וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקל על עוזרי הבטיחות, למנוע תאונות מיותרות: תיקון חוק הבנייה יציל חיים

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 12:26

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, בטור אישי

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

בשבועות הקרובים אנחנו מתכוונים לפעול למען תיקון חוק, שפשוטו כמשמעו יכול להציל חיים. מדובר בחוק הקובע שעוזרי בטיחות למנהלי עבודה בענף הבניין מחויבים לשנתיים ניסיון בענף, על מנת לעבור הסמכה לעוזרי בטיחות למנהלי עבודה. אך המצב במציאות הוא שחסרים בענף 8,000 עוזרי בטיחות למנהלי עובדה, ואם לא נפעל לבטל את התנאי של שנתיים ותק בענף - לא נצליח למלא את החסר. המעסיקים ימשיכו לעבור על החוק, ובענף ימשיכו לעבוד ללא עוזרי בטיחות למנהלי עבודה מוסמכים או ללא עוזרי בטיחות כלל, והמעסיקים ימשיכו להפר חוק שמפעילים אתר ללא עוזר בטיחות למנהל עבודה בהתאם לתקנה.

אתרי הבנייה מחויבים לעבוד עם עוזרי בטיחות, שצמודים וכפופים למנהלי העבודה באתר. המטרה היא לסייע למנהלי עבודה שגם כך רובצת עליהם אחריות אדירה לפקח על כל מה שקורה באתר. אך המחסור החמור בבעלי מקצוע, בעיקר מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות, הביא לכך שקבלנים רבים נאלצים לעבוד תוך כדי עבירה על החוק - בדרך של העסקת עובדים ללא הסמכה, או אפילו בכך שפותחים את אתר הבנייה ללא כל התקנים המחוייבים בחוק.

חשוב להבין: עוזרי בטיחות מחזיקים בתפקיד מהותי וחשוב למען מניעת תאונות עבודה באתרי הבנייה. מנהל העבודה לא מסוגל לראות כל דבר במהלך יום העבודה, והאחריות עליו גם כך גדולה וכמעט בלתי אפשרית לאדם אחד. אתר בנייה לעתים כולל מאות עובדים, ספקים באים והולכים, רכבים כבדים נכנסים ויוצאים מהאתר, וללא עוזר בטיחות - אין למנהל העבודה סיכוי להתמודד עם כל מה שקורה באתר.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

עובדים רבים היו רוצים לקבל הסמכה לתפקיד עוזר בטיחות למנהל עבודה ויש מועמדים רבים, אך הוותק המחייב של שנתיים כיום בחוק מונע זאת. כל מה שצריך לעשות הוא תיקון בחוק, שיאפשר הסמכה לעוזרי בטיחות גם ללא הותק של שנתיים בענף.

המציאות מוכיחה שהחוק אינו אפקטיבי, מאחר שאתרי בנייה רבים בישראל פעולים כיום בניגוד לחוק וללא עוזרי בטיחות למנהלי עבודה. אנחנו צריכים להיות חכמים, לא תמיד צודקים, ולפעול לשינוי המצב. לא מדובר בקיצורי דרך, אלא בהתאמה של הדרישות למציאות. עוזרי הבטיחות יצילו חיים, ותיקון לחוק הוא מחויב המציאות.

במסגרת שיפור המצב באתרים וכדי להילחם ולהשיג תוצאות חיוביות ולצרף גורמים מקצועיים שיעזרו למנהל עבודה בחלוקת הנטל הכבד שבניהול אתר, שגם ככה הוא מורכב ומסוכן, עוד יד מקצועית שנמצאת באתר שקשורה בבטיחות יכולה מאוד לסייע ולתת כלי נוסף למנהל העבודה כדי שיוכל לפעול במרבית וכך לצמצם באופן משמעותי ולעזור איפה שצריך בתחום הבטיחו. לשם כך אושר התפקיד החדש.

כאשר תהיה חלוקת אחריות וכשיישמו את מסמך השרים ויכניסו לאתרי הבנייה עוזרי בטיחות למנהלי עבודה, כך שבכל אתר יהיה עוד אדם מקצועי, אין לי צל שספק שאנו נקטין ונפחית את תאונות העבודה. אני אמשיך ללחוץ, ויש לי כוונה להביא את זה לוועדת העבודה בכנסת ואפעל עד ולהבאת חקיקה בכנסת.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully