וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמי תיווך: מה היא העמלה המקובלת וכיצד מחשבים אותה?

בשיתוף B144

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 16:07

כאשר אנו עומדים לפני סגירת עסקת מכירה או רכישה של דירה, הדבר החשוב ביותר הוא להיעזר בשירותו של איש מקצוע

תיווך. freepik,
ישנן שלוש דרכים לחישוב דמי תיווך/freepik

עומדים בפני עסקת נדל"ן? בליווי איש מקצוע מהימן ומנוסה תתבצע העסקה לטובתנו המלאה, ותשאיר לנו רק את ההנאה והריגוש שבמכירת/ רכישת הנכס. השתכרות איש המקצוע, המתווך בענייננו, מתגבשת באמצעות שיטות שונות, לפי ההסכם שבינו ובין הלקוח. זהו שכר טרחתו של המתווך, המכונה גם "דמי תיווך". לגבי גובה דמי התיווך, אלו נקבעים על ידי בחירת איש המקצוע בעצמו. ישנן שלוש דרכים לחישוב דמי תיווך, והן: חישוב באחוזים, עמלת מינימום או לחילופין שיטת שלוש עודף מעסקה.

השיטה הראשונה, שיטת האחוזים, היא הנפוצה ביותר בקרב מתווכי הנדל"ן, ולא בכדי. שכן, הסטטיסטיקה מספרת כי שיטה זו היא מפתח להצלחת כל מכירה ולשימור טיב הנכס. שיטה זו עובדת, למשל, בצורה אשר מניבה למתווך הנדל"ן 2% מערך הנכס נשוא העסקה. 2 אחוזים אלו משולמים למתווך הן מטעם הקונה והן מטעם המוכר, וסה"כ משתכר המתווך 4 אחוזים משווי הנכס (בתוספת מע"מ). גובה אחוזי דמי התיווך נקבע בהשפעת כמה קריטריונים עיקריים: מיקום הנכס בארץ, עלות הבית, ניסיונו של המתווך וקיומה או אי קיומה של בלעדיות. והיינו, אכן מדובר בשיטה הכדאית והנכונה ביותר, שכן, היא מעניקה את המוטיבציה הדרושה למתווך לסגירת העסקה באופן המהיר ביותר ובעלות הגבוהה ביותר לטובת הלקוח.

תיווך. freepik,
לבלעדיות יהיה תפקיד מרכזי ברווח שלכם מסגירת עסקה/freepik

שיטת תשלום נוספת היא שיטת עמלת מינימום. שיטה זו מגבשת שכר טרחה בסך של לכל הפחות 10,000-15,000 ש"ח מכל צד, הקונה והמוכר. כמובן ששכר הטרחה לפי שיטה זו עולה באופן יחסי בהתאם לשווי הנכס. זו היא אמנם עלות משתלמת יותר ביחס לשיטת האחוזים. אך, מנגד, היא בד"כ תסנן עבורכם בעלי מקצוע בעלי פחות מוטיבציה למינוף העסקה והשגת המחיר הטוב ביותר עבורכם.

שיטה שלישית ואחרונה היא שיטת שלוש עודף מהעסקה, שנסובה סביב הסכם סכום מכירה מוגדר מראש בין המתווך לבין הלקוח. כלומר, כל עלות עסקה שתיסגר מעל למחיר המוסכם היא זו שתשולם כעמלת דמי תיווך. סגירה מראש על מחיר הנכס זו שיטה מדהימה עבור הלקוח לחיסכון בכסף. אולם, עבור המתווך, זו השיטה הכי פחות משתלמת והקשה ביותר להרווחת לחמו. שכן, שכרו של המתווך תלוי באותם גורמים נסיבתיים וביכולות מינוף העסקה שלו. זו גם הסיבה בגינה שיטה זו איננה נפוצה, ועובדת בעיקר כשהתמחור שמבקש בעל הנכס נמוך יותר מהשווי האמיתי של הדירה. חשוב להבין שבשיטה מעין זו יכולה להתעכב משמעותית מכירת הדירה, שכן המתווך ירצה להרוויח לחמו מלוא החופן, ובשל כך, עלול לעכב את מכירת הדירה. נתון זה בעייתי עבור המוכרים, שכן, עיכוב מכירה לא מעיד על נכס ראוי ואטרקטיבי.

בלעדיות נכסים למתווכים והשפעתה על חישוב דמי התיווך

כפי האמור לעיל, לבלעדיות יהיה תפקיד מרכזי ברווח שלכם מסגירת העסקה על ידי מתווך. זאת מאחר שכאשר נכס מצוי בבלעדיות אצל איש נדל"ן או מתווך, הוא עושה מעל ומעבר על מנת להשיא רווח מהעסקה. סגירת בלעדיות עם משרד תיווך בירושלים היא מצב בו מוכר ומתווך מסכימים ביניהם כי רק אותו איש מקצוע והוא בלבד יכול לעסוק בשיווק ומכירת הנכס. מאחר שמצב זה למעשה יוצר אי תחרות מבחינת המתווך, הוא יכתת רגליו אל המטרה בצעדי ענק, ויעשה ככל יכולתו על מנת למנף כל עסקה שכזו ככל יכולתו. נציין בנוסף כי לקיומה של בלעדיות או לאו יכולה בהחלט להיות השפעה על גובה שכר הטרחה שישלם הלקוח. שכן, הענקת הבלעדיות חשובה למתווך, והיא יכולה להשפיע על קבלת הנחה באחוז הנקבע כשכ"ט (או בשיטות התשלום האחרות).

פרמטר נוסף אשר יכול וישפיע על גובה שכר הטרחה שישולם למתווך הוא כמובן ניסיונו בתחום. ככל שיותר מדובר ב"שועל קרבות ותיק"- כך בהכרח יהיו סכומי שכר הטרחה גבוהים יותר. אין הדבר נובע אך ורק מטעמי ניסיונו ומקצועיותו, אלא גם מן העובדה כי זמן הוא מצרך יקר עבורו באופן משמעותי, ביחס למתווך מתחיל. יצוין, כי אין הדבר בהכרח מעיד על מתווך או איש מקצוע טוב יותר. בהחלט ישנם מתווכים בתחילת דרכם אשר יודעים את העבודה, מכירים את השטח, יודעים את עבודתם, והמוטיבציה להצליח, דווקא בזכות "צעירותם", גבוהה במיוחד.

מכירת או קניית דירת- רק אצל מתווך ואיש נדל"ן מוסמך

את העסקאות החשובות ביותר נבצע אך ורק בעזרתו של איש מקצוע מן השורה. ליוויו של איש המקצוע יקנה שקט בגזרה, ביטחון, ויאפשר לנו ליהנות מן התהליך כראוי. החשיבות שבמסירת מפתח הבית שלנו, בכל פרמטר, בידי איש מקצוע מצוין היא בלתי נדלית, ויכולה לעשות את ההבדל הענק שבין הצלחה והשאת רווח מדהים, לבין פספוס עסקה טובה. איש נדל"ן מקצועי, ישאף תמיד להביא בידיכם את העסקה הטובה ביותר, הן עבור הצלחתכם, והן עבור הצלחתו כאחד. ומה טוב, כאשר את שכר טרחתו של המתווך משלמים אך ורק לאחר קטיפת הפירות, בסופו של תהליך המכירה.

בשיתוף B144
  • עוד באותו נושא:
  • תיווך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully