים יגורו ויבלו את מרבית חייהם בצורה שתאפשר להם גמישות ע"פ קצב החיים שלהם, המשך בהסרת קיר בדירה, כאשר הילד עוזב את הקן ובמקומו תהיה פינת אוכל גדולה למשפחה הכוללת נכדים, ועד תכנון דירות ומבנים שלמים בהתאם לצרכי קהלי היעד. הנגיעה בתחומים שעושים לאנשים חיים טובים יותר מאתגרת ומשמחת אותי בו זמנית.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: ענף הנדלן נחשב גברי, אך לא ברוב מוחלט. במסגרת העבודה אני פוגשת הרבה נשים בתחומים שונים בענף, עורכות דין, אדריכליות, מהנדסות, מנהלות כספים, מנהלות שיווק ועוד. בכל תחום יש אתגרים, אך במיוחד בענף הנדל"ן, ברגע שהשיח הוא מקצועי ומבינים את הרציונל, אין מקום למגדר.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: צאו ללמוד הנדסה או אדריכלות. זה תחום בחסר, ולכן כדי שנוכל להמשיך לפתח את הארץ להשפיע על מחירי דיור שפויים צריך יותר אנשים ונשים איכותיים בתחום זה.

עינב כהן  סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת אפי  קפיטל. טל גבעוני,
עינב כהן סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברת אפי קפיטל/טל גבעוני

"ההתמדה משתלמת"

עינב כהן, בת 36, סמנכ"לית שיווק ומכירות באפי קפיטל נדל"ן, נשואה עם 3 ילדים


הדרך אל התפקיד: בתחילת דרכי בחברת אפי קפיטל עבדתי כעוזרת סמנכ"ל שיווק ומאז התקדמתי ומוניתי להיות כמנהלת התקשורת השיווקית והאחראית על שירות הלקוחות וכיום אני משמשת כסמנכ"לית שיווק ומכירות ואמונה גם על תחום השירות בחברה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: מעולם לא הבאתי לנושא המגדרי להשפיע על התפקוד שלי.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: תכונות נשיות, כמו אינטואיציה, ראיה מרחבית, יכולת הכלה ורגישות לסביבה, נחשבות ליקרות ערך בעולם הנדל"ן.

סימה מאור, מנהלת פיתוח עסקי באזורים. אילן בשור,
סימה מאור, מנהלת פיתוח עסקי באזורים/אילן בשור

"בכל שלב בחייכם, חפשו את הדרך לאיזון המושלם בין כל העיסוקים שלכם"

שרת התב"עות - סימה מאור, בת 52, מנהלת פיתוח עסקי בחברת התחדשות אזורים, נשואה עם 3 בנות

הדרך אל התפקיד: סימה החלה את דרכה בעולם השיווק והמכירות, לאחר שסיימה בהצטיינות תואר ראשון ושני במנהל עסקים, בהתמחויות מימון ושיווק. במרוץ לקריירה שאפה לעבוד בנדל"ן ובשנת 2009 החליטה לצאת לדרך עצמאית ולצמוח בעולם הנדל"ן. אז, כשההתחדשות העירונית הייתה עוד בחיתוליה היא החלה ללמוד את התחום על כל תהליכיו, מורכבותו וההזדמנויות הגלומות בו.

במסגרת עבודתה כעצמאית התמחתה סימה בייזום פרויקטים החל מהשלבים הראשונים, דרך כל שלבי התכנון והביצוע עד למימוש. כמו כן, סימה עסקה רבות בקידום תב"עות וניחנה בכישרון רב לקדם תכניות שנתקלו בקשיים ואתגרים רבים ולא הצליחו להתקדם שנים רבות.
בשנת 2017 הצטרפה לחברת אורון נדל"ן, ובמשך 4 שנים ניהלה את תחום ההתחדשות העירונית בחברה. בשנת 2021 עברה לחברת אזורים וכיום היא מנהלת את הפיתוח העסקי.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: עולם הנדל"ן, ובייחוד תחום ההתחדשות העירונית מחייב התנהלות מושכלת, עם פחות אגו ואימפולסיביות. תחום ההתחדשות העירונית מחייב ראייה מערכתית והזדהות עמוקה עם האינטרסים של כל הצדדים המעורבים. נשים משכילות להפעיל רגישות לאנשים וההון האנושי בכלל וזה נושא שהוא משמעותי בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

מירב בילט. רמי חכם,
מירב בילט, משנה למנכ״ל קבוצת אביב/רמי חכם

"לדעת לתת ולתרום זה בהחלט מתגמל"

מירב בילט, 50, משנה למנכ"ל קבוצת אביב, נשואה עם 3 בנים

הדרך אל התפקיד: למירב ניסיון של מעל 25 שנים בתחום. כסטודנטית חיפשה אתגר וכסף זמין ובחרה לעבוד במשרד תיווך ובסיום התואר התקדמה לתפקידי ניהול בכירים בקבוצות נדל"ן מובילות, כגון: מבני תעשיה, אפריקה ישראל, אזורים, פועלים השקעות, קבוצת אביב ואף בעלת חברה עצמאית הפעילה בעולמות של ניהול פרויקטים יזמיים. בספטמבר 2019 מונתה למשנה למנכ"ל, סמנכ"ל שיווק ומכירות בקבוצת אביב.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אני אוהבת אנשים ומשתדלת לראות את הטוב, לנסות תמיד לשבת בצד שמולי כדי לייצר פתרון מיטבי. חשוב לשאוף, לדעת לתת ולתרום, זה בהחלט מתגמל. נשים הן בעלות אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר מה שבהחלט תורם לכישורי הניהול שלהן. כיום ניתן להבחין ביותר ויותר נשים מנהלות .

עינת אלון, סמנכ"לית ניהול פרויקטים בא.ש.ל..י. לי-רן ושות'. יח"צ,
עינת אלון, סמנכ"לית ניהול פרויקטים בא.ש.ל..י. לי-רן ושות'/יח"צ

"לראות את התמונה השלמה ולהתבונן באדם"

עו"ד עינת אלון, בת 40, סמנכ"לית ניהול פרויקטים בא.ש.ל.י. לי-רן ושות', גרושה עם 2 ילדים

הדרך אל התפקיד: כבת למשפחת אלון, הנדל"ן תמיד היה חלק בלתי נפרד מחיינו, ולמעשה גדלנו לתוך הענף. בשנת 1992, כאשר הייתי בת 10, אבי, אשר, ייסד את א.ש.ל.י. חברה לבניה. במשך שנים ראיתי מהצד עד כמה ענף הנדל"ן הוא דינאמי ומאתגר. אני 15 שנים בתחום, לאחר שהוסמכתי כעורכת דין, הצטרפתי לחברה בניהול הפרויקטים.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: בשנת 2023 די שכיח לראות בענף הנדל"ן נשים התופסות תפקידי מפתח, ועוד יותר מכך - הרבה מאוד מהקולגות במשרות הבכירות ביותר בתחומים משיקים, כמו בנקאות, אדריכלות, עריכת דין, שמאות ועוד, הן דווקא נשים. בעולם ייזום הנדל"ן יש עדין דרך להתקדם כמובן, אבל הענף הרבה פחות "גברי" מהתדמית שדבקה בו בציבור הרחב.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: יש אלמנט אחד מובהק שלרוב מאפיין גברים ופחות מודגש אצל נשים - אגו. ובעולם הנדל"ן באמת יש הרבה מאוד ממנו. אני מוצאת שלא מעט פעמים, העובדה שאני אישה שמנהלת תהליך מול גבר, עוזר גם לו לשים את האגו בצד וכל התהליך יעיל ומוצלח יותר.

שרון בן צבי. גלי חרמון,
שרון בן צבי/גלי חרמון

WE ARE WHAT WE BUILD

שרון בן צבי, בת 52, בעלת חברת ריל1 העוסקת באיתור, יעוץ ושיווק קרקעות ונכסים לחברות ויזמים, נשואה עם 4 ילדים

הדרך אל התפקיד: אל התחום נשאבתי לפני קרוב ל-30 שנה, ומאז אני ברעב תמידי. תחילת דרכי הייתה בעולמות המניבים, או אז שפר עלי מזלי ובקבוצת לוינשטין חיפשו פונקציה שתסייע בשיווק מגדל לוינשטין תל אביב. ההתחלה הייתה מאתגרת, באותם ימים נחשב מיקומו של המגדל בקצה הדרומי של תל אביב, קצת קשה לעיקול, התחרות הייתה עזה מול שחקנים "קטנים" כמו עזריאלי, אמות, רובנישטין ואחרים אבל בתמיכה של מנכ"ל הקבוצה ובאמונה שהכל אפשרי, נתנו פייט מהסרטים ומהר מאוד מצאתי עצמי סוגרת עסקאות ענק מול חדי קרן כמו 888, גוגל, איירונסורס, פלייטיקה, סימלאר ווב ועוד בתשואות מדהימות ומגדל לוינשטין הפך לאחד המבוקשים. מאז נשארתי בקבוצה 20 שנה, כסמנכ"ל שיווק ומכירות, צמחתי בה, עסקתי בכל תחומי הנדל"ן האפשריים מגורים ומניבים כאחד, ספגתי, למדתי, נהניתי, העמקתי ולבסוף אספתי הכל לתרמילי ויצאתי לדרכי שלי חדורת מוטיבציה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: ניהול נכון הוא שילוב של כשרון, כריזמה, רעב ומבנה אישיותי, ובמרכיבים הללו אני באמת לא רואה הבדל מגדרי מהותי, יחד עם זאת לנשים יש לעיתים אינטליגנציה רגשית יותר מפותחת, יכולת לנהל במקביל מספר תהליכים שאינם קשורים האחד לשני מבלי לפגוע באיכות התוצרים, ונדל"ן זה חתיכת אירוע להמונים.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: כל מי שחיה את התעשייה הזו בתפקידים ניהוליים רצוי שתדע להתנהל בנעלי עקבי 7 ס"מ וחליפות מחויטות וגם בג'ינס, טי שרט ונעלי שטח שטוחות. לשתות אספרסו כפול יחד עם, וכמו כל בכיר בצוות ההנהלה וגם שחור חזק של פועלים, ואיתם באתר הבניה.

נטע לוקסנבורג נעמני, סמנכ"ל פיתוח עסקי אשטרום נכסים. רמי זרנגר,
נטע לוקסנבורג נעמני, סמנכ"ל פיתוח עסקי אשטרום נכסים/רמי זרנגר

"אל תחכו לאישורים מהסביבה"

נטע לוקסנבורג נעמני, בת 45, סמנכ"ל פיתוח עסקי אשטרום נכסים, אם ל-2 ילדים

הדרך אל התפקיד: לעולם הנדל"ן הגעתי לגמרי במקרה. במהלך לימודיי לתואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני עבדתי כמנהלת פרויקטים בסוכנות היהודית, שם פגשתי רוני צבן. רוני היה היו"ר המתנדב של הפורום הכלכלי שניהלתי ובזמנו היה מנהל אזור בחברת "מבנה". לאחר שנה של היכרות ועבודה משותפת הוא הציע לי למלא את תפקיד הסגנית שלו והשאר היסטוריה. התאהבתי בתחום ומאז מילאתי שורה של תפקידים עד לתפקיד הנוכחי באשטרום נכסים.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: בתחילת הדרך אחד האתגרים הגדולים שלי היה להסב את תשומת הלב מהסוגייה המגדרית, מה לבשתי או הפליאה שבחורה צעירה תנהל מולם את המו"מ, לסוגיות המקצועיות ולשמור על הדיון והשיח ענייניים. עם הזמן צברתי ניסיון בזיהוי ניסיונות של העומדים מולי לפגוע במיצוב המקצועי שלי, על רקע היותי אישה, להגיב מהר ולהחזיר את הדברים למסלול המתאים. היום, לאחר 20 שנות ניסיון בענף, רוב האנשים שאני עובדת איתם ומולם מזהים שהשיח שאני מביאה לעבודה המשותפת שלנו מקצועי וענייני ואני כמעט ולא נתקלת בהערות שאינן במקומן או בניסיון לתת לי "הנחות" בשל היותי אישה. כשזה קורה, אני מגיבה מיד.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אני רוצה לנצל את הבמה הזו ולהגיד לנערות ונשים צעירות שאין אף זירה, מקצועית או חברתית, שלגברים יש בה יתרון על נשים. לכן אם יש לכן חלום אישי ומקצועי - אל תחכו לאישור מהסביבה, קחו אחריות ושליטה על חייכן וצאו להגשים אותו. בדרך לשוויון זכויות מלא, בל נשכח לנצל את ההזדמנויות הרבות הניכרות בדרכנו.

אסי לויתן בן עמרם. רונה טפר,
אסי לויתן בן עמרם/רונה טפר

"כל הצלחה אישית בעולם העסקים נשענת על עבודת צוות"

אסי לויתן בן עמרם, בת 44, סמנכ"לית פיתוח עסקי ושיווק דן נדל"ן מקבוצת התחבורה דן, נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: בתפקידיה הקודמים שמשה כסמנכ"לית נכסים בחברת רוגובין, כראש חטיבת הקניונים של אפריקה ישראל באירופה ומנכ"לית קניון פלאס פלורה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: מעולם לא הרגשתי פחות שווה או מוערכת רק מעצם היותי אישה. להיפך, תמיד הרגשתי שווה בין שווים. כשהתחלתי את קריירת הניהול שלי בגיל 26 כמנכ"לית קניון one plaza בבאר שבע, הייתי די חריגה בנוף. כמעט כל מנכ"לי הקניונים היו גברים בני 40 פלוס ולאחר קריירה צבאית. עושה טוב על הלב להגיע לכנסים וועידות ולראות כמה נשים בכירות יש היום בתחום.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: בתפקידי כסמנכ"לית פיתוח עסקי ושיווק אני נדרשת ליכולת ניהול מו"מ עם גורמים שונים בעולם הנדל"ן כדוגמת בעלי קרקעות, גורמים פיננסיים, נציגי רשויות ואחרים ועליי לפעול באופן שקול ומחושב מחד, אך מכיל וישיר המתנהל בגובה העיניים וללא אגו מאידך. אלו תכונות נשיות חשובות ויקרות ערך בעולם הנדל"ן.

עו"ד ענבל זכאי חורב - ראש מטה ומזכירת חברה מליסרון. רמי זרנגר,
עו"ד ענבל זכאי חורב - ראש מטה ומזכירת חברה מליסרון/רמי זרנגר

"מגדר הוא לא דבר מגביל"

עו"ד ענבל זכאי חורב, בת 44, ראש מטה ומזכירת חברה מליסרון וחברת הנהלה, נשואה עם 3 ילדים

הבחירה בעולם הנדל"ן: יש בו מכל העולמות, מסחרי, משפטי, שיווקי, תקשורתי ועוד. הוא מצריך ניסיון ומקצועיות לצד יצירתיות, חזון וראייה לטווח ארוך.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: מאז ומתמיד מצאתי את עצמי מתנהלת בעולם עבודה הנחשב לעולם גברי. להיות אישה מנהלת בעולם כזה דורש לפעמים להתאמץ יותר כדי להוכיח שאת שווה. האתגר הוא לא לתת לגבולות שהסביבה משרטטת לך להגדיר אותך או להגביל אותך. עם השנים ראיתי השראה בנשים רבות, והכרתי כאלו בשלבים שונים בחיי המקצועיים והאישיים. אני מוצאת השראה בכל אישה שמגשימה את עצמה בפן המקצועי ומצליחה לשלב חיים אישיים מלאים ומספקים.

עצה לצעירה בעולם הנדל"ן: כבר היום אני רואה בגאווה בבנותיי הצעירות את הנשים החזקות, הערכיות והמוצלחות שהן הולכות להיות. הדור הזה הוא דור אחר, במובן הטוב של המילה. זהו דור שלא מקבל תקרות זכוכית כחסם, ומבחינתן, אם הן רוצות - הכל אפשרי. אז המסר שלי לנערה הצעירה של היום, הוא שתמשיכי להאמין בעצמך ובעיקר - להגשים את עצמך. מגדר הוא לא דבר מגביל, ככל שתכירי את עצמך ואת היכולות שלך את תלמדי למנף אותן טוב יותר.

דקלה אסרף, ראש אגף קשרי קהילה בחברה הכלכלית ראשל"צ. יח"צ,
דקלה אסרף, ראש אגף קשרי קהילה בחברה הכלכלית ראשל"צ/יח"צ

"כל פרויקט זה האנשים לפני ואחרי הכל"

דקלה אסרף, בת 45, ראש אגף קשרי קהילה בחברה הכלכלית ראשל"צ נשואה עם ילד

הדרך אל התפקיד: זכיתי להיות מהקמת תחום קשרי הקהילה לפני 18 שנה, תחום שהיום אף פרויקט תשתית בשטח עירוני לא יוצא לדרך בלעדיו. במהלך השנים עבדתי בנת"ע, נת"א (נתיבי איילון) וכיום בחברה הכלכלית של ראשל"צ.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: רוב סביבת העבודה שלי מול ההנדסה היא בסביבה גברית, לעיתים אני האישה היחידה בחדר. עצם נוכחות אישה בחדר מייצר אפקטיביות גבוהה יותר, שכן אנו ממקדות את השיח, הסביבה לא זולגת לסגנון הומור שמאפיין חלק מקבוצות גברים. אני חייבת לומר שזוכה לשיח מאוד מכבד.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: היכולת הנשית לחבר בין אנשים ולייצר הסכמות, שבלעדיהם אין פרויקטים, או שגוררים עיכובים גדולים בלוחות זמנים וחריגה מתקציבים, עוזרת מאד בעולם הנדל"ן.

ליהי סונק מנכ"לית MEEX נדל"ן מקבוצת חצי חינם. יח"צ,
ליהי סונק מנכ"לית MEEX נדל"ן מקבוצת חצי חינם/יח"צ

"חלומות מתגשמים רק כשאת מציבה מטרות ועובדת עליהן בהתמדה"

ליהי סונק, מנכ"לית MEEX נדל"ן מקבוצת חצי חינם, נשואה עם 4 ילדים

הדרך אל התפקיד: נולדתי למשפחת קופרלי, המייסדים של קבוצת חצי חינם. בבית בו גדלתי נושמים וחיים יזמות ומסחר מאז שאני זוכרת את עצמי וכבר מגיל צעיר ידעתי שארצה להיות אשת עסקים ולהתעסק בעולמות הנדל"ן והמסחר שתמיד משכו אותי.

המשפחה והמשפחתיות תמיד היו במקום הראשון אצלי ותמיד מצאתי את הדרך לאזן בין העבודה בקרב המשפחה לבין המשפחתיות עצמה ולעשות את ההפרדה הכל כך חשובה.
בתוך הקבוצה בה גדלתי והתפתחתי, טיפסתי וצמחתי מלמטה, שלב אחרי שלב במטרה ללמוד ולהבין לעומק את העבודה. דווקא בשל היותי דור המשך, היה לי חשוב ללמוד את החברה מלמטה ולצבור ניסיון בשלל התחומים והמחלקות. בסופו של דבר החלטתי להתמקצע בתחום הנדל"ן, אליו מאז ומתמיד יש לי הרבה אהבה ותשוקה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: כאישה בעולם הבנייה הגברי אני מתמודדת עם לא מעט אתגרים יומיומיים. כחלק מהאמונה העסקית שלי אני משתדלת וכמעט תמיד עומדת בזה, לעשות הכל בחיוך. גם את הדברים הקשים והפחות נעימים כשכולנו פוגשים במסגרת העבודה, כשדברים נעשים עם חיוך הם לרוב נעשים טוב יותר. אני נהנית לקום כל בוקר לעשייה הנדלני"ת, למשרד, לעבודות הבניה בשטח, לפרויקטים חדשים שקורמים עור וגידים וכמובן, לצוות העובדים שאני מנהלת ועומד לצידי.

נולדתי למשפחה שגברים מנהלים את העסקים ביד רמה, אני מכבדת גברים ולומדת מהם המון על תעוזה, נחישות, יוזמה וכוח. השילוב של האלמנטים הללו יחד עם הנשיות שלי, הרכות והחיוך הגדול, זה חיבור שהוכיח עצמו בעבר ומוכיח עצמו בכל יום מחדש כמנצח.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אני מאמינה שיתרונות ניהוליים אינם קשורים באופן ישיר למגדר, אלא לכישורים והיכולות האישיות של אישה כמנהלת. אישה יכולה להיות מיומנת בתקשורת וביצירת חיבור עם צוות העובדים והלקוחות, יצירת חווית לקוח מעולה ובניית צוות עובדים מסוגנן ומקצועי אבל גם גבר באותה מידה. אני מאמינה שהמפתח להצלחה בתחום הנדל"ן הוא העמדת הלקוחות והצוות במרכז, ולכן אני מקדמת תחושת משפחה וכנות בחברה, לא רק כסלוגן אלא כחלק אמיתי מהתפיסה הניהולית שלי.

בתיה מזרחי. גשם החזקות,
בתיה מזרחי/גשם החזקות

"ההחלטה לעשות - ואז התמדה ונחישות"

בתיה מזרחי אלדד, בת 37, עלתה ממקסיקו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת גשם החזקות, נשואה עם ילדה

הדרך אל התפקיד: סמנכ"לית השיווק של החברה מיומה הראשון. צמחתי וגדלתי ביחד עם גשם, החל מפתיחת דף הפייסבוק. במסגרת תפקידי אני זוכה להשפיע לא מעט על תהליכים משמעותיים, פנים וחוץ ארגוניים. בגדול תמיד עסקתי בעולמות השיווק והמכירות. בתחילת הדרך של גשם, יוסי ושמגר קראו לי לדגל. לקח לי רגע לעכל שאני באמת לוקחת את התפקיד כי הכל היה ממש בחיתולים וזה היה ממש להתחיל מבראשית. אבל וואנס החלטתי להיות חלק, גשם הפכה להיות בית מבחינתי.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: עוד מהימים שהקמנו את חברת גשם, נשים היוו רוב בתפקידי המפתח בחברה. דבר שמסב לנו גאווה עד היום. הדרג הבכיר בקבוצה בנוי מסמנכ"ליות תפעול שירות תכנון כספים ושיווק. להיות אישה בעולמות גבריים היה מאתגר בעבר. היום עולם הנדל"ן כבר לא כ"כ גברי ואנחנו רואים יותר ויותר נשים פועלות בעולמות הנדל"ן. אני כאחת שגדלה עם בנים מבית רואה בזה משהו מאוד טבעי, מה גם שנשים מביאות מיומנויות וכלים שונים שתורמים לצמיחת הארגון בסופו של יום.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: באופן עקרוני אני יכולה לומר שהצלחתה של אישה וגבר בנויים בעיקר מההחלטה לעשות, ואז פשוט התמדה ונחישות .

אירית הופר בעלת חברת אינהאוס שיווק פרויקטים. מיכל בנדק,
אירית הופר בעלת חברת אינהאוס שיווק פרויקטים/מיכל בנדק

"הכל אפשרי, זה עניין של בחירה, החלטה והתמדה"

אירית הופר, בת 42, בעלת חברת אינהאוס שיווק פרויקטים, בזוגיות, אם לילדה

הדרך אל התפקיד: העוצמה משכה אותי לעולם הנדל"ן. אפשר לומר שבנדל"ן הכל קורה בגדול: הבניינים הגבוהים שמשאירים חותם בנוף עשרות שנים קדימה, פרויקטים בסכומים של מאות מיליונים וכמובן הרגע הזה שאני יודעת שעשיתי טוב לאנשים ועזרתי להם להתקדם בהחלטה החשובה בחייהם וסייעתי להם להגיע למקום שהם קוראים לו בית.

לעולם הנדל"ן נכנסתי בגיל 23, התחלתי בתחום התיווך ואחרי כחצי שנה, הבנתי שתיווך זה לא בשבילי, אבל במקביל נדבקתי ב'חיידק הבטונים' והתאהבתי בתחום. כך הגעתי לתחום שיווק פרויקטים חדשים. בתפקידי הראשון הייתי פקידת מכירות וכעבור שבועות ספורים כבר מכרתי דירות בפרויקטים ובגיל 28 קיבלתי את התפקיד הניהולי הראשון שלי בחברת אדירים ובהמשך, מנהלת מכירות ארצית של חברת א. דורי שהייתה בית ובית ספר מדהים עבורי ועד היום אני חבה לאנשים שם תודה ענקית הם חלק ניכר מההצלחה שלי. כשא. דורי נמכרה לפני קרוב לעשור, החלטתי לפנות לדרך עצמאית ופתחתי את החברה שלי, "אינהאוס שיווק פרויקטים".

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: מבחינה מקצועית, להיות אישה זה יתרון אדיר. היכולת של נשים לבצע מספר רב של משימות במקביל, והיכולת לשים את האגו בצד נובעות בעיני ממאפיינים נשיים ומאפשרים לי להצליח ולהיות מצוינת במה שאני עושה. המחיר הוא בעיקר אישי משפחתי, הקריירה שלי כשאשה עצמאית היא תובענית (אגב, כמו כל עצמאי במדינת ישראל) ואני מאוד משתדלת להיות נוכחת 100 אחוז בכל זירה, אם בבית עם הילדה או אם בעבודה אני מאמינה שאם כבר עושים משהו עושים אותו עד הסוף.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: הכל בראש. אל תקשיבי לקולות שאומרים לך שאת לא יכולה או לא מסוגלת. הכל אפשרי, זה עניין של בחירה , בחלטה והתמדה.

רוני חורש, סמנכ"לית השיווק של חברת אנשי העיר. טל גבעוני,
רוני חורש, סמנכ"לית השיווק של חברת אנשי העיר/טל גבעוני

"יש בכוחי לפרוץ מסגרות ותבניות"

רוני חורש, סמנכ"לית השיווק של חברת אנשי העיר, בת 39, נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: לנדל"ן הגעתי ממש במקרה, אחרי שנים שניהלתי מסעדות. אני מאוד אוהבת אנשים, וכשהתחלתי לעבוד במשרה זוטרה בחברת תדהר- כאחראית קשרי לקוחות, האהבה לאנשים שיחקה תפקיד חשוב. משם התקדמתי לתפקיד ניהול של תחום איכות השירות של הקבוצה, במסגרתו בניתי את אסטרטגיית השירות, המדיניות והמתודולוגיה הפנים ארגונית ועד שירות הלקוחות. דבר הוביל לדבר, וקיבלתי את ניהול תחום המכירות בחברה. לאורך כל הדרך מה שדחף אותי הוא הרצון להתפתח ולהתקדם ולקחת על עצמי תחומי אחריות נוספים. לחברת אנשי העיר הגעתי לפני שנתיים, ובה אני אחראית על תחום השיווק, מכירות וקהילה ונהנית מאוד ממה שאני עושה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: אני לא רואה את זה כ-"קשיים" אלא כאתגרים. נדל"ן רק נראה תחום גברי, כי בניית מבנה נתפשת כעבודת כפיים. בסופו של יום- כדי למכור דירה, צריך להבין את מכלול הצרכים של הלקוח שעושה את העסקה הגדולה והמשמעותית בחייו, דבר שמערב רגשות, ובתור אשת מכירות, אני צריכה לדעת ולהבין את הצרכים הללו בצורה הכי רכה, מתחשבת ולגייס את כל האינטליגנציה הרגשית שיש בי. וזה הכוח שלנו כנשים. אנחנו נדרשות לפתרון קונפליקטים ואני חושבת שיש בנו את הכוח לעשות את זה בצורה אחרת מגברים. אני שמחה לומר שאנחנו רוב נשי מובהק בהנהלת חברת אנשי העיר".

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: כל הזמן תדחפו את עצמכן קדימה ואל תפחדו ממסגרות או מתבניות שרוצים להכניס אתכן אליהן. יש בכוחכן לפרוץ אותן.

דוריס פיטילון. ניר אריאלי,
דוריס פיטילון/ניר אריאלי

Dare To Try

דוריס פיטיליון, בת 31, סמנכ"לית טכנולוגיות (CTO) בחברת FAROPOINT להשקעות בנדל"ן לוגיסטי בארה"ב

הדרך אל התפקיד: כמו כל הדברים הטובים - מקריות. ממש במקרה פגשתי את מנכ"ל החברה במפגש חברים שחברה טובה שכנעה אותי להגיע אליו. לא הכרתי את תחום הנדל"ן יותר מאדם ממוצע, אך לאחר שעתיים של שיחה על כוס יין, הבנתי את גודל ההזדמנות של שילוב טכנולוגיה בתעשייה ישנה ושמרנית שרובה עדיין לא עברה טרנספורמציה דיגיטלית. לאחר מכן ההחלטה הייתה קלה - ללמוד את עולם הנדל"ן ולהבין כיצד משנים תעשייה שכבר קרוב למאה שנה מתנהלת באותה צורה, פחות או יותר, באמצעות טכנולוגיה. כל זאת, מתוך חברה שמורכבת מאנשים יוצאי דופן שהגיעו להישגים מרשימים מאוד בעולם העסקי ובכל זאת לא מפחדים לערער על הקיים ולאתגר את עצמם ואת התעשייה.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: אני דווקא רואה את זה כהזדמנות ויתרון יותר מאשר קושי. ה-"שונה" תמיד מביא איתו פרספקטיבה ייחודית, גישות חדשות לתהליכים או אתגרים. בעולם הנדל"ן שנחשב מאוד גברי, הגישה הנשית היא מאוד בולטת, יש לנו לרוב נקודת מבט ודרך פעולה שונה באופן חיובי. בסופו של יום, אני מאוד מאמינה שמקצועיות היא שם המשחק, יכול להיות שבשנייה הראשונה של שיחה גבות יורמו, או בכניסה הראשונית לאולם מלא אנשי נדל"ן המבטים קצת ינעצו, אך אני מאמינה כי בסופו של דבר הערכה נובעת ממקצועיות. לשמחתי, בשנים האחרונות אני רואה יותר ויותר נשים במשרות ניהוליות בכירות בכלל ובפרט בעולם הנדל"ן, גם בפארו-פוינט יש לנו לא מעט נשים בתפקידי מפתח בחברה.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: Dare To Try, בשביל לעשות דברים גדולים צריך את התעוזה לנסות, לשאוף גבוה ולהתמיד בדרך הקשה.

ציפי וינר, מנכ"לית קן התור. יח"צ,
ציפי וינר, מנכ"לית קן התור/יח"צ

"אין דבר העומד בפני הרצון"

עו"ד ציפי וינר, בת 38, מנכ"ל קן התור יזמות והתחדשות, גרושה עם 2 בנים

הדרך אל התפקיד: סיימתי לימודי משפטים כמצטיינת דיקן והתחלתי התמחות במשרד גולדמן ארליך, שמתמחה בעיקר בנדל"ן. עם סיום ההתמחות המשכתי במשרד כיועצת משפטית חיצונית לחברת אספן גרופ. לאחר מספר שנים עברתי לעבוד בחברת אספן כמנהלת נכסים ושיווק מתוך רצון להיות בקדמת הבמה ובליבת העניין. מהעבודה באספן שהייתה מגוונת ומעניינת הרגשתי שמצאתי את הייעוד שלי והרגשתי שהחוזקות שלי באות לידי ביטוי בעיקר בתחום העסקי וכמובן שהידע המשפטי שלי תמיד שירת אותי. בתפקיד הנוכחי אני משמשת כמנכ"לית חברת היזמות של קבוצת קן התור. אני מביאה איתי לתפקיד שנים רבות של ניסיון בניהול נדל"ן בחברות ציבוריות ופרטיות.

מעולם לא חששתי לעבור בין תפקידים, לפתח מגוון של יכולות לעבוד יחד ותחת אנשים שונים כי מכל מנהל ומכל תחום למדתי דברים אחרים. הדרך שלי עד לתפקיד הנוכחי הייתה ארוכה ומעניינת והגעתי אליו עם ידע מגוון החל מקמעונאות דרך מגורים ועד למלונאות.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: מעולם לא הרגשתי שאני נאבקת כאישה בעולם עסקי של גברים. זכיתי שגדלתי במשפחה בת 6 אחיות שהנושא הזה של להיות אישה בעולם העבודה לא הייתה לו כל משמעות עבורנו. גדלתי במושב בית מאיר וכולנו עזרנו בעבודות הלול כבר מבית הספר היסודי. הבסיס ליכולות שלי ולמוסר העבודה הגבוה שלי, הגיע מהעבודה בלול, שם עוד לפני ארוחת הבוקר דאגנו להאכיל את התרנגולות המטילות.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: אין דבר העומד בפני הרצון. זה אומנם נשמע קלישאתי, אבל עם השנים למדתי שכל מה שרוצים, אפשר לעשות. דוגמה לכך היא שלמרות שמאז ומתמיד הייתי מאוד עסוקה, בשנים האחרונות - במקביל לקריירה התובענית שלי ולגידול הילדים - אני מקפידה לשלב בחיי היום יום שלי עשייה למען הזולת וכן אימונים פונקציונליים בכל יום, כשאני מתאמנת שעתיים בשעות הבוקר המוקדמות.

שירה תם מנהלת חטיבת השמירה על הקרקע. ברונו שרביט,
שירה תם מנהלת חטיבת השמירה על הקרקע/ברונו שרביט

"אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה" (פרקי אבות)

עו"ד שירה תם, מנהלת חטיבת השמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, אם ל-5

הדרך אל התפקיד: התחלתי במחוז ירושלים בתור יועצת משפטית משם עברתי להיות יועמ"ש חטיבת השמירה וכיום המנהלת של החטיבה שמונה כ-60 מפקחים, מתוכם 2 נשים בלבד. במסגרת תפקידי כמנהלת חטיבת השמירה אנו אמונים על שמירת קרקעות המדינה מפני פלישות והפרות מבצעים מבצעי הריסות בהיקפים של אלפי הריסות בשנה, איתורים של פלישות חדשות בקרקעות המדינה באמצעות אמצעים טכנולוגיים ומערכות AI משוכללות וכו'.

מיכל כהנא-לוי, סמנכ"לית ויועצת משפטית. תמיר לוי,
מיכל כהנא-לוי, סמנכ"לית ויועצת משפטית/תמיר לוי

"תמיד תנסי, מקסימום תצליחי"

מיכל כהנא-לוי, בת 48, סמנכ"לית ויועצת משפטית בחברת ICR ישראל קנדה ראם החזקות בע"מ, נשואה עם 3 ילדים

הדרך אל התפקיד: בשנת 1999 התחלתי את דרכי המקצועית כעו"ד במשרד עו"ד אגמון צבי ושות'. לאחר כעשר שנים מדהימות בהן ליוויתי, בין היתר, פרויקטי נדל"ן כעורכת דין חיצונית, החלטתי לעבור לצד העסקי והצטרפתי לקבוצת חברות הנדל"ן 'אאורה'. באאורה שימשתי כיועצת משפטית ראשית, ניהלתי את המחלקה המשפטית וכיהנתי כחברת הנהלה. התפקיד המשפטי מנקודת המבט היזמית שונה לחלוטין מהתפקיד המשפטי מנקודת המבט של עורך דין חיצוני. מערך השיקולים שונה, רחב יותר, ודורש חשיבה המשלבת בין שיקולים עסקיים לשיקולים משפטיים. לאחר שבע שנים וחצי של עשיה ענפה ומאתגרת, החלטתי לעבור לאתגר הבא והצטרפתי לקבוצת 'מנרב' שם שימשתי כיועצת משפטית ראשית. לימים, כשהזרוע היזמית, 'מנרב פרוייקטים', נרכשה על ידי קבוצת ישראל קנדה וקבוצת ראם, נעניתי לבקשת הרוכשות להצטרף אליהן לדרך וכיום אני מכהנת כסמנכ"לית ויועצת משפטית של החברה ששינתה את שמה ל- ICR ישראל קנדה ראם החזקות. מאז אני בתפקידי הנוכחי.

איך זה להיות אישה בעולם בנייה גברי: בתחילת דרכי, מצאתי את תחום הנדל"ן כתחום גברי מאוד. ברוב הפעמים הייתי האישה היחידה סביב השולחן כאשר הסובבים כלל לא מדברים איתי, אלא מעלי, עד שהבינו שאני הגורם שמצוי בלב קבלת ההחלטות. היום, אחרי הרבה שנים של עשייה נדל"נית בעסקאות הגדולות והמורכבות במשק, אני יכולה לומר שנשים לא נופלות במקצועיותן מגברים באף תפקיד ותחום. האמת היא, שאולי נראה כלפי חוץ שתחום הנדל"ן נשלט על ידי רוב גברי, אבל בפועל, הכוח המניע מאחורי חלק ניכר מהעשייה נדל"נית בישראל הוא למעשה - נשי. כך, אני גאה לעבוד בחברת ICR בה שדרת הניהול מורכבת מרוב נשי. לצידי בשולחן ההנהלה יושבת סמנכ"לית כספים, סמנכ"לית תכנון, סמנכ"לית שיווק ואני על הייעוץ המשפטי. סך הכל 4 נשים דומיננטיות, איכותיות ומקצועיות, לצד עוד שלושה גברים. אני רואה אותנו כ-"חוד החנית" של החברה.

עצה לאישה בעולם הנדל"ן: מעבר למקצועיות ולניסיון שאנו מביאות איתנו, היתרונות שלנו כמנהלות הן השימוש באינטליגנציה רגשית שבדרך כלל אנחנו ניחנות בה, לצד העדר אגו שבדרך כלל אינו מנת חלקנו. כך למשל, היום, מרבית העשייה הנדלנ"ית בכלל, וגם אצלנו ב- ICR, היא התחדשות עירונית. בתחום זה היתרונות הנשיים מורגשים ביתר שאת, שכן 90% מהעבודה היא פסיכולוגיה והבנה של הצד האחר - בעלי הדירות שהם השותפים שלנו לדרך הכל כך חשובה הזאת בשיקום שכונות מגורים.

נוסף על כך, מניסיוני כמנהלת של נשים, הן תמיד בעלות כתפיים רחבות, מלאות מוטיבציה להוכיח את עצמן ולהצליח. עצוב לי מאוד לראות שבממשלה הנוכחית שלנו יש רק 6 שרות מתוך 30, וכל מנכ"לי המשרדים הממשלתיים הם גברים. כולי תקווה שהעדר נוכחות נשית בממשלה לא תחלחל לעולם העסקי, ואני קוראת לחברותי הנשים, רוצו קדימה! תסתערו! תנסו! מקסימום תצליחו.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully