וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חשוב לדעת על צו מבנה מסוכן?

בשיתוף AIG

30.1.2023 / 13:26

למרות שברחבי ישראל בוצעו בשנים האחרונות לא מעט פרויקטים של התחדשות עירונית, גם כיום ניתן למצוא לא מעט מבנים ישנים שאינם מתוחזקים בצורה הנכונה

מבנה ישן. pexels,
מבנה ישן/pexels

ברחבי ישראל ישנם לא מעט בתים ישנים הסובלים מתחזוקה לקויה - לרוב, מדובר על מבנים בני יותר מ-50 שנה או מבנים אשר נפגעו כתוצאה מ"טראומה".

אז למרות שבשנים האחרונות בוצעו ברחבי הארץ (ועודם מתבצעים) לא מעט פרויקטים של התחדשות עירונית כמו: תמ"א 38 ופינוי בינוי, במסגרתם לא מעט מבנים שכאלו שוקמו, שופצו ושודרגו, גם כיום, ניתן עדיין למצוא לא מעט מבנים ישנים אשר אינם מתוחזקים בצורה הנכונה.

עכשיו, הבעיה מתחילה כאשר מבנים שכאלו מסכנים את הדיירים, את הסביבה או את העובדים בהם או בקרבתם. במקרה כזה, קיים סיכוי גבוה שיוצע לדיירי הבניין צו מבנה מסוכן.

ההגדרות למבנה מסוכן

יש לא מעט סיבות בגינן מבנה מסוים עלול להיות מוגדר כמסוכן ובין היתר: היווצרות של סדקים ביסודות המבנה או בשלד, מוטות ברזל בעמודים שהינם חשופים, התפוררות של גושי טיח משמעותיים, מצב של התנתקות אריחים מהחיפוי החיצוני של אותו מבנה ועוד.

מה שמשותף לכל המצבים הללו, הוא בעובדה שהמפגעים הללו עלולים לפגוע פיזית באנשים (לפצוע אותם ואף לסכן את חייהם) ולכן, יש לדאוג ולטפל בהם ללא דיחוי.

מי יכול להגדיר מבנה כמבנה מסוכן?

מבנה מסוכן יכול להיות מוגדר ככזה רק על ידי איש מקצוע בעל הסמכה רלוונטית (ברוב המקרים מדובר במהנדס בניין) וזאת לאחר בדיקה יסודית ומקיפה של אותו המבנה.

כאמור, ברגע שמבנה מוגדר ככזה מתאפשר להוציא צו מבנה מסוכן - כאשר הצו מוצע על ידי היחידה למבנים מסוכנים או על ידי מחלקת הנדסה אזרחית של אותה הרשות המקומית.

לרוב, אותם הסיכונים/ ליקויים מתגלים או בעקבות תלונות נקודתיות או כאשר פקח מטעם העירייה חולף ליד המבנה ומבחין באותם המפגעים.

כאן חשוב לציין כי במקרים בהם הסכנה מהמבנה נראית כמו סכנה מיידית, העירייה רשאית לנקוט בצעדים שונים כמו: איטום של המבנה או הריסתו המוחלטת.

כיצד ניתן לפעול?

אנשים אשר מקבלים לידיהם צו מבנה מסוכן, עלולים למצוא את עצמם מבולבלים וחסרי אונים וכמובן, לא לדעת מהם אמורים לעשות בשלב הבא.

אז קודם כל, חשוב להיות מודעים לעובדה שצו כזה הוא לא סוף העולם ובמקרים רבים יש מה לעשות בכדי לבטל את הצו.

בשלב הראשון, קיימת חשיבות גבוהה לרתום את כל הדיירים במבנה למען המטרה - ולנסות ולהשיג הסכמה מכולם.

בשלב הבא, ניתן פשוט להכניס לתמונה חברה מקצועית ומנוסה אשר מתמחה באופן פרטני בנושא של שיקום מבנים - כאשר, חברה שכזאת יכולה ליצור תוכנית עבודה מסודרת לגבי כל הפעולות בהן יש צורך לנקוט וכמובן, גם לבצע את הפעולות הללו בפועל.

לאחר ביצוע הפעולות ניתן לפנות לגורמים המתאימים לצורך ביטול הצו.

כך ששוב חשוב להדגיש כי קבלת צו שכזה היא לא "גזרה משמים" וחשוב לדעת שיש מה לעשות על מנת לבטל אותו - ידיעה אשר יכולה לספק הרבה שקט ורוגע.

ומה לגבי ביטוח?

יש לקחת בחשבון כי ביטוח מבנה סטנדרטי לא תמיד יכלול בתוכו כיסוי כנגד מצב של מבנה מסוכן - לכן, כדאי לבדוק גם את הנושא הזה.

ישנן חברות שונות אשר מתמחות באופן פרטני בהסרת צווי מבנה מסוכן, וכחלק מעבודתן הן גם מבטחות את המבנה לאורך כל העבודות, עד לסיומן.

יש כמובן לוודא שהחברה אשר נבחרת עבור אותה המטרה אכן מציעה שירותי ביטוח על העבודה - וזאת, כמובן לצד העובדה שכדאי לברר את הרמה המקצועית שלה, את הניסיון שלה בתחום ומה כוללים השירותים אותם היא מציעה.

בשיתוף AIG

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully