וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוק ההסדרים עולה: משכירי הדירות על כוונת רשות המסים

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 17:43

רשות המיסים מסמנת כיעד את משכירי הדירות למגורים, כאוכלוסייה אשר לא מדווחת ואינה משלמת מס על הכנסותיה, ובכך מגדילה את ההון השחור במדינת ישראל. מה יקרה עכשיו? פנינו למומחה מיסוי

חוזה שכירות. ShutterStock
מחוק ההסדרים עולה: משכירי הדירות על כוונת רשות המסים/ShutterStock

מהפך בשוק השכירות: על פי הטיוטה השנייה והמעודכנת של חוק ההסדרים, שפורסמה היום (ד'), נראה שברשות המיסים כבר מתחילים בתוכנית עבודה קונקרטית, כדי להילחם בהון השחור בקרב אוכלוסיית משכירי הדירות.

השינוי העיקרי בטיוטה השנייה של חוק ההסדרים, שפורסמה היום כאמור, הוא דחיית חובת הדיווח בשנה, לאלו שעד כה לא היו חייבים בדיווח.

פנינו ליניב אנג'ל, מומחה למיסוי, שותף ומנהל מחלקת מיסוי בפירמת הייעוץ Auren ישראל, כדי לקבל תשובה לשאלה - מה הולך להשתנות?

מה השינוי העיקרי שמוצע?

השינוי העיקרי נוגע לעניין הפטור ממס. נכון לשנת 2023, למשכיר דירת מגורים בישראל יש פטור ממס על הכנסה חודשית בגובה 5,471 שקל לחודש. סכום זה נמצא בעלייה מתמדת. ב-2022 עמד על 5,196 שקל לחודש וב-2021 על 5,074 שקל לחודש. תקרת הפטור צמודה למדד המחירים ומתעדכנת מדי שנה בהתאם לעליית המדד.

רשות המסים מציעה בעצם לבטל את ההצמדה של תקרת הפטור, וכפועל יוצא, במקרים של עלייה במדד המחירים לצרכן, הפטור ממס לא ישתנה.

בשנה האחרונה ראינו כי עליית מדד המחירים לצרכן העלתה גם את שכר הדירה למגורים וגם את תקרת הפטור. קיבוע של תקרת הפטור ללא קשר לעליית המדד, ייתכן ויביא להקפאת העלאת המחירים בשוק השכירות, בקרב משכירים שירצו להישאר מתחת לתקרת הפטור ממס, ויכול להשפיע על עצירת ההתייקרות בשוק מחירי השכירות בישראל.

שינוי נוסף נוגע לעניין הפטור מדיווח. מוצע לבטל את הפטור מדיווח למשכירים הפטורים ממס. כלומר, כל אדם המשכיר דירה, גם אלו הפטורים ממס כאמור, יהיו מחויבים בחובת דיווח על הדירה, כתובת, סכום השכירות וכדומה. המטרה היא להכניס כמה שיותר אנשים לתוך סל הדיווח, בין אם פטורים ממס או לא. זאת מתוך הבנה של רשות המיסים שחובת הדיווח גם היא, ללא קשר לתשלום מס, מקטינה את תופעת ההון השחור. טיוטת החוק מנחה את מנהל רשות המיסים להקים פלטפורמת דיווח דיגיטלית נוחה וידידותית למשתמש בכדי לבצע דיווח זה.

מה ההבדלים בין הטיוטה הראשונה לשנייה של חוק ההסדרים?

בפרסום הראשון בתאריך 26.1.2023, נכתב כי אופן הדיווח ופרטי הדיווח, והשינויים הנוספים יחולו החל משנת 2022. נראה שהממשלה מבינה שיישום בפועל של שינויים כאלה הוא תהליך שלוקח זמן והערכות, הן בקרב משכירי הדירות, והן בקרב רשות המיסים והמערך הטכנולוגי, ולכן מוצע כעת בטיוטה השנייה כי הסעיף יחול החל משנת 2024 בהתייחס להכנסות שהתקבלו משנת 2023. בעצם מדובר בדחייה של שנה ליישום ההוראה, בכדי שהצדדים יוכלו להתארגן בהתאם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מהי "תקופת הביניים" המוצעת לראשונה בטיוטה החדשה?

בתקופת הביניים מוצע כי לא יינקטו הליכי אכיפה כנגד כלל הציבור, אלא רק כלפי אלה שלא דיווחו, הוזהרו על כך, וחזרו שוב ולא דיווחו. כלומר, מוצע כי בשנת המס הראשונה לחובת הדיווח לא תחול סנקציה מידית על אי דיווח על הכנסות דמי שכירות מתחת לתקרה, אלא אם המפר ביצע הפרה אחת, קיבל על כך התראה בכתב, וחזר וביצע הפרה נוספת.

אריזת ארגזים למעבר דירה. ShutterStock
מחוק ההסדרים עולה: משכירי הדירות על כוונת רשות המסים/ShutterStock

לסיכום, נראה שבמהלך שלושת השבועות מאז פרסום הטיוטה הראשונה, עשו במשרד האוצר שיעורי בית ואת ההתאמות הנדרשות, ובנוסף חלחלה ההבנה כי התכנית תהיה פרקטית ליישום רק בעוד שנה. שורה תחתונה, השינויים הללו מראים כי באוצר נחושים ללכת עד הסוף עם הרפורמה הזאת, במטרה להקטין העלמות מס בקרב משכירי דירות.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully