וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קר, קפוא: הצניחה החדה בלקיחת משכנתאות נמשכת

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 18:38

סך ביצועי המשכנתאות עד חודש ינואר 2023 מעידים על כך שהרוכשים ממשיכים להמתין על הגדר, כשנרשמת ירידה של כ-35% ביחס לממוצע של 2022; בהמשך השבוע ככל הנראה ידווח על התמתנות נוספת בקצב עליית המחירים

צניחה חדה הנמשכת מחודש לחודש: נתוני סך ביצועי המשכנתאות עד חודש ינואר 2023, העומדים על 6.358 מיליארד שקל, מצביעים על צניחה של כ-35% ביחס לממוצע של 2022, שעמד על 9.8 מיליארד בחודש, ואפשר לומר גם על סוג של שפל, המעיד על תרדמת בשוק, או המתנה על הגדר, תקראו לזה איך שתרצו.

זאת, נזכיר, לאחר שערב העלאת הריבית, שבר שוק המשכנתאות את שיא כל השיאים - הבנקים חילקו בחודש מרס אשתקד הלוואות בסכום כולל של 13.4 מיליארד שקל, עלייה של 20% לעומת החודש שקדם לו. השיא הקודם אליו נרשם בדצמבר 2021 - 12.2 מיליארד שקל.

בהמשך לאלו, ביום רביעי הקרוב (15/2) יפורסם מדד מחירי הדיור לצד מדד המחירים לצרכן - וצפויה התמתנות נוספת בקצב עליית המחירים.

משכנתא. freepik,
ירידה חדה בהיקף המשכנתאות/freepik

חשוב להדגיש, כי הביקושים עצמם ממשיכים להיות ערים ומספר המתעניינים לא יורד. עם זאת, המימושים, כאמור, הם אלו שנמצאים בירידה חדה, עקב התחושה והציפייה לירידת מחירים קרבה, וכן עקב התייקרות משמעותית של הכסף עם רצף עליות הריבית.

נציין כי מדובר ברף שעדיין יחסית גבוה. בשנת 2019, כשדווח על היקף משכנתאות בגובה 6 מיליארד שקל, נרשם שיא של 4 שנים בנטילת משכנתאות.

משה כהן, יו"ר אלדר משכנתאות, אומר בנושא כי "הירידה בהיקף המשכנתאות נובעת בעיקר מיציאה מהשוק של רוכשי דירות להשקעה שהיוו מנוף לתחום בשנים האחרונות, בהן הריבית הייתה נמוכה. בנוסף לכך, חלה ירידה בנטילת משכנתאות חדשות של משפרי דיור וכן זוגות צעירים . סיבה נוספת שמסבירה את ביצועי המשכנתאות היום, היא של רוכשי דירות אשר רכשו את הנכסים לפני עליית הריבית וגם של רוכשי דיור במסגרת מחיר למשתכן, לצד הלוואות לכל מטרה של רוכשים נוספים שנועדו על מנת להתגבר על ההשלכות הכלכליות של עליית הריבית" .

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully