וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבנה ההיסטורי בבירה משנה שוב את ייעודו - הפעם למלון יוקרה

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 10:57

המבנה האיקוני בירושלים, ששימש בין היתר בשנות ה-50 כמלון 'דלה', ועד לאחרונה כסניף הדגל של בנק ירושלים במשך 25 שנה - עומד שוב לקראת שינוי ייעוד - הפעם למלון יוקרה. סיפורו של אחד המבנים המיוחדים בישראל

המקורי: המבנה המקורי ששימש כמלון דלה וכסניף המרכזי והבינלאומי של בנק ירושלים. ארדון בר חמא,
המקורי: המבנה המקורי ששימש כמלון דלה וכסניף המרכזי והבינלאומי של בנק ירושלים/ארדון בר חמא

המבנה הייחודי ברחוב קרן היסוד 18 בירושלים, שעבר גלגולים רבים מאז הקמתו לטובת מגורים בשנות ה-30 של המאה הקודמת ועד היום, והספיק לשמש כבית מגורים, בית מלון, סניף הדגל של בנק ירושלים וחזרה לבית מגורים - עומד כיום לקראת שינוי נוסף של ייעודו, וחזרה לייעודו ההיסטורי כמלון יוקרה.

על פי התכנית, במקום בניין המגורים הקיים בימים אלו, יהפוך אחד הבניינים המיוחדים ביותר בשכונת טלביה הירושלמית למלון יוקרה, בהשראת מלונות הבוטיק היוקרתיים בתל אביב.

בגלגולו האחרון של הבניין ברחוב קרן היסוד 18, הוא נרכש מבנק ירושלים בשנת 2006, על ידי יזם הנדל"ן ובעלי חברת הנדל"ן "בר הומס", יותם בר חמא, שחידש אותו בהליך שימור מחמיר, הוסיף לו 4 קומות על שתי הקומות המקוריות, והפך אותו לבית מגורים.

כעת, בר חמא יגיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה תוכנית לשינוי תב"ע של המבנה ובקשה להפוך אותו למלון יוקרה.

הדמיית הבניין העתידי – הדמיה של המלון העתידי. הדמיה: בר הומס,
הדמיית הבניין העתידי – הדמיה של המלון העתידי/הדמיה: בר הומס

במסגרת התוכנית החדשה, הזוכה לרוח גבית מעיריית ירושלים, יוספו למבנה עוד מספר קומות, וייבנו בו כ-40-50 סוויטות יוקרתיות במיוחד. המלון יכלול גם שירותי קונסיארז', מרכז עסקים, חדרי ישיבות, חדר כושר מתקדם, מסעדה חלבית, וכן מסעדת שף בשרית ובר רופטופ עם נוף פנורמי מרהיב לירושלים העתיקה.

לפי בר חמא, המלון צפוי להיות מהיוקרתיים בעיר, עם סטנדרט של בנייה, אומנות וריהוט גבוהים במיוחד, לצד הפעלת המסעדות בידי שף עילית, בדומה למלון הבוטיק התל אביבי, שזוכה לציונים גבוהים מאוד בקטגוריות אלו.

"תמיד חלמתי להקים מלון ייחודי", סיפר השבוע בר חמא, "הרעיון להפוך את הבניין הזה למלון הוא על רקע העובדה שהרכבת הקלה צפויה לעבור ברחוב קרן היסוד - ממש מתחת לבניין - מה שמאפשר על פי מדיניות העירייה להוסיף קומות ולשנות ייעוד. אני רואה בכך פוטנציאל גדול".

"המבנה נמצא בסמוך למספר מלונות, בכלל זה מלון קינג דיוויד, המארח את גדולי העולם, ובסמוך לבית ראש הממשלה ובית הנשיא. אורח עסקי מחו"ל יוכל לנחות בנתב"ג, לעלות על רכבת לירושלים, משם על רכבת קלה, ובתוך 50-60 דקות כבר לשהות בלובי המלון, צמוד לכל עמדות המפתח העסקיות בעיר. במלון יהיה מרכז עסקים וחדרי ישיבות שיוכלו לשרת את האורחים לפגישות חשובות, ולנהל משם באופן יעיל ומהנה את עסקיהם. השירות יהיה אישי ובסטנדרטים של מלונות הבוטיק היוקרתיים ביותר בעולם. אין הרבה מלונות בעיר שיכולים כיום לספק צרכים אלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

היסטוריה: סיפורו של המבנה הייחודי בירושלים

הדבר המיוחד ביותר בבית ברחוב קרן היסוד 18, מעבר ליופיו, הוא ההיסטוריה שלו.

הוא נבנה בשנת 1932 כבית בן שתי קומות ונרכש על ידי איש העסקים הערבי עבדאללה רג'ואן, שהתגורר בו מספר שנים עם משפחתו. לקראת סוף שנות ה-30 של המאה הקודמת נמכר הבית לאברהם ואדלה הורבטי, שהתגוררו בקומה השנייה, וב-1954 הפכו את הקומה הראשונה למלון בן חמישה חדרים בשם "דלה" (על פי כינויה של בעלת הבית אדלה). במשך כעשור לנו במלון פקידי ממשלה ומוסדות לאומיים, ובהמשך הוא הושכר גם לטובת משרדי הסוכנות היהודית ומשרדי מסחר שונים.

אחד מהלנים במלון בשנות פעילותו, במהלך ירח הדבש שלו, היה זלמן שובל - לימים הבעלים של בנק ירושלים, שהתאהב במבנה בעל החזית הסימטרית והחלון האנכי המרכזי, שנמתח מקומת הכניסה ועד לקומה השנייה. הוא רכש אותו בשנת 1992, ולאחר שיפוץ נרחב פתח בו בשנת 1996 את סניף הדגל הבינלאומי של הבנק, וזוהה עמו במשך כ-25 שנים.

הוספת קומות: תמונה של הליך בניית הקומות הנוספות. ארדון בר חמא,
הוספת קומות: תמונה של הליך בניית הקומות הנוספות/ארדון בר חמא

בשנת 2006, אז החלו הבנקים לממש את נכסיהם ולעבור לסניפים בשכירות, קידם הבנק תב"ע להוספת 4 קומות מגורים למבנה, ומכר אותו בשיטת מכרז, עם הזכויות הנוספות שניתנו.

מי שזכה במכרז היה בר חמא, באמצעות חברת בר הומס, שחויב על ידי העירייה להעביר את הבניין הליך שימור מחמיר, במסגרת תוספת הקומות. הליך השימור כלל את כל האלמנטים הייחודים של המבנה, ונעשה בפיקוח מחלקת השימור של העירייה, בהשקעה של מיליוני שקלים. השימור כלל את כל מאפייני הבניין המקורי, מרמת סגנון הסיתות וגוון האבן, ועד לפרטי הריצוף, מסגרות המעקות והסורגים, ואפילו הגדרות ההיקפיים.

הליך השימור ותוספת הקומות דרשו תכנון קונסטרוקציה מיוחדת וכללו את חיזוק יסודות המבנה, אך עקב צורתו לא ניתן היה להכניס כלים כבדים לאתר הבנייה. בר הומס נאלצה "לתלות" את המבנה ההיסטורי באוויר, באמצעות קורות ועמודי פלדה, אשר נתמכו על הסלע המקורי עליו נבנה הבניין בשנות ה-30. לאחר הליך יקר וקפדני, נוקתה האבן של המבנה המקורי וקומות המגורים החדשות של הבניין חופו באבן הירושלמית האופיינית ובדמיון מלא לאבן המקורית.

שימור: תמונה של הליך השימור מבחוץ. ארדון בר חמא,
שימור: תמונה של הליך השימור מבחוץ/ארדון בר חמא

בשנת 2015 הבניין החדש והמשומר קיבל טופס 4 והפך לאחד המבנים היפים בשכונת טלביה. בנק ירושלים עזב את המבנה רק בשנת 2021, אז העביר את משכנו למלון וולדורף אסטוריה בעיר, ומאז קומת הקרקע משמשת את משרדי החברות בר הומס ואייקונקס של בר חמא, ושאר הקומות משמשות כדירות מגורים.

בקרוב יתחיל פרק חדש ומעניין במיוחד בהיסטוריה של הבניין האייקוני ההיסטורי - עת יחדש את ימיו כקדם - כמלון.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully