וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם דירה בפרויקט הזה? החברה תשלם קנס של 4.8 מיליון שקל

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 12:30

לאחר סיום ההליך המינהלי, קבע ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון כי החברה מכרה דירות וגבתה כספים מעשרות רוכשים מבלי להבטיח את כספם על פי חוק. באיזה פרויקט מדובר?

שיתוף פעולה בין משרד הבינוי והשיכון והפרקליטות הביא בסיומו לחשדות כי חברת ברכת השמש בע"מ ביצעה עבירות חוק מכר בפרויקט ברחוב שפת אמת 8 בבית שמש.

בהמשך לכך, ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון דיווח היום (א') כי לאחר סיום ההליך המינהלי מול החברה - החליט להטיל עיצום כספי בסך 4.8 מיליון שקל על חברת "ברכת השמש" בגין גביית כספים רבים מעשרות רוכשים, לכאורה, מבלי להבטיח את כספם, כפי שמורה החוק.

משרד הבינוי והשיכון מציין כי הפרקליטות פועלת בהליך פלילי מקביל מול גורמים רבים המעורבים בפרויקט, ובהם בעלי החברה ובכירים לשעבר בעיריית בית-שמש.

עם סיום ההליך המינהלי נקבע כי על אף טענת החברה, שלא מכרה דירות, נמצא כי אכן התקיימה מכירה בדרך של צירוף הרוכשים לעמותות. כמו כן, קבע הממונה כי החברה היא היזם האמיתי של הפרויקט ובהתאם חל על החברה חוק המכר הקובע את הדרכים בהן יש לגבות את כספי רוכשי דירות.

מאחר והחברה לא עמדה לכאורה בהוראות החוק ולא שכנעה את ממונה חוק המכר כי היא איננה מוכרת דירות, הוטל עליה, כאמור, עיצום כספי בגובה של 4.8 מיליון שקל.

בנייה. ShutterStock
קניתם דירה בפרויקט הזה? החברה תשלם קנס של 4.8 מיליון שקל/ShutterStock

במסגרת כתב ההחלטה ציין המומנה כי "אין אפשרות לקבל כמובן מאליו את האופן שבו הגדירו הצדדים לעסקה את ההסכם ביניהם, ויש לבחון את הדברים על פי מהותם האמיתית. לולא כך היה הדבר, כל הסכם הכולל כותרת אשר אינה 'מכר דירה', לכאורה, היה מקבל פטור אוטומטי מחוק המכר, ללא תלות במהות המשפטית של ההסכם אשר נקבעת על פי ההסדרים שבו. תוצאה כזו לא ניתן לקבל".

עוד הוסיף הממונה וכתב כי "לא ניתן לקבל את טענת המוכרת כי לא נמכרו דירות, אלא רק ''זכות למגורים'' בלבד, שכן כלל הנסיבות מראות אחרת, לרבות אישורי החברות לפיהם הוקנו לרוכשים זכויות בדירות מסוימות, עם מחיר סופי, אשר נראה כתואם את מחירי הדירות בשוק אותה העת".

"נוסף על כך, פער הכוחות הגדול בין רוכש למוכר דירה, כעולה מהמסמכים שאוזכרו לעיל, יכול להביא למצב של הסכמים אשר נחתמים בין צדדים ואינם משקפים את רצונו של הרוכש ובמקביל - נוגדים את הוראות החוק. טענה הנוגעת לקבלת כספים בשווי מלא של מחיר דירה אך ללא העברה של הזכות בה לרוכש, ובכך פטורה המוכרת מכלל חובות ההגנה המוטלות עליה בחוק, אינה יכול להתקיים במקביל לחוקי המכר אשר מטרתם להגן על רוכשי דירות, גם אם זאת שיטת המוכרת המסמכים עליהם הרוכשים חתומים - מעידים אחרת. חוק המכר הינו חוק קוגנטי ובכך, לא ניתן להתנות על זכויות הרוכשים. בהתאם לכך- הח"מ דוחה טענת הגנה מרכזית זו של המוכרת".

בהמשך לכך, ממונה חוק המכר, עמית גריידי, מוסר כי "מוכרי דירות, אשר פועלים בניגוד להוראות חוק המכר, מסכנים את כספי רוכשי הדירות, אנו פועלים בכל העת למגר תופעות אלו. עמידה בהוראות החוק מחזקת את הרוכשים והמוכרים כאחד. בימים אלו אנו מנהלים חקירות ובדיקות נוספות ואת תוצאותיהן נפרסם בהקדם במטרה לשמור על ציבור רוכשי הדירות".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "אני מברך על שיתוף הפעולה בין משרד הבינוי והשיכון לבין הפרקליטות במשרד המשפטים. שיתוף פעולה זה הינו מכפיל כוח משמעותי בכל הקשור להגנה יעילה ואפקטיבית על רוכשי הדירות וכספיהם. המשרד פועל בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת למצב שוק בטוח עבור רוכשים. אני פונה אל הציבור, במידה ויש לכם שאלות בתהליך רכישת הדירה פנו אל אגף ההגנה על רוכשי הדירות לסיוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully