וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשליש מהחברות העוסקות בענף הנדל"ן נמצאות בסיכון גבוה"

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 17:40

הריבית הגבוהה, הירידה במספר הדירות שנמכרות, רמת הסיכון בו נמצא הענף ועוד: פורום Duns 100 השנתי של בכירי ענף המשפט בתחום הנדל"ן עסק בכל הנושאים הבוערים על סדר היום

פורום Duns 100 השנתי של דן אנד ברדסטריט לבכירי ענף המשפט בתחום הנדל"ן, נערך ביום שלישי האחרון (21/02) בהנחיית העיתונאית עו"ד דפנה שחר, במסגרתו דנו הבכירים בנושאים הבוערים שעל סדר היום המקצועי, בראשם השפעת חוק ההסדרים, חלופת שקד, התחלות הבנייה למגורים בישראל והמחסור המתמשך בהיצע הדירות, פרויקטי התחדשות עירונית כעיקר התחלות הבנייה בישראל, הירידה המשמעותית במספר הדירות שנמכרו שנובעת מהתייקרותן, ירידת מדד תשומות הבנייה למגורים, רמת הסיכון הגבוהה של הענף ועוד.

לדברי שילה זברו וייס, מנהלת מחלקת Duns 100: "אנו עדים כיום למחסור מתמשך בהיצע הדירות המגיע לכ-100 אלף דירות. המחסור המתמשך בהיצע אל מול ביקושים גבוהים ששררו עד לאחרונה דחפו את מחירי הדירות למעלה, על אף ההתמתנות שחלה בביקושים. על פי הערכות דן אנד ברדסטריט, כשליש מהחברות העוסקות בענף נמצאות בסיכון גבוה ויש לבצע צעדים נרחבים כדי שההאטה הנוכחית במכירת דירות חדשות והתייקרותן תיעצר".

אתר בנייה, נתניה. ShutterStock
"יזמים וקבלנים רבים מעדיפים 'לשבת על הגדר' ולהמתין עם התחלת בניה של פרויקטים חדשים"/ShutterStock

עו"ד יוחאי דור, שותף מחלקת נדל"ן, סלומון ליפשיץ', מחזק את דבריה של זברו-וייס, ואומר כי בדומה לרוכשים, גם יזמים וקבלנים רבים מעדיפים 'לשבת על הגדר'. לדבריו, "העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ייקרה באופן דרמטי את עלויות המימון והקטינה את הרווחיות של יזמי הנדל"ן. הבנקים לא ששים להעניק מימון לקבלנים ולאשר פרויקטים עם שיעורי רווחיות נמוכים".

"כתוצאה מכך יזמים וקבלנים רבים מעדיפים 'לשבת על הגדר' ולהמתין עם התחלת בניה של פרויקטים חדשים. פועל יוצא של האטת קצב התחלות בניה, הינו המשך הנצחת המחסור בהיצע של יחידות הדיור ופגיעה בניסיונות לבלום את עליית מחירי הדיור. אני סבור שאפקט האטת קצב התחלות הבניה יתן את אותותיו בתקופה הקרובה"

"היינו בבועת נדל"ן והיום אנחנו במצב של קריסה - מישהו צריך להיות המבוגר האחראי"

עו"ד אילן שרקון, שותף מייסד שרקון, בן עמי, אשר ושות', טוען כי יש לו תחושת דה ז'ה וו: "למעשה ההיסטוריה חוזרת על עצמה, המשברים האלה היו ב-2002, הם עברו בגלל השוק הפיננסי, בגלל המשבר הבנקאי ואנחנו חוזרים בדיוק לאותו משבר. אנשים נשמעו לי יותר מדי אופטימיים, אני מאוד פסימי. המדינה הדפיסה המון כסף שזרם לשוק, אנשים לא בזבזו את הכסף בתקופת הקורונה ומיד לאחר מכן זה התפרץ, הריביות היו נמוכות ולכן אנשים השקיעו. היום הריביות מאוד גבוהות ושווקים קרסו, בראשם ההייטק שלאט לאט מתחיל לגלות סימני האטה משמעותי מאוד ושוק הנדל"ן חווה כרגע משבר עמוק מאוד בעיקר בגלל נושא הריביות והמדינה לא רוצה לעשות כלום, זה טוב לה שהמחירים יורדים, כל שוק ההשקעות, אנשים לא משקיעים בנדל"ן.

"כל ההייטקיסטים נעלמו מהשוק ומה שקורה נכון להיום, מחדשי הדיור גם הם יושבים על הגדר, השוק קפא. מישהו צריך להבין את הסיטואציה הזו, אנחנו במצב של התדרדרות, היינו בבועת נדל"ן והיום אנחנו במצב של קריסה - מישהו צריך להיות המבוגר האחראי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פורום Duns 100 השנתי של בכירי ענף המשפט בתחום הנדל"ן - שנת 2023. תומר נויברג,
פורום Duns 100 השנתי של בכירי ענף המשפט בתחום הנדל"ן - שנת 2023/תומר נויברג

אל טענות אלו, וקריאה ללקיחת אחריות על ידי המדינה, מצטרף עו"ד צוריאל פיקאר, מנהל מחלקת הנדל"ן במשרד הרצוג: "לנוכח העלייה בריבית וקשיי המימון עימם מתמודדים יזמי הנדל"ן, אני סבור, שהמדינה אינה יכולה עוד לעמוד מנגד. עליה להתערב ולסייע באופן אקטיבי בהסרת החסמים שמונעים הוצאת היתרים. זאת, בין היתר, באמצעות הקמת גוף ייעודי, זריז ויעיל תחת מנהל התכנון, שמטרתו תהיה פיקוח על מוסדות התכנון, ובמקום שבו מוסד התכנון יעכב אישורי תכניות או היתרים מעבר למועדים שייקבעו מראש, אותו גוף יהיה מוסמך לפעול תחת מוסד התכנון המעכב".

"בנוסף, ביחס לפרסום מכרזים על ידי רמ"י, יש לקבוע מדיניות ממשלתית אחראית, לפיה חלק משמעותי ומוגדר מראש מעלות הקרקע לא ישולם לרמ"י עד להסרת החסם באופן המאפשר להוציא היתר ביחס לקרקע נשוא המכרז. אני מאמין שהלחץ שתפעיל רמ"י, הן בשל חוזקה האובייקטיבי והן בשל התמריץ הכלכלי כאמור, יהיה אפקטיבי הרבה יותר ממאמצי היזמים לגישור בין הרשויות השונות".

"לא בטוח שהכותרות על ירידת מחירים הן בשורה. ואם כן, היא לא בהכרח טובה"

לטענת עו"ד רועי אייז, שותף וראש מחלקת נדל"ן ומלונאות במשרד ליפא מאיר ושות', בטווח הקצר אנו עדים לבלימה ואולי אף לירידה במחירי הדיור: "לדעתי זו תוצאה משילוב של ריבית גבוהה ואפקט פסיכולוגי שיש לו השפעה מהותית. יש צפי להתמתנות מסוימת של האינפלציה בהמשך השנה, לכן ניתן להניח שאנשים שבחודשים האחרונים עצרו ולא קנו דירות, יעשו זאת בהמשך. בטווח הבינוני נראה חזרה של ביקושים גבוהים והפעם עם פחות חברות שבינתיים יצאו מהשוק מסיבות שונות. מה שעלול להביא לריכוזיות יתר ולפגיעה בתחרות, כאשר גם גופי המימון תורמים לכך שהזדמנויות המימון לא שוויוניות לכלל החברות".

"בשורה התחתונה, לא בטוח שהכותרות על ירידת מחירים הן בשורה. ואם כן, היא לא בהכרח טובה לטווח הארוך. יש לייצר איזון ומגמות לטווח ארוך ע"י ייעול הליכי התחדשות עירונית, תמריצים לעיריות לעידוד פרויקטים למגורים, ושינוי מן היסוד של מדיניות המכרזים של רמ"י. בהתאם לכך, חשוב להמשיך ולעודד הפרטה של הליכי התכנון בקרקעות חקלאיות במתחמים קטנים ובינוניים, תוך מתן כלים ותמריצים ליזמים. בהקשר זה, חשוב לציין את נושא שינוי הייעוד של קרקעות חקלאיות והליכי השבה מול חוכרי קרקע חקלאית. המהלך חייב להיות תוך מתן פיצוי אמיתי לחוכרים ובהלימה ישירה לתקופת החכירה בקרקע והתרומה להשבחה שלה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully