וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר בבלאגן: המדריך המלא לשוכר המתחיל והמתקדם

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 11:47

המחירים עולים, הבלבול גובר ורגולציה לא נראית באופק: תחום השכירות בישראל הוא אחד האתגרים הגדולים לצעירים בתחילת חייהם העצמאיים. כדי שלא תתבלבלו - הכנו לכם מדריך עם הטיפים החשובים לשוכר

כמעט כל אחד מגיע לגיל שהוא אומר לעצמו: אני כבר לא גוזל, במינימום חמור גדול, הגיע הרגע לפרוש כנפיים, לעזוב את הקן של ההורים, לשכור דירה ולהתמודד עם העולם הגדול.

עם זאת, גם החמורים הגדולים ביותר יודעים שהכנת התקציב למחיה מחוץ לבית של ההורים, עם כל הדברים הכלולים במעבר (ארוחות הצוהריים לא מכינות את עצמן) החיפוש אחר הדירה הראשונה, ההתנהלות מול בעלי הדירה, ועוד, יכולים להיות חוויה מרתיעה ומבלבלת - אליה צריך להיות מוכנים.

אז מה עושים? קוראים את המדריך הבא שהכנו לכם, בעזרתו של מרטין מונייר מחברת Wecheck המסייעת בחיבור בין בעלי דירות לשוכרים פוטנציאליים ומספקת לכלל הצדדים מידע רלוונטי אודות שוק השכירות בישראל. קריאה מהנה

השלב הראשון: תקציב ומיקום

ראשית, התקציב;
אי אפשר להתחיל לחפש דירות בלי לקבוע לעצמכם את המחיר האידיאלי עבורכם; הרי ככה תדעו באמת מה לחפש, באיזה אזור להיות יותר ממוקדים ובסופו של דבר, לצמצם את זמן חיפוש הדירות שהן רלוונטיות אליכם; ייעול זמנים הוא חלק קריטי בתהליך מציאת דירה. דרך אגב, אם אתם לא יודעים איך לקבוע את התקציב אז אחד מהכללים הוא להוציא לא יותר מ-30% מההכנסה החודשית על שכר דירה.

שנית, המיקום;
הנכס יכול להיות היפה ביותר, אך מה זה שווה אם הוא רחוק מהתחבורה הציבורית, מהעבודה או מחיי חברה שאתם אוהבים? חלק מרכזי בבחירת הנכס הוא להפוך אותו לנגיש ומיוחד, להפוך אותו ליתרון ונוח רק לכם.

כלומר, איזה כיף זה לקום כמה דקות לפני העבודה או הלימודים ולדעת שהתחנה הקרובה היא 20 שניות מהדירה או לדעת שיש מסעדות, מכולות קרובות אליכם, או להורים מבינינו, פארקים לילדים.

זוג צעיר מקבל משכנתא. ShutterStock
זוג צעיר מקבל משכנתא/ShutterStock

הדבר השלישי בשלב חיפושים הוא: איך מחפשים?
הרי, העולם שלנו מתפתח מיום ליום, יש שלל קבוצות ברשתות החברתיות ואתם צריכים להתאים את עצמכם לכך. מצד אחד, יש המון פלטפורמות שמייצרות הזדמנויות לדירות בכדי שתוכלו להיעזר בהם, אך מן הצד השני, אין הסדרה של שוק השכירות מאחר שרובו בידיים פרטיות, הכל מבוסס על שוק חופשי.

התוצאה: ביקוש גבוה והרבה כוח בידיים של המשכירים. לצורך הדוגמה, על פי נתוני חברת Wecheck, שוק הנדל"ן הגיע בשנה האחרונה לשיאים חדשים עם עלייה חדה בשכר הדירה, מה שלוקח אותנו לשלב השני של המדריך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

שלב שני: הלכתי לראות דירה, איך אני סוגר תכלס?

אז אחרי שסרקתם את יד 2, אחרי ש-"דורון" הפך להיות החבר הכי טוב שלכם ואחרי שהגיעה אליכם כל מודעה אפשרית שעברה מפה לאוזן: מצאתם את הדירה המתאימה, קבעתם עם בעל הדירה ועכשיו זה הזמן ללכת להתרשם.

ההמלצה הראשונה היא להגיע בדיוק בשעה שנקבעה ואפילו להקדים מעט, צריך להבין שיש המון אנשים שמתעניינים גם הם בדירה לכן, כל הקודם זוכה ברוב המקרים.

מעבר לכך, יש כמה נקודות שחשוב שתדעו בזמן שאתם שם - מה הדברים המרכזיים שחשוב שיהיו בכל דירה. האם יש דוד שמש? האם הוא חשמלי? למרות שאנחנו במדינה חמה, בתקופת החורף אי אפשר בלי מים חמים ורצוי חשבון חשמל קטן ככל האפשר.

הדבר השני הוא לבדוק זרם מים בכיור ובמקלחת, האם הצבע בדירה מתקלף ולהצביע על כל דבר שהוא לא תקין לפני חתימת החוזה. אין מה להתבייש לבקש מבעל הדירה לתקן את הליקויים לפי הצורך.

בנוסף, יש שאלות כלליות שחשוב לשאול - האם יש נקודת גז? ומה עם החשבונות? לדוגמה: חשמל, ארנונה ומים, האם אפשר לעשן, מדיניות בע"ח בדירה ועוד. החלטתם שהדירה הזו היא ה-'אחת'? תראו זאת לבעל הדירה, תראו רצינות ותנסו ליצור אינטראקציה כדי שיזכור אתכם.

שלב שלישי: התקשורת ביניכם לבין המשכיר

מערכת יחסים מתמשכת ונעימה עם כל אדם זה דבר הכרחי, בטח ובטח עם בעל הדירה. לכן, כשבעל הדירה מתחיל לשאול שאלות - תהיו סבלניים, גם אם בפועל אין לו באמת מה לעשות עם המידע שתתנו לו. לפעמים הוא גם יטריח ויבקש מכם תלושי שכר, תדפיסי חשבון בנק ועוד "הוכחות", שבינינו, הוא לא באמת מבין מה צריך לעשות איתן.

אנחנו לא מאשימים אותו, הרי הוא לא כלכלן וגם לא יועץ פיננסי - הוא בסה"כ בעל דירה שרק רוצה שתשלומי שכ"ד שלו יגיעו בזמן אל הבנק וימשיכו להתקזז בתשלומי המשכנתה שלקח. ומצידכם, אם נפלתם טוב, זה אולי יהיה בקטנה, אבל לפעמים זה פשוט נהיה פולשני, לא רלוונטי ובעיקר מאד מתסכל.

על פי נתוני בנק ישראל ל-8% מהאוכלוסייה יש בעיה כזו או אחרת של תשלומים. אבל זה לא אומר שהם יכולים לדרוש דברים לא חוקיים, כדוגמת ערבות בנקאית לשנה שלמה. ההמלצה הטובה ביותר היא באמת לתת לאיש מקצוע לעיין בחוזה, וכמובן לא לפחד להחזיר את החוזה עם הערות בהתאם.

עם כל זה, הנה לכם כמה מושגים מרכזיים שצריך לדעת במסגרת עסקה השכירות:

חוזה שכירות. ShutterStock
אילוסטרציה: חוזה שכירות/ShutterStock

ערבות בנקאית: ערבות בנקאית היא סוג מסוים של ערובה שנועדה להגן על נושה (מי שחייבים לו) להבטיח כי החייב ימלא אחר התחייבויותיו. על פי חוק, המשכיר יכול לבקש עד 3 חודשי שכירות על פי חוק השכירות ולא יותר כמו שהרוב חושב.

צ'ק בנקאי: צ'ק שהונפק על ידי הבנק והבנק עומד מאחורי התשלום שלו, לכן הוא הצ'ק הכי אמין שיש. תוקפו של הצ'ק הבנקאי הוא עד 7 שנים, אך בדיוק כמו ערבות בנקאית המשכיר יכול לבקש עד 3 חודשי שכירות.

שטר חוב: כשמו כן הוא, התחייבות של ערב/ים על שטר מעין חוזה לסכום שמצוין בשטר. היתרון עבור השוכר שהשטר חוב לא עולה דבר, אך מצד שני צריך למצוא ערב שיתחייבו בכתב לגבי תשלום כספי על נזק או חוב שישאיר השוכר.

ערבים: ערב הוא מי שחותם ערבות עבור שוכר, לפיה אם הדייר לא פרע את החוב הערב מתחייב להיכנס לנעליו של השוכר ולקיים את החיוב.

תעקבו אחרי השלבים הללו בחיפושי הדירה ותהיו בדרך למציאת הנכס המושלם ולשכירות בטוחה. בהצלחה!

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully