וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית האוצר בתחום הדיור: מרתקת, אם אכן תצא לפועל

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 13:27

שיתוף השלטון המקומי במציאת פתרונות למשבר הדיור, רפורמה בשוק השכירות ובוועדות תכנון ובניה, קיצור זמן הקמת תשתיות דרך הסרת חסמי בירוקרטיה ורגולציה ועוד. על פניו מעניין, מבחן המציאות יכריע

משרד האוצר הפיץ היום (ד') להערות הציבור את טיוטת התכנית הכלכלית שתאושר יחד עם תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024, לקראת אישור התקציב והתכנית הכלכלית בממשלה בשבוע הבא.

מדובר בתכנית מקיפה, הנוגעת לכל חלקי המשק ומתמקדת בשישה יעדים מרכזיים, כשבראשם, איך לא, "האצת פרויקטי תשתית לאומיים בתחום התחבורה והאנרגיה", או במילים אחרות, נשבר לנו מהפקקים, וכן - "טיפול בשוק הדיור", מה שעל פי למודי הניסיון יכול בקלות להפוך לעוד סיסמה, או תקוות שווא של שר אוצר חדש, ועל זה יוכל להעיד ראש הממשלה לשעבר, יאיר לפיד.

היעדים הנוספים שהאוצר הציב לעצמו, הם: הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות במשק, חיזוק ההון האנושי והמובילות הטכנולוגית, הפחתת הבירוקרטיה והרגולציה למגזר העסקי ולאזרח, ייעול המגזר הציבורי ומלחמה בהון השחור.

בנייה בעיר באר שבע. ShutterStock
תכנית האוצר בתחום הדיור: מרתקת, אם אכן תצא לפועל/ShutterStock

התכנית בתחום הדיור, לפי טיוטת משרד האוצר שפורסמה, נועדה לייעל ולקצר את תהליכי התכנון והרישוי, לשמר את קצב התחלות הבניה, לתחזק את שוק השכירות ארוכת הטווח ולייצר תמריצים חיוביים לשלטון המקומי לתיעדוף פרויקטי דיור.

בין היתר, כוללת התכנית את חוק תשתיות לאומיות, שנועד להסיר חסמי בירוקרטיה ורגולציה המקשים על הקמת פרויקטי תשתית ולקצר את לוחות הזמנים להקמת מיזמי תשתית בתחומי התחבורה, החשמל, האנרגיות המתחדשות ועוד.

אז מה הם הצעדים המרכזיים של האוצר לפתרון המשבר בתחום הדיור?

פקק בנתיבי איילון. ShutterStock
קיצור לוחות זמנים והפחתת הגודש בכבישים/ShutterStock

חוק תשתיות לאומיות - לקיצור לוחות זמנים של פרויקטים והפחתת הגודש בכבישים

על פי התכנית, משך הזמן להקמת תשתיות בישראל הם ארוכים בהשוואה לעולם ומובילים לנזק כלכלי משמעותי ופגיעה בציבור. מטרתו של חוק תשתיות לאומיות היא להסיר את חסמי הבירוקרטיה והרגולציה המקשים על הקמת פרויקטי תשתית, במטרה לקצר את לוחות הזמנים ובכך להביא להפחתת הגודש בכבישים, הבטחה לאספקת חשמל, קידום פרויקטי אנרגיה מתחדשת ופרויקטי תשתית רבים נוספים.

עוד, בתחום התחבורה, מתכנן האוצר להקים רשויות מטרופוליטניות שיפעילו את התחבורה הציבורית, מודל שנלקח בהשראה ממדינות ה-OECD. על פי המודל, הרשות תוביל תכנון אסטרטגי, תפעיל תחבורה ציבורית ותבצע תשתיות נדרשות, תהיה מחוברת לצרכי התושבים, אך תשמור על ראייה הוליסטית של התחבורה באזור.

שותפות הממשלה והשלטון המקומי בפתרון משבר הדיור

בתכנית האוצר כתוב כי מבנה הארנונה הינו סיבה מרכזית למשבר הדיור ולעליית מחירי הדיור. הפער בין תעריף הארנונה למגורים לבין תעריף הארנונה העסקית מקשה על הממשלה ועל השלטון המקומי להגדיל את היצע הדיור בהתאם לצרכי המשק ומגדיל פערים כלכליים בין רשויות מקומיות. לצורך הגדלה משמעותית של היצע הדיור, מציע האוצר להקים קרן לתמרוץ דיור שבראשה יעמוד נציג השלטון המקומי. גם מודל זה נלקח בהשראה ממדינות ה-OECD.

על פי התכנון, הקרן תקצה לרשויות מענקים שנתיים קבועים עבור כל היתר בנייה שיוציאו הרשויות באופן שיאפשר להן לשפר את השירותים העירוניים לתושבים. הצעד נועד להגביר באופן משמעותי את התמריצים של הרשויות המקומיות להגדיל את היצע הדיור בתחומן, וכן לסייע בצמצום פערים כלכליים בין רשויות מקומיות.

רפורמה בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה

כיום, נכתב בתכנית, חלק ניכר מתכניות הדיור המקודמות בוועדות המחוזיות כוללות כמות שולית של יחידות דיור. כך, לפי הדוגמה המובאת, בשנת 2022 כ-70% מתכניות המגורים שאושרו בוועדות המחוזיות כללו פחות מ-30 יח"ד, והביאו ל-2% בלבד מיח"ד המאושרות בוועדות המחוזיות.

בכדי למקד את פעילות הוועדות המחוזיות שיעסקו רק בתכניות משמעותיות, התכנית מציעה לבזר לוועדות המקומיות את סמכות התכנון לתכניות בהיקף מצומצם של יח"ד ללא התניות, תוך חיזוק הפיקוח והבקרה.

רפורמה בשוק השכירות - ועידוד שכירות לטווח ארוך

התכנית מציעה רפורמה רחבה לשיפור מוצר השכירות ולחיזוק שוק השכירות בישראל. על פיה, יקודמו מספר צעדים שמטרתם חיזוק מעמד השכירות כמוצר אלטרנטיבי בערך שווה למוצר הדירה לרכישה, ובמוקד באמצעות חיזוק שכירות לטווח ארוך, וקביעת ייעוד תכנון לשכירות, כך שיחוזק מוצר השכירות לטווח ארוך ויתאפשר קידום של מתחמים מוטי שכירות הכוללים הרחבת זכויות בנייה, ציפוף מיטבי וניצול יעיל של שטחים ציבוריים ושטחים משותפים.

בנוסף, מציעה התכנית, בשותפות עם משרד המשפטים, הקמת צוות בתחום ניהול הבית המשותף שיתמקד בהפחתת עלויות ניהול הבית המשותף, הבטחת תפקודן של מערכות, בחינת הגופים העוסקים בתפעול וניהול בתים משותפים ועוד.

בצלאל סמוטריץ' יו"ר מפלגת הציונות הדתית באירוע משותף עם איתמר בן גביר 26 באוקטובר 2022. אבי רוקח
סמוטריץ': "אני מאמין גדול בכלכלה הישראלית"/אבי רוקח

עוד, מדברת התכנית הכלכלית בנושא הדיור, על קידום של הליכי התחדשות עירונית ותיקון עיוותים במיסוי מקרקעין, תוך עידוד המשך ירידת המחירים בשוק הדיור.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אומר כי "הצעדים שאנחנו מציגים יאפשרו פישוט הרגולציה, הסרת חסמים והחלשת המונופולים וכל אלו יתורגמו להקלה בנטל של יוקר המחיה של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לכל אחד ואחת מאנשי המקצוע במשרד האוצר שעבדו מסביב לשעון כדי להכין את הרפורמות האלה. אני מאמין גדול בכלכלה הישראלית והיום אנחנו עושים בעזרת השם עוד צעד בכיוון הנכון".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, מוסיף: "התכנית הכלכלית שאנו מפרסמים היום ותובא לאישור הממשלה בשבוע הבא נועדה לקדם את יעד המדיניות המרכזי של משרד האוצר - להעלות את רמת החיים של אזרחי ישראל. התכנית כוללת שורה ארוכה של צעדים מבניים שיתרמו לצמיחת המשק ויסייעו לחזק את יסודות הכלכלה הישראלית"

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully