וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשלח מכתב, וכלום לא קרה: האם הפריפריה מוכנה לרעידת אדמה?

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 17:30

מכתב שנשלח למשרד האוצר לפני 5 שנים חושף: במסגרת היערכות המדינה לרעידות אדמה לפני כעשור, נקבע כי יש צורך בחיזוק ומיגון לכ-30 אלף דירות בערים בעלות סיכון גבוה לרעידות אדמה בפריפריה. מה קרה עם זה מאז? כלום

ביומו הראשון של חודש ינואר, שנת 2018, שלח יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, באותם ימים חיים אביטן, לממונה על התקציבים במשרד האוצר, באותם ימים שאול מרידור - מכתב בן 3 עמודים, השופך אור על הצורך בחיזוק ומיגון של מבנים בערים בעלות סיכון גבוה לרעידות אדמה בפריפריה - ודורש לקבוע מסגרת תקציבית להפעלת תכנית רב שנתית לחיזוק ומיגון מבני מגורים בערים בעלות סיכון גבוה לרעידות אדמה בפריפריה. מה קרה עם זה מאז? כלום

על פי המכתב, עוד בשנת 2015 התגלה במסגרת דו"ח הבוחן את הכדאיות הכלכלית של פרויקטי תמ"א 38 בערים בעלות סיכון סיסמי גבוה במיוחד בפריפריה, כי יש צורך בחיזוקם ומיגונם של למעלה מ-1,800 מבנים, המכילים כ-30 אלף יחידות דיור.

"נתון מדהים זה", כותב אביטן, "מדגים את חוסר הכדאיות הכלכלית לביצוע חיזוק ומיגון של מבני מגורים, במסגרת תמ"א 38, בערים בעלות סיכון סיסמי גבוה בפריפריה".

מכתב שנשלח למשרד האוצר לפני 5 שנים בנושא מיגון וחיזוק מבני מגורים בפריפריה מפני רעידות אדמה. צילום מסך - הרשות להתחדשות עירונית,
מכתב שנשלח למשרד האוצר לפני 5 שנים בנושא מיגון וחיזוק מבני מגורים בפריפריה מפני רעידות אדמה/צילום מסך - הרשות להתחדשות עירונית

הערים הנמצאות בסיכון סיסמי גבוה במיוחד בפריפריה, לפי דו"ח זה, הן: בית שאן, טבריה, צפת, עפולה, קצרין, קרית שמונה, מגדל העמק, חצור הגלילית, ראש פינה ואילת. לאור העובדה שגם רוב הערים הללו גם נמצאות באזורי איום בטחוני, עקב הקירבה לגבולות, מציין המכתב, "נראה כי לא ניתן יהיה לקדם פתרונות מקיפים לחיזוק ומיגון של מבני מגורים בערים אלו, אם מפני רעידות אדמה ואם לצורך התמודדות עם נשק תלול מסלול - ללא סיוע ממשלתי משמעותי".

"כידוע", ממשיך המכתב, "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אמונה בין היתר על קידום פתרונות למיגון העורף ולחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, במסגרת התחדשות עירונית, והיא רשאית לתת תמריצים, בין השאר באמצעות תקציבים, לקידום ההתחדשות העירונית באזורים שבהם אין כדאיות כלכלית"

"אני פונה אליך", כותב אביטן למרידור בשנת 2018, "בבקשה לקיים דיון משותף אשר יכלול הצגה של פתרונות מתקדמים למיגון וחיזוק של מבני מגורים... במטרה לקבוע מסגרת תקציבית להפעלת תכנית רב שנתית לחיזוק ומיגון של מבני מגורים מפני רעידות אדמה, במסגרת התחדשות עירונית, בערים בעלות סיכון סיסמי גבוה במיוחד אשר נמצאות באזורי איום".

טבריה, 2 באפריל 2021. ראובן קסטרו
טבריה: עיר בסיכון גבוה לרעידות אדמה/ראובן קסטרו

והיום, 4 שנים לאחר המכתב, כששכנותינו סוריה וטורקיה מתמודדות עם השלכותיה של רעידת אדמה הרסנית שפקדה אותן הלילה, והביאה לאסון גדול עם מעל לאלפיים הרוגים נכון לשעת כתיבת מילים אלו, אנו שואלים: עד מתי נצטרך להמתין כדי להרגיש בטוחים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully