וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר בועדת כספים: דיון על החוק שמסכן את עתיד הבנייה בישראל

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 17:51

ועדת הכספים תתכנס מחר לדיון דחוף על החוק שלא תוקן משנת 1993 ומסכן את עתיד פרויקטי הבנייה בישראל. "המדינה מתמקדת בתכניות להגברת ההיצע - ומזניחה מזה שלושה עשורים את שורש הבעיה"

בקריאה דחופה, יתכנס מחר (ב') בוועדת הכספים בכנסת דיון דחוף בנושא המחסור הצפוי בחומרי גלם לבנייה, אשר על פי הועדה, "ישפיע על המחירים ועל קצב הבנייה בישראל".

הדיון, בהובלת חברי הכנסת ינון אזולאי, יוסף עטאונה ונוספים, מתרחש על רקע ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר על ידי המועצה הארצית, שדחתה את תוכנית הרחבת מחצבת "גולני" שבצפון, אחת המחצבות הגדולות בישראל המפיקה 4-5 מיליון טון בשנה.

"בזמן שהמדינה עוסקת בהובלת תוכניות רחבות להגברת היצע הדירות והנדל"ן, היא מזניחה מזה שלושה עשורים את שורש הבעיה - מחסור הולך וגובר בחומרי הגלם לבנייה", מציין אורן הרמבם, מנהל איגוד תעשיות מוצרי הבנייה והצריכה בהתאחדות התעשיינים.

אתר בנייה בעיר אשקלון. ShutterStock
"על פי נתוני הלמ"ס, מחירי החצץ התייקרו ב-65% מאז 2010, וב-17% בשנתיים האחרונות"/ShutterStock

עוד, אורן מוסיף כי "על פי נתוני הלמ"ס, מחירי החצץ התייקרו ב-65% מאז 2010, וב-17% בשנתיים האחרונות. בהתחשב בכך שהחצץ מהווה מרכיב משמעותי בייצור בטון המשמש לבנייה ולתשתית, יש לכך השפעה על עליית מחירי הדירות ועל התייקרות עלות בניית תשתיות. אם המחסור יחמיר, ייגרמו עיכובים בהשלמת פרויקטי דיור ותשתית".

במשק הבנייה בישראל מדגישים כי המחסור הכבד הוא תוצר ישיר של חקיקה משנת 1993, חוק חובת מכרזים על ענף מחצבות הישראלי.

לפי אורן הרמבם, אי התאמתו של החוק לאופייה של התעשייה וחומרי הגלם המשמשים אותה, הביאו לכישלון בהוצאת מכרזים למחצבות חדשות, וקושי בהפעלה של מחצבות קיימות. "בפועל, החל מכניסת החוק ועד היום, לא תוכננה ולא נפתחה ולו מחצבה אחת", הוא אומר.

"מדינת ישראל תפתח תלות כלכלית-אסטרטגית בחומר גלם בסיסי ביותר"

למעשה, קריאה מיידית לטיפול במחסור הכבד בחומרי גלם וסימונו כגורם המסכן הוצאת פרויקטי בנייה ותשתיות לפועל, עלתה כבר בשנת 2020, בדו"ח שערך מבקר המדינה.

ע"פ הדו"ח, מדינת ישראל אינה הכשירה היקף ראוי של מחצבות ואתרי חציבה במהלך העשורים האחרונים, וזאת יוביל לכך שעד 2040 מחסור חומרי הגלם בישראל צפוי לעמוד על כ-670 מיליון טון. "על פי ההערכות, חומרי הגלם ביו"ש ושטחי הרשות הפלסטינית, צפויים עד לשנת 2025 לתפוס נתח של כ-70% מהשוק הישראלי. מצב זה יוביל לכך שמדינת ישראל תפתח תלות כלכלית אסטרטגית, בחומר גלם בסיסי ביותר", מציין הרמבם.

בהתאחדות התעשיינים צפויים לעלות שורה של המלצות לטיפול בסוגייה במסגרת הדיון בועדת הכספים, בהן שינוי משטר המדיניות לנושא כרייה וחציבה, שינוי חוק חובת המכרזים מלפני שלושה עשורים ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully