וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנינו לאן? תמונת המצב העגומה של הדיור הציבורי בישראל

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 11:56

המלאי אוזל, היחס מזלזל, פתרון לא נראה באופק: במכתב שנשלח למשרד הבינוי והשיכון מבקשים נותני הסיוע לאוכלוסיות קשות יום לשפוך אור על מצבו העוולות והכשלים של מערך הדיור הציבורי בישראל, ואף מציעים צעדים לתיקונו | בלעדי

דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

"מבקשות ומבקשים לפנות אליכם, בהמשך לכניסתכם לתפקיד החשוב": אמש (יום שלישי, 31/1) הגיע מכתב באורך 9 עמודי A4 למשרד הבינוי והשיכון המבקש לשפוך אור על עוולות וכשלים חמורים במערך הדיור הציבורי בישראל - מתוך תקווה למצוא אוזן קשבת אצל המכותבים, השר החדש, יצחק גולדקנופף, ומנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, ובמטרה לקדם פגישה ייעודית בה ידונו על צעדים לתיקון העוולות והכשלים בהם הם נתקלים מדי יום, וכן לקדם את מימוש זכויותיהם של עשרות אלפי משפחות בישראל החיות בדיור הציבורי או ממתינות לדיור ציבורי.

המכתב שנשלח חתום על ידי נציגי ארגוני החברה האזרחיים ומנחי הקליניקות המשפטיות בפקולטות למשפטים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, המעניקים סיוע וייצוג משפטי ללא תמורה ועוסקים במיצוי, הגנה וקידום זכויותיהן הכלכליות והחברתיות, של אוכלוסיות החיות בעוני בישראל, ובפרט בתחום הדיור הציבורי.

"הזכות לדיור", כותבים המוענים במכתב, "הוכרה בפסיקה כחלק מהזכות לקיום מינימלי בכבוד, אך מימושה בקרב אוכלוסיות החיות בעוני תלוי במידה רבה בפעולות אקטיביות שנוקטת הממשלה, ובפרט, משרד הבינוי והשיכון, ובמידת מחויבות המשרד לשיפור רווחתן ומציאות חייהן של אוכלוסיות אלה".

"רשימה תמציתית ולא ממצה"

"נבקש לפתוח ולהתריע," נכתב, "כי אחת הבעיות הכלליות, המרכזיות והמתמשכות בדיור הציבורי, המשליכה על כל הנושאים שיפורטו להלן, היא הצמצום המתמשך במלאי הדירות בדיור הציבורי, בניגוד להתחייבויות, תוכניות והחלטות ממשלה לאורך השנים".

במכתב המפורט, כאמור, מצורפת "רשימה תמציתית ולא ממצה" (כך נכתב במקור) של העוולות, הסכנות והכשלים העיקריים במערך הדיור בישראל נכון לשנת 2023, וכן הצעות לצעדים שיש לנקוט לתיקונם.
העוולות והכשלים העיקריים, כפי שהמכתב מפרט, הם: פקיעת חוק הדיור הציבורי; פינויים ויחס ל-"פולשים"; צמצום וכרסום מתמשך בתנאי הזכאות לדיור הציבורי; מחדלים חמורים במצב ואופן תחזוקתן של הדירות בדיור הציבורי; שחיקת סכומי הסיוע הכספי בשכר דירה; כשלים בהתנהלות החברות המשכנות מול הדיירים בדיור הציבורי; התחדשות עירונית, פגיעה בזכויות הדיירים וסירוב להגדיל את המלאי; פגיעות והעדר הסדרה של מערך הדיור הציבורי לגיל השלישי.

איך מתקנים?

נכון לשליחת המכתב, "חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), תשנ"ט- 1998", הנועד לאפשר למשפחות ותיקות בדיור הציבורי לרכוש את דירתם במחיר מופחת, ובכך לאפשר להם לרכוש לראשונה הון הניתן להורשה, ולשפר את המעמד הכלכלי-חברתי שלהן ושל צאצאיהן - יעמוד בתוקפו עד ליום 14/2/2023.

"ככל שהחוק אכן יפקע במועד האמור לעיל", כותבים השולחים, "תהיה בכך פגיעה עמוקה ובלתי הפיכה בזכותם של הדיירים בדיור הציבורי לקיום מינימלי בכבוד ולקורת גג, כמו גם ביכולתם וביכולת ילדיהם לצאת ממעגל העוני ולשפר את מצבם לעתיד. נבקשכם לפעול להארכת תוקף החוק, לכל הפחות על לקיום דיון ציבורי, המשתף את דיירי הדיור הציבורי, כדי למנוע פגיעה חמורה ובלתי הפיכה זו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

בנוגע לתנאי הזכאות לדיור ציבורי, נכתב כי "תמונת המצב המשתקפת ממהלכים אלה היא של צמצום שיטתי ועקבי של אוכלוסיית הזכאים והקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי, אשר ימנע מאנשים רבים, אשר מציאות חייהם ומציאות החיים במדינת ישראל ובשוק הנדל"ן לא מאפשרת להם לממן שכירת דירה בשוק החופשי, לקבל זכאות לפתרון היחיד שעשוי לסייע להם לשבור את מעגל העוני, הוא הדיור הציבורי. נבקש לאפשר דיון ציבורי בשיתוף דיירי הדיור הציבורי ופעילי החברה האזרחית, כדי שהקריטריונים יעודכנו באופן המשקף את מציאות החיים בעוני ובהתחשב במציאות הכלכלית בישראל".

לגבי המדיניות כלפי "פולשים", מציעים הכותבים כי "יש להפסיק פינויים אלה לאלתר, עד לגיבוש מדיניות ארוכת טווח, שתצמצם למינימום את הפגיעה בזכותן של משפחות אלה לקיום מינימלי בכבוד ולקורת גג".

שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע. שי מכלוף
שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע/שי מכלוף

בנוגע למצב ואופן תחזוקתן של הדירות בדיור הציבורי נכתב, כי "על משרד השיכון לפעול באופן מיידי לתיקון המצב - להקצות את התקציבים הדרושים, לבחון מחדש את ההתקשרויות ולפקח ולבקר באופן אפקטיבי על תחזוקת הדירות באופן שוטף. זאת כמובן לצד הגדלת מלאי הדירות באופן משמעותי על ידי בניה ישירה ורכישה".

לגבי התחדשות עירונית, נכתב כי, "התחדשות עירונית היא הזדמנות אמיתית עבור רווחת דיירי הדיור הציבורי, אבל למרבה הצער, במציאות הנוכחית, ההתחדשות העירונית הופכת דווקא לכלי שעשוי לנשל את הדיירים המוחלשים מהזכויות שלהם. כמו כן, ההתחדשות העירונית היא הזדמנות עבור הממתינים לדיור ציבורי ולכן צריך לדאוג שההתחדשות העירונית תשמש גם כלי להגדלת מלאי הדיור הציבורי עבור עשרות אלפי המשפחות שממתינות שנים בתור".

דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60. ניקי טרוק, באדיבות המצולמים
דירת שיכון בגבעתיים שהזמן קפא בה מלכת בשנות ה-60/באדיבות המצולמים, ניקי טרוק

לפני שיגרם נזק בלתי הפיך לדיירי הדיור הציבורי"

לסיכום, כותבים נציגי הארגונים האזרחיים והפקולטות למשפט, כי "הדיור הציבורי הוא כלי מרכזי לצמצום פערים ולמתן רשת בטחון סוציאלית לאוכלוסיות מוחלשות ונכון להיום. נכון להיום, המדינה מזניחה את הדיור הציבורי, נוקטת בפעולות שמרחיבות את הפערים והפגיעה באוכלוסיות אלה ונמנעת מביצוע הצעדים הנדרשים לתיקון המצב".

"הדיור הציבורי מצוי בצומת משמעותי - ככל שלא תימנע פקיעת חוק זכויות רכישה, לא תבוצע רכישה מסיבית של דירות, לא יבוצע שינוי מהותי של אופן ותודעת השירות של החברות המשכנות, ייגרם נזק בלתי הפיך לדיירי הדיור הציבורי והאוכלוסיות הזקוקות לו, ולזכותן לקיום מינימלי בכבוד ולקורת גג".

יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
השר גולדקנופף: האם כותבי המכתב ימצאו אצלו אוזן קשבת?/ראובן קסטרו

"אנחנו פונות ופונים אליכם", מפצירים הכותבים בשר הבינוי והשיכון ומנכ"ל משרדו, "על מנת שתפעלו ללא דיחוי לתיקון העיוותים המפורטים לעיל ותפעלו לקידום צעדים משמעותיים הדרושים לתיקון המצב, לפני שיהיה מאוחר מידי".

"בראש ובראשונה, דרושה תכנית כללית לשיקום הדיור הציבורי שתביא להגדלה משמעותית במלאי הדירות הציבוריות. תכנית כזאת הוצאה על ידי משרד השיכון בעבר והיא כללה הגדלת מלאי שנתית של 7,500 דירות בשנה למשך עשור, שיגיעו מבניה תכנון רכישה של דירות, אך למרבה הצער התכנית לא יושמה ולכן נקלענו למציאות עגומה של מחסור אדיר בדיור ציבורי. בנוסף על כך, יש לטפל בדחיפות בנושאים שהעלנו כאן, על מנת לדאוג שאכן הזכות לדיור תקבל משמעות אמיתית במדינת ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully