וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה: כיצד ייראו בתי החולים בישראל בעתיד?

בשיתוף שרון אדריכלים

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 15:13

כיצד ייראו בתי החולים של העתיד ואיך הטכנולוגיה יכולה לסייע? משרד "שרון אדריכלים" מתאר כיצד כניסת הטכנולוגיה, הרובוטיקה והאוטומציה, הופכות את בית החולים, בין היתר, גם לנכס מניב כלכלית, המשנה את פניו ללא הכר, החל מההליך הרפואי ועד יצירת חוויה למטופל

המדע וההתפתחויות בתחום הכניסו אותנו לסרט עתידני כיצד ייראו בתי חולים ושירותי הבריאות של העתיד, מרופאים רובוטיים ועד סורקי אבחון ניידים וננו-בוטים מתחדשים. ספרים, טלוויזיה וסרטים מספקים הרבה חומר למחשבה. אבל עם הופעת הבינה המלאכותית והאינטרנט, חלק מהחידושים הללו לא ממש רחוקים מהמציאות. כבר היום קיימת טכנולוגיה בבתי חולים, החל מרובוטיקה ועד אוטומציה, שבמקרים מסוימים מחליפים מגוון רחב של הליכים רפואיים, משפרים את התוצאות הרפואיות, הבטיחות וחווית המטופל.

"מערכות משולבות הן עמוד השדרה של בתי חולים חכמים", מסביר ארד שרון ממשרד "שרון אדריכלים". "הרעיון של בית חולים חכם קיים קשור קשר הדוק לטכנולוגיות ודיגיטציה הנכנסות לרפואה מתעשיות אחרות. אין סיבה שהדבר יפסח על שירותי הבריאות".

משרד "שרון אדריכלים", הוקם לפני 90 שנה על-ידי האדריכל אריה שרון, סבו של ארד שרון, בוגר הבאוהאוס ומי שמוכר כאבי האדריכלות הישראלית וחתן פרס ישראל לאדריכלות. אחד ממשרדי התכנון והעיצוב האדריכלי הוותיקים בישראל המתמחה בתכנון מבני ציבור בארץ ובחו"ל, החל ממרכזי כנסים, מרכזים רפואיים, אוניברסיטאות, שכונות מגורים ומגדלי מגורים, בתי אבות, בתי ספר, ספריות, מוזיאונים, בתי קולנוע, בתי מלון, תוכניות מתאר ומבני תרבות. האדריכל ארד שרון, הינו בוגר בית הספר לארכיטקטורה ה-AA בלונדון, דור שלישי למשפחתו לניהול המשרד (מאז 1994), אחרי סבו (אריה), מייסד החברה ואביו, אלדר שרון ז"ל, שהצטרף למשרד בשנות ה-60'. ב-12 השנים האחרונות מנוהל המשרד בשותפות ע"י האדריכל ארד שרון והאדריכלית שרון גור-זאב.

המשרד התמקד מאז הקמתו בתכנון ועיצוב בתי חולים, שבשנים האחרונות נמצאים בתהליך של פיתוח מואץ, עוברים מתיחת פנים, מושכים את העין בעיצוב החזותי האייקוני ונראים יותר כמו בתי מלון, מאשר בתי חולים.

כזה הוא מגדל הקרדיולוגיה החדש שתכנן משרד שרון אדריכלים בשיתוף עם משרד רני זיס אדריכלים, שהוקם במרכז הרפואי ת"א (איכילוב). המגדל בהיקף של כ-70,000 מ"ר ובגובה של 69 מ', מתנשא ל-17 קומות ותוכנן כקובייה מונוליטית עשויה זכוכית, המקשרת באמצעות אטריום ציבורי לבניין איכילוב ההיסטורי. הבניין עוצב כמעין "מרכז החייאה" כשבחלל האטריום מרחפים "כלי דם" - גשרים אדומים המובילים את קהל המבקרים לגלריות המתנה.

בניין הלב ע"ש סמי עופר - איכילוב. רונה וטש,
בניין הלב ע"ש סמי עופר - איכילוב/רונה וטש
בניין הלב ע"ש סמי עופר - איכילוב. רונה וטש,
בניין הלב ע"ש סמי עופר - איכילוב/רונה וטש

מבנה נוסף שתוכנן על-ידי המשרד הוא בית החולים "רות רפפורט לילדים" ברמב"ם בחיפה. בפרויקט זה הצבע הוא חלק אינטגרלי מהארכיטקטורה כאשר החללים הציבוריים הבולטים הם שני אטריומים הממוקמים אחד מעל השני, שדרך חלונות הזכוכית הגדולים שלהם משתקף נוף הרי הכרמל. האטריום העליון עוצב כלוח שחמט ענקי בצבעי אדום ולבן שכלי המשחק בלוח הם אלמנטים כמו ספסלי המתנה, עמדות אינטרנט, אזורי משחק לילדים ומפזרי מיזוג צבעוניים. כמו-כן בית החולים עוצב כך שלכל קומה יש נושא ייחודי משלה כמו קומת הים, קומת היער ועוד.

אטריום בית חולים לילדים ע"ש רות רפפורט - רמב"ם. זאב ביץ',
אטריום בית חולים לילדים ע"ש רות רפפורט - רמב"ם/זאב ביץ'
אטריום בית חולים לילדים ע"ש רות רפפורט - רמב"ם. זאב ביץ',
אטריום בית חולים לילדים ע"ש רות רפפורט - רמב"ם/זאב ביץ'

מבנה ארכיטקטוני פורץ דרך נוסף שתכנן המשרד הוא "המרכז הנוירולוגי החדש" במרכז הרפואי שיבא תל השומר המזכיר במראהו את המוח האנושי. המבנה משתרע על שטח של 6,000 מ"ר ותוכנן באמצעות תוכנת מחשב פרמטרית ליצירת מבנה ייחודי ואייקוני. המבנה מצופה ב"מעטפת חכמה" המשתנה בהתאם לכיווני השמש והרוח. המבנה עוצב כפסל ארכיטקטוני המשמש אלמנט כניסה לכל הקמפוס הרפואי. המרכז הנוירולוגי, שטרם נבנה וממתין לתרומה, יחבר למחלקה הנוירולוגית ובניין האשפוז הראשי באמצעות גשר, פירי מעליות ומדרגות.

הדמיה: בית חולים תל השומר - מרכז המח. שרון גור-זאב,
הדמיה: בית חולים תל השומר - מרכז המח/שרון גור-זאב
הדמיה: בית חולים תל השומר - מרכז המח. שרון גור-זאב,
הדמיה: בית חולים תל השומר - מרכז המח/שרון גור-זאב

מה קורה בעולם תכנון בתי החולים?

ארד שרון: "עם התקדמות הטכנולוגיה הדיגיטלית, בתי החולים בארץ ובעולם עוברים טרנספורמציה. מחלקות מתרחבות לטובת שיפור שירות הבריאות והרחבת המחקר הקליני, זאת מעבר להיות בית החולים ספק שירותי בריאות. מהפכת הבריאות הדיגיטלית לא פוסחת על בתי החולים ושירותי הבריאות ומספקת הזדמנויות לעיצוב ואימוץ מושגי בריאות דיגיטליים חדשים. כך למשל, התכנון היום לוקח בחשבון יישום תכנון דיגיטלי ורובוטי לייעול המערכות האלקטרו-מכאניות, כגון, מערכות גזים רפואיים, מיזוג אוויר, מערכות החלפת אוויר ועוד".

"במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) אנחנו מתכננים מגדל חדש עם מכון לאומי לקרינת פרוטונים, הממוקם בקומות המרתף. זו דוגמא להתפתחות טכנולוגית שבסופו של דבר משפיעה על התכנון. גם חדרי הניתוח משתנים ומתפתחים, למשל, באמצעות שליטה רובוטית מרחוק, וכך גם חדר מיילדות שעובר שינוי גדול תוך התחשבות, למשל, בלידה טבעית. כל אלו מחייבים שינוי חשיבה ותכנון בין היתר באמצעות יצירת חללים המספקים את הצרכים החדשים".

הדמיה: מגדל אדלסון לסרטן - מרכז פרוטונים - איכילוב. טוטם הדמיות,
הדמיה: מגדל אדלסון לסרטן - מרכז פרוטונים - איכילוב/טוטם הדמיות

כיצד אפשר למנוע טעויות בתכנון מערכות כ"כ מורכבות?

"משרד 'שרון אדריכלים' פועל כמו אוניברסיטה. אנחנו מכשירים את העובדים שלנו ומעניקים להם מקסימום ידע בתחום האדריכלות הרפואית שמאפשר להם להתמודד עם תכנון מדויק ואחראי של כל חדר וחלל בבית החולים. כל חדר שכזה הוא פרויקט אוטונומי בפני עצמו".

איך מדיניות עירוב השימושים משפיעה על תכנון בתי חולים?

"אנחנו יוצרים תכנון אופטימלי של בתי חולים הפועלים כאורגניזם עצמאי הפועל, כמו הלב האנושי, ללא הפסקה. מלבד הטכנולוגיה שבאה לידי ביטוי בתכנון, אנו מתייחסים גם לתכנון מערכות הצללה, שילוב צמחיה בחזיתות, תוך שימת דגש למשולש הקדוש: המטופל, הצוות הרפואי ומשפחתו. מדיניות עירוב השימושים מסייעת לחזק את הקשר הזה והפכה את בית החולים למערכת מורכבת המספקת את כל השירותים, כולל מסעדות ובתי קפה, מקומות רגיעה, חנויות, מלונות וקניונים".

מה היעד שלכם כמשרד אדריכלות?

"כיום בית חולים מהווה נכס מניב לכל דבר ועניין הפועל כמערכת מורכבת הכוללת תתי מערכות והתמחויות בשילוב רובוטיקה וטכנולוגיות מהמשוכללות שיש. התחום הזה, בהתחשב במדיניות התכנון, חושף את המשרד שלנו לצרכים מגוונים ומשתנים שקיימים גם בתחומי אדריכלות נוספים כגון נכסים מניבים, ולשם צועד המשרד".

בשיתוף שרון אדריכלים
  • עוד באותו נושא:
  • בתי חולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully