וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעד המסוכן שיביא שיביא לעלייה במספר תאונות העבודה

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 2.3.2023 / 13:17

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, בטור אישי על המצב החמור בענף הבנייה

עבודות הרכבת הקלה בציר ז'בוטינסקי, 29 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים בפעולה/ראובן קסטרו

ממשלת ישראל החליטה להחליש את העבודה הישראלית. אין הסבר אחר לכך שמאפשרים לחברות ענק מחו"ל, שהביאו לכאן עובדים לטובת פרויקטים של תשתיות, להישאר אותם כאן ולהפוך לעובדים קבועים. הדבר קורה באישור ממשלה, בעידוד חברות ענק מחו"ל, ומי שמשלם את המחיר הם הישראלים בענף הבניין והתשתיות.

הנזק למשק הישראלי בכלל ולענף הבניין בפרט הוא אדיר.

זה התחיל לפני מספר שנים. הממשלה עודדה חברות בינלאומיות להתמודד על מכרזי תשתיות גדולים, וחלק מהעסקה היה שאותן חברות בינלאומיות יכולות להביא את העובדים שלהן מסין, לטובת ביצוע מהיר יותר של הפרויקטים, ובין היתר בטענה שאין בישראל מספיק עובדים עם הכשרות מתאימות.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

רשות האוכלוסין וההגירה התירה לחברות ביצוע מסין לעסוק בתיווך כח אדם לענף הבניין והתשתיות ובפועל להפוך לחברות כח אדם. משנת 2015 יש היתר לחברות סיניות להתמודד על מכרזים של תשתיות ובנייה, וזאת בניגוד להבטחות וההתחייבויות של ממשלות ישראל לתת עדיפות לחברות ישראליות ולעשייה הישראלית.

כעת המצב חמור הרבה יותר. אותן חברות מסין, שהגיעו לכאן לצורך בנייה וביצוע פרויקטים גדולים, סיימו את הפרויקטים ומצאו את עצמן בארץ עם אותם עובדים, והן החליטו להפוך בפועל לחברות כח אדם. הן לא עומדות בסטנדרים להקמת חברות כח אדם זר ועוסקות ממש בסחר עובדים לכל המרבה במחיר. אותן חברות מביאות עובדים סינים ומנתבות אותם לחברות אחרות. לא לצורך הזה הביאו אותן, אך ממשלת ישראל, דרך רשות ההגירה, נתנה להן היתר עיסוק בכח אדם.

כל זה קורה במקביל לעידוד העסקת עובדים דרך חברות כח אדם, ולא בהעסקה ישירה. מדובר בצעד מסוכן, שיביא לעליה במספר תאונות העבודה ויפגע קשות בתנאי העסקתם של העובדים. חברות כח אדם אלו אינן מקצועיות ועוסקות אך ורק בתיווך של עובדים, כשהשורה התחתונה החשובה להן היא הרווח ולא טיב העבודה ובוודאי לא הבטיחות.

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
אף אחד אינו יודע האם אותם עובדים מקבלים את התנאים והזכויות המגיעים להם/ראובן קסטרו

בשנים האחרונות גילינו עשרות מקרים של תעודות מזויפות, עובדים ללא הסמכה שמפעילים ציוד כבד או מנופים ואתתים שאינם דוברי עברית. חברות אלו מעסיקות אתתים ללא הכשרה לבטיחות ללא שפה ובניגוד לחוק ובשיתוף פעולה מוסווה עם קבלנים. כל המקרים קרו כשחברות כח אדם מעורבות בתהליך.

זו שערורייה שגוררת אחריה סכנת חיים אמיתית ופגיעה קשה בחוזקו של המשק בכלל ובענף הבניין והתשתיות בפרט.

אנחנו נילחם בתופעה הזו. למען מדינת ישראל, למען הבטיחות, למען המשק ולמען העובדים.

אני מקים קול צעקה שבמקום שהמדינה תעשה סדר בכל הבעיות הקשות שיש בענף היא מצד אחד נותנת לטיפה ומצד שני בעיטה לכל אלו שמנסים ועושים הכל כדי להסדיר את הענף. זו עוד שערורייה נוספת של מנהל ההסדרה והאכיפה ומינהל הבטחות שנותנים לזה יד, כשאף אחד אינו יודע האם אותם עובדים מקבלים את התנאים והזכויות המגיעים להם במסגרת ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה, ולמעשה נוצר אי שוויון ותחרות, דבר הפוגע הן בעובדים והן בחברות הישראליות שפועלות לפי דין.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully