וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיחה תמ"א: בטיחות? הצחקתם אותי, נסו התעשרות

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 11:29

עובדים עלינו מכל הכיוונים. כבר עשרים שנה שקוראים לזה תכנית חיזוק נגד רעידות אדמה, ויש גם מי שמאמין לזה. עופר פטרסבורג, בטור פרשנות מיוחד, חושף את האמת סביב הבדיחה הלא מצחיקה הזאת שנקראת תמ"א

קריסת אדמה באתר תמ"א ברחוב הצנחנים 6 בהוד השרון, 19.1.2023. עיריית הוד השרון, אתר רשמי
קריסת אדמה באתר תמ"א ברחוב הצנחנים 6 בהוד השרון, 19.1.2023/אתר רשמי, עיריית הוד השרון

אם זה מריח כמו דג, ויש לזה טעם של דג, כנראה שזו תמ"א: יש תחושה שעובדים עלינו מכל הכיוונים. כבר עשרים שנה שקוראים לזה "תכנית חיזוק נגד רעידות אדמה", ואנחנו אוכלים את זה כמו לקרדה.

הגיע הזמן שמישהו יגיד הדברים כמו שהם, וצר לי לאכזב את כל מי שבונה על תמ"א - אבל האמת היא שמדובר בתכנית שעד היום לא הביאה כלום ושום דבר, חוץ מהתעשרות של כמה בודדים והתרחבות תופעת קבלני הטנדר (So called "יזמים"), שנכנסו בשנים האחרונות לענף הבנייה בזכות התמ"א. כאלו שלא הייתם נותנים להם לצבוע לכם קיר.

אז נכון, הרסו ובנו מחדש לפי תקן רעידות אדמה - ניחא. עם זאת, בחלק גדול מהמקרים, לא מדובר כלל על הריסה ובניה מחדש (תמ"א 38/2) אלא על חיזוק ותוספת קומות (תמ"א 38/1).

ואיך אמחיש לכם את זה? תדמיינו בנין שיכון שנבנה בשנות החמישים והשישים מצדפות וחול ים כדי להכיל את המוני העולים שגדשו את הארץ החדשה באותן שנים. עכשיו, קבלני הטנדר לקחו בנין עם יסודות של מגבת - וחיזקו אותו נגד רעידת אדמה בסולם 7 ריכטר.

החיזוקים לא נעשים איפה שצריך - אלא איפה שמשתלם כלכלית

בואו נודה על האמת הכואבת: אנחנו פס ייצור לעליית ערך נדל"נית. אין שום משמעות לפיקוח נפש. אבל לכסף שנעשה למטר מרובע על ערכי הקרקע - יש גם יש.

זאת גם הסיבה שכל החיזוקים לא ממש נעשים איפה שצריך, אלא איפה שמשתלם כלכלית. ומה עם אותם אנשים קשי יום המתגוררים בבנייני שיכון איומים בטבריה, בית שאן, צפת, באר שבע, ערד ויישובים נוספים המועדים לחורבן, עקב מיקומם לאורך השבר הסורי אפריקאי? אותם נשלח כפרה בבוא יום הדין.

את רון חולדאי אפשר לאהוב או לא, אבל הוא היחיד שאומר את האמת: "תמ"א 38 נולדה בחטא, מטרתה המוצהרת לחזק בתים כנגד רעידות אדמה לא הושגה. האם מגיע למי שבבעלותו דירה בשווי 4 מיליון שקל לקבל סכום של 700 אלף שקל תמורת הסכמתו לחזק את ביתו, בעוד בחצור הגלילית, שבה ישנה סכנה מוחשית לרעידות אדמה, לא יכולים דיירים לחזק את בתיהם בשל היעדר כדאיות כלכלית?"

חולדאי לא נשאר שותק. את המילים הללו, כתב לפני כשנתיים, עוד לפני שזה היה באופנה, לראש הממשלה ולשרי האוצר והשיכון. אז כתב.

נשארה בכם עוד תקווה? תתכוננו לשכוח ממנה

בואו נדבר על יעילות התמ"א. מעבר להתעשרות בודדים ברי מזל שבחרו דירה טובה עם קום המדינה לפי חושי "לוקיישן לוקיישן לוקיישן" נדל"ניים, האם תוך רעש בעצמה 7 ריכטר יעמדו הבניינים כאבן שאין לה הופכין?

תואר בהנדסה אזרחית אין לי (לצערי), אז פניתי לישראל דוד, מבכירי מהנדסי ישראל, מ"מ יושב ראש איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות, ולשעבר יו"ר מכון התקנים וסגן יו"ר לשכת המהנדסים והאדריכלים, ובעיקר חתום על אין סוף בניינים בארץ ובעולם. ואם אחרי דבריי נותרה בכם עוד תקווה קטנה, תתכוננו לשכוח ממנה.

ישראל דוד: "ישנם הרבה מקרים בהם, בזמן העבודה על התמ"א, מבנים פשוט קורסים. הבעיה שאין פצועים או פגיעה בחיי אדם, אז זה לא מגיע לתקשורת. תמ"א 38 זה פשע… פשע כלפי הדיירים ופשע כלפי הסביבה. מינהל התכנון החליטו לבטל את זה כבר לפני כמה שנים. לחצים של פעילים פוליטיים גרמו לשרים לדחות את הביטול ולהמשיך עם הדרעק הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

-תסביר

"תמ"א 38 נולדה לפני 20 שנה כתוכנית הנדסית לצמצום הסיכון של המדינה עקב התרחשויות של אסונות טבע, כמו רעידת אדמה. חלפו 20 שנה, ולמרות שהמדינה השקיעה קרוב ל-20 מיליארד שקל באי גביית מס שבח, התרומה להקטנת הסיכון היא אפסית. בכל האזורים שנדרש להם חיזוק, זה לא היה כלכלי לבצע תמ"א. אז לא ביצעו".

"התכנית שמה מגבלות אדירות להתחדשות עירונית. במקום לראות תמונה כללית, בונים תוספות כמו בפבלות בברזיל. מה עוד, שלוקחים בניין רקוב, עוטפים אותו עם קצת בטון ובונים מעליו קומות. את הרקבון בתוך המבנה לא פותרים. סך הכל, התמ"א הפכה למכרה זהב למזדמנים שרוצים לחתוך קופון מהיר ללא כל תועלת ציבורית ובמנותק ממטרתה המקורית".

טוב, סיימתי. עכשיו בטוח שתוכלו לישון בשקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully