וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2022 שברה שיאי התחדשות עירונית: האם המגמה תימשך?

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 12:38

שנת 2022 שברה שיא בהוצאת היתרי בנייה להתחדשות עירונית: כ-27,000 יחידות דיור ברחבי הארץ קיבלו היתרים, כאשר בחלק מן הערים הוכפלו היתרי הבנייה משנים קודמות. מה צפוי לנו בשנת 2023?

כ-16,000 היתרים ליחידות דיור אושרו בפרויקטים של תמ"א 38. הרשות להתחדשות עירונית, צילום מסך
כ-16,000 היתרים ליחידות דיור אושרו בפרויקטים של תמ"א 38/צילום מסך, הרשות להתחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מסכמת שנת שיא ומדווחת על הוצאת היתרי בניה להתחדשות עירונית ברחבי הארץ לכ-27,000 יחידות דיור, כאשר הקפיצה הגדולה בהיתרים נובעת מהצלחתם של הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית - הנתונים מראים כי הוכפלו היתרי הבנייה בערים שחתמו על הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. על פי ההסכם, ערים אלו יקבלו מענקים בהיקף כולל של כ-221 מיליון שקל.

מתוך כלל ההיתרים, כ-16,000 היתרים ליחידות דיור אושרו בפרויקטים של תמ"א 38 וכ-11,000 אושרו בפרויקטים של פינוי בינוי. עוד יוזכר, כי בעשור החולף, בין השנים 2010-2020 ניתנו בכל שנה כמות של כ-1,000 עד כ-3,000 היתרי בניה בכל שנה, בלבד. כלומר, מדובר בקפיצה של מאות אחוזים בעשור.

11,000 יחידות דיור אושרו בפרויקטים של פינוי בינוי. הרשות להתחדשות עירונית, צילום מסך
11,000 יחידות דיור אושרו בפרויקטים של פינוי בינוי/צילום מסך, הרשות להתחדשות עירונית

תחרות בריאה

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הודיעה לרשויות המקומיות עמן חתמה על הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית, על המענק אותו תעביר להן עבור פיתוח תשתיות תומכות התחדשות עירונית בגין היתרי הבנייה שהוציאו.

ההסכמים, שמבוססים על מנגנון תחרותי בין הרשויות המקומיות שחתמו עליהן במטרה לתמרץ הוצאה מהירה של היתרי בניה, הציעו קבלת מענק עבור היתרים החל מתחילת אוגוסט 2021 ועד סוף שנת 2022, כאשר ככל והרשות המקומית מוציאה יותר היתרים היא מקבלת נתח תקציבי גדול יותר בעבור פיתוח התשתיות, מתוך קופה שהעמידה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית למטרה זו, שהיקפה הכולל 440 מיליון שקל.

התמריץ, הניתן מכוח ההסכמים הוכיח את יעילותו, נוכח הנתונים המעידים על כ-5,200 היתרי בנייה שניתנו ליחידות דיור בפינוי בינוי בשנת 2021, וכמות כפולה מזו בשנת 2022, עם כ-9,500 יחידות דיור בפינוי בינוי בערים אלו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
רשימת הערים שיקבלו מענקים בהיקף כולל של כ-221 מיליון שקל. הרשות להתחדשות עירונית, צילום מסך
רשימת הערים שיקבלו מענקים בהיקף כולל של כ-221 מיליון שקל/צילום מסך, הרשות להתחדשות עירונית

ומה יהיה בשנת 2023?

על פי שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ואלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: בשנת 2023 צפויה מגמה דומה.

נוכח הצלחת המנגנון של הסכמי המסגרת לקידום ההתחדשות העירונית, הגיע שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, לסיכום קואליציוני לפיו במסגרת תקציב המדינה הקרוב יובטח תקציב נוסף של 550 מיליון שקל לטובת המשך ביצוע ההסכמים הללו, ואף הרחבתם למעגל נוסף של רשויות מקומיות בשנים 2024-2023.

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "התחדשות עירונית מספקת איכות חיים, שדרוג תשתיות ודיור חדש ובטוח יותר, עבור אזרחי ישראל המתגוררים בערים ותיקות. יחד עם כלל הפעולות שאנו מבצעים בכדי לקדם פתרונות דיור, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הצלחנו להשיג תקציבים שיגבירו את מגמת ההתרחבות של ההתחדשות העירונית לכל רחבי הארץ ואלו באים לידי ביטוי בהיתרים הללו".

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כנס פסגת הנדל"ן 2021. יוסי אלטרמן גיל מגלד,
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "בשנת 2023 נשאף לשמור ואף להעצים את המומנטום"/יוסי אלטרמן גיל מגלד

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "ענף ההתחדשות העירונית בישראל הוא הענף הצומח ביותר בתחום הדיור. הרגולציה שהשתכללה, הניסיון הנצבר בקרב החברות הרבות הפועלות בתחום, ועידוד הפעילות בכלים ובמשאבים ממשלתיים, הביאו למספרי שיא של היתרי בנייה בשנה האחרונה. בתוך כך ראינו את משמעותו של התמריץ הכספי שהועמד לטובת הרשויות המקומיות מכוח הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית, ואשר הביא להגדלת היקף וקצב ההיתרים בשנה זו.

"בשנת 2023 נשאף לשמור ואף להעצים את המומנטום, במטרה להביא לקידום ולהאצה של מיזמי התחדשות עירונית, הן במרחבים בהם היא פועלת כבר היום, והן במרחבים חדשים אשר לא עלו עד היום על מפת ההתחדשות העירונית. אנו צופים עלייה נוספת בהיקפי התכנון והמימוש של פרויקטים, עם תפוקת פעילות מלאה במרכז הארץ, לצד ניצני התחדשות בפריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully