וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחה של כמחצית: משקיעי הנדל"ן בורחים מהשוק בישראל?

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 16:42

תמורות משמעותיות בשוק הנדל"ן הישראלי: מבדיקה שנערכה בכ-90 פרויקטים בפריסה ארצית, עולים שינויים מהותיים בתמהיל רוכשי הדירות בחודש וחצי הראשונים של 2023, המשקפים את מצב השוק כולו | בלעדי

משקיעי הנדל"ן בורחים? מבדיקה שערכה חברת אלדר שיווק בכ-90 פרויקטים שהיא משווקת בפריסה ארצית, עולים שינויים מהותיים בתמהיל רוכשי הדירות בין ינואר-פברואר של 2022 לחודש וחצי הראשונים של 2023.

המגמה הבולטת הראשונה היא צניחה בפעילות משקיעי הנדל"ן, ממש כפי שמשתקף גם בנתונים החודשיים שמפרסמת הכלכלנית הראשית באוצר.

כך, אם בינואר-פברואר 2022 תפסו משקיעי הנדל"ן נתח של 29% מהעסקאות במשרדי המכירות של אלדר שיווק, אזי בחודש וחצי האחרונים משקלם צנח בכמעט חצי ל-14% בלבד.

משקיע נדל"ן להב פיתוח מנהלים. ShutterStock
ברקע העלאת מס הרכישה והרפורמה במערכת המשפט/ShutterStock

ברקע, כמובן העלאת מס הרכישה שנכנסה לתוקף בנובמבר 2021 והרחיקה משקיעים רבים מהשוק, וגם הרפורמה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה ונותנת את אותותיה.

לדברי מנכ"ל אלדר שיווק רוני כהן, "שנת 2023 בשוק הדיור צפויה להיראות אחרת לגמרי מהשנה הקודמת, לאור אירועי מאקרו משמעותיים שמכוונים את השוק. אם חשבנו שמס הרכישה היה מהלומה למשקיעי הנדל"ן, באה עליית הריבית ועכשיו גם הרפורמה המשפטית ומוציאה עוד יותר את הרוח ממפרשי המשקיעים. להערכתי נמשיך לראות גם בהמשך השנה ירידה במשקלם מכלל הרכישות".

20% יותר מצמצמים

המגמה השנייה העולה מבדיקת אלדר, היא זינוק משקלם של מצמצמי הדיור מסך הרוכשים בין תחילת 2022 לתחילת 2023. מדובר לרוב בזוגות שילדיהם עזבו את הקן והם מוכרים נכס גדול כמו צמודי קרקע או דירות גדולות לטובת יחידת דיור קטנה יותר. משקל מצמצמי הדיור מכלל העסקאות במשרדי אלדר שיווק עמד מתחילת השנה על 45% - זינוק חד לעומת נתח של 20% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

"העלייה בנתח השוק של מצמצמי הדיור מעניינת" אומר רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק. לדבריו, מדובר באוכלוסייה שעליית הריבית פחות משפיעה עליה מכיוון שרובם לא לוקחים משכנתאות. נוסף על כך גם עליית מחירי הדיור פחות מדברת אליהם כי הם מוכרים נכס גדול ויקר יותר שגם מחירו לפחות על הנייר עלה בשיעורים נאים. במקביל אנו רואים בשבועות האחרונים הצעות המאפשרות לסגור עסקה בתנאים טובים גם בדירות הפרימיום החביבות על מצמצמי דיור כך שמבחינת מצב השוק זה נראה שחלק נכבד מקהל זה מזהה עכשיו זמן טוב לסגור עסקאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק. אייל יצהר,
רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק/אייל יצהר

הבדיקה העלתה גם מגמות אחרות ובהן ירידה ברכישות הזכאים או רוכשי דירה ראשונה - מנתח של 23% בתחילת 2022 לנתח של 17% בתחילת השנה הנוכחית. כהן מעריך כי חזרתן של ההגרלות במסגרת התוכניות הממשלתיות (דירה בהנחה, מחיר מטרה וכו'), לצד עליית הריבית, מובילות צעירים רבים להמתין על הגדר להגרלות, ואופן בכללי למצב של המתנה בגלל המצב.

באשר למשפרי הדיור, הבדיקה של אלדר לא הצביעה על שינויים משמעותיים במשקלם בין שתי התקופות, והוא עמד על ממוצע של 24%.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully