וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו זוכר את התוכנית להסבת שטחי תעסוקה למגורים?

רנית נחום-הלוי

עודכן לאחרונה: 2.3.2023 / 17:39

החוק להסבת שטחי תעסוקה למגורים אמור לספק אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש ולהגדיל את ההיצע בצורה שתתן תחרות למחירי הדיור הגבוהים. מה קרה מאז שהחוק אושר לפני כשנתיים? הוקמה ועדה. וזהו | בלעדי

"אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש": זוכרים את התוכנית להסבת שטחי תעסוקה למגורים שקידמה שרת הפנים לשעבר אילת שקד? מסתבר כי על אף שהתוכנית אושרה באוקטובר 2021, עד היום לא התכנסה הוועדה האחראית על הנושא ולכן לא הוגשה ולא נידונה שום תוכנית אחת לשינוי ייעוד.

האם זה משום שהתעוררו ביקושים לשטחי משרדים ומסחר? ספק גדול, בהתחשב במצב ההייטק הישראלי. אז מה הסיפור?

נחזור אחורה: באוקטובר 2021 אושרה בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הצעת החוק להסבת שטחי תעסוקה למגורים. אישור הצעת החוק פורסם בקול גדול ושרת הפנים דאז גם אמרה: "אנחנו במרוץ להלביש את המדינה בשמלת בטון ומלט. החוק שהועבר היום בוועדת הפנים הוא בשורה אדירה, שתספק בטווח זמן הנראה לעין אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש". זה עוד לא קורה.

הנה, הצעת החוק אושרה - יוצאים לדרך? לא בדיוק

כחצי שנה לאחר אישור החוק בוועדה הקימה המועצה הארצית את ועדת המשנה 'לעניין תוכניות מפורטות', לפי סעיף 6 ה' לחוק התכנון והבנייה, ונקבע כי עניינה הוא שינוי ייעוד מתעסוקה למגורים או הוספת שימושי מגורים במגרשים המיועדים לתעסוקה.

עוד נקבע באותה החלטה על מינוי 11 חברי ועדה, 6 מהם נקבעו ע"פ חוק וחמישה נוספים יהיו: ראש עיריית באר שבע, ראש המועצה המקומית זמר, ראש המועצה האזורית לב השרון, נציג ארגון הגופים הציבוריים, ונציג המהנדסים והאדריכלים.

הצהרת יו"ר הבית היהודי, איילת שקד בכפר המכבייה 25 באוקטבר 2022. ראובן קסטרו
איילת שקד: "להלביש את המדינה בשמלת בטון ומלט"/ראובן קסטרו

באותה החלטה נקבע גם על-ידי המועצה הארצית, כי לוועדת המשנה יהיו כל הסמכויות הנתונות לוועדה מחוזית לעניין תוכניות מפורטות שעיקרן שינוי ייעוד מתעסוקה למגורים או הוספת שימוש מגורים במגרשים המיועדים לתעסוקה, כאמור. עוד הובהר באותו הזמן כי ועדת המשנה הוקמה כהוראת שעה וסמכותה תחול רק לגבי תוכניות שהוגשו אליה עד דצמבר 2026.

בפועל, מאז ועד היום הוועדה כלל לא התכנסה, ועל-כן כלל לא נעשה שימוש במנגנון שנקבע לצורך שינוי ייעוד והגדלת מספר יחידות הדיור למגורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מדובר הזדמנות מעניינת - שיש לנו עוד 3 וחצי שנים לנצל

"מדובר בוועדה חדשה במועצה הארצית, שרוב הציבור לא מודע לקיומה, שתכליתה היחידה היא המרת שטחי תעסוקה ותוספת שטחים למגורים", מסבירה עו"ד אורטל דוידיאן גדעוני, ממשרד עורכי דין ענת בירן.

"הקמת הוועדה משקפת את רצון המחוקק להוסיף שטחי מגורים בטווח הקצר. מדובר בוועדה ייחודית שיש להניח שמציעה הליך מהיר יותר לאישור התוכניות מבלי "להמתין בתור" אצל הוועדה המחוזית. מניסיון, לציבור לוקח זמן להפנים וליישם הליכים תכנוניים, ראו למשל תמ"א 38, ועוד תיקונים בחוק ותקנות, אבל, חשוב שהציבור יכיר ויידע שייתכן שיש כאן הזדמנות מעניינת.

עוד, אומרת בירן, כי "חשוב לציין שמדובר בהוראת שעה לחמש שנים בלבד, כאשר שנה וחצי מתוכן כבר חלפו. אז לפעמים כדאי להזדרז ולנצל את היתרונות בחוק התכנון והבניה לפני פקיעתם".

תגובת מינהל התכנון: הועדה תוקם בקרוב

ממינהל התכנון נמסר בתגובה ל'וואלה נדל"ן': "מינהל התכנון נערך לכנס את הוועדה בעת הקרובה, ולאחר שיוגשו תוכניות על פי חוק. זאת, לאחר שהתקיימו במשך חודשים מאז הוקמה הוועדה, ישיבות פרה-רולינג עם הגורמים הרלוונטיים בכל יוזמה, כולל הרשות המקומית, כדי למזער מחלוקות וחסמים לטובת קידום מהיר של התוכניות בוועדה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully